۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انجمن علمی کاردرمانی بازوی اجرایی قضایی ندارد/ سلامت؛ قربانی دخالت های غیرحرفه ای
کد خبر: ۲۲۱۱۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

انجمن علمی کاردرمانی بازوی اجرایی قضایی ندارد/ سلامت؛ قربانی دخالت های غیرحرفه ای

آرایش تعرفه های توانبخشی در سال ۹۴، نبود پوشش حمایتی بیمه و نبود فضای کار مناسب زمینه ساز ورود افراد غیرحرفه ای و تهدید سلامت مردم است.

انجمن علمی کاردرمانی بازوی اجرایی قضایی ندارد/ سلامت؛ قربانی دخالت های غیرحرفه ای
انجمن علمی کاردرمانی بازوی اجرایی قضایی ندارد/ سلامت؛ قربانی دخالت های غیرحرفه ای
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛علیزاده دبیر علمی کنگره کاردرمانی در نشست خبری کنگره کاردرمانی که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، افزود: نگاه توانبخشی در سطح وزارت بهداشت و طی یک سال گذشته از سوی وزارت بهداشت خوب بوده است اما طی 30 سی سال گذشته توانمندی تراپیست ها و ارایه خدمات این گروه ها و هزینه های پیشبرنده اقتصاد سلامت در نظام سلامت تبیین نشده است.                          

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نگرانی ما از دیگاه وزیر بعدی به توانبخشی در نظام سلامت است و امیدواریم نقش خدمات توانبخشی ازسوی نظام سلامت و رسانه ها تبیین شود.

علیزاده افزود: نبود پوشش بیمه ای دست کاردرمانگران در ارائه خدمات را بسته است چراکه نبود پوشش بیمه ای باعث شده تا افراد غیر متخصص نظیر روانشناس،رسته های تربیت بدنی و غیره بدون ارایه خدمات تخصصی و با هزینه اندک به ارایه خدمات غیرحرفه ای بپردازند.

وی گفت:بسیاری از مردم از خدمات صحیح کاردرمانی آگاهی ندارند و قربانی هزینه های پایین می شوندبا اینکه حیطه کاردرمانی تخصصی است.

علیزاده گفت: خوشبختانه بسیاری از پزشکان دریافته اند که توانبخشی نیز فراتر از سطح سوم و در سطح درمان است اما زمانی که به استاندارسازی تعرفه ها رسیدیم مشکلات بودجه ای و نبود پوشش بیمه ای سد راهمان شد.

وی گفت: اقتصاد سلامت در گرو دیده شدن رشته های توانبخشی است بعنوان مثال عوارض فلج مغزی،سکته های مغزی و قلبی و غیره  نظیر هزینه های بستری،،تشک مواج،چسب زخم و پانسمان،هزینه ماساژ ، کار تیمی درمانگران توانبخشی برای رفع از کارافتادگی یک فرد از جامعه شغلی،پرستاری خانواده و هزینه های روانی فرد و خانواده هزینه اندکی نیست.

نباید در نظام سلامت شاهد پزشک سالاری باشیم                  
علیزاده در ادامه افزود: تا زمانی که برخی جایگاه پزشک و سایر درمانگران را جدا ببینند نگاه به توانبخشی هم تصحیح نخواهد شد در بحث ایجاد دفتر توانبخشی نیز مقاومت سخت پزشکان نسبت به ورود تراپیست ها و کادر توانبخشی موضوع جالبی نبود که با نگاه  وزیرنابسامانی های توانبخشی منجر به ایجاد دفتر توانبخشی شد  وی بااشاره به آمار WHoگفت: در کشورهای پیشرفته در اختلال اوتیسم  با بروز علایم د ر9ماهگی و تا سن 22 سالگی حمایت های لازم انجام می شود و آمارها نشان داده این حمایت بیمه ای بین 30 تا 50 برابر اقتصاد سلامت را در مقایسه با رها کردن  این افراد جلومی اندازد

علیزاده تغییر وزیر بهداشت و نگاه فرد دیگر را دغدغه تراپیست های توانبخشی دانست و افزود:توانبخشی باارائه خدمات ویژه نباید دستخوش اعمال سلیقه شود.

وی خواستار حمایت وزارت بهداشت و نظام پزشکی در  احقاق حقوق این گروه از درمانگران کشور شد و افزود: با حمایت بیمه ها در بحت پوشش بیمه ای تعرفه های توانبخشی شاهد ارائه هرچه بیشتر خدمات به هموطنان کشور  و ممنوعیت حضور افراد غیرحرفه ای به جامعه درمان خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان