۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مالیات طرح‌های تحقیقاتی به میزان ۵ درصد کاهش یافت/ تولید سالانه ۴۱ هزار سند علمی و مقاله در کشور
کد خبر: ۲۲۰۹۳۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

مالیات طرح‌های تحقیقاتی به میزان ۵ درصد کاهش یافت/ تولید سالانه ۴۱ هزار سند علمی و مقاله در کشور

رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی گفت: با حمایت وزارت بهداشت مالیات طرح‌های تحقیقاتی به ۵ درصد کاهش یافت.

مالیات طرح‌های تحقیقاتی به میزان ۵ درصد کاهش یافت/ تولید سالانه ۴۱ هزار سند علمی و مقاله در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ افشین زرقی رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی و معاون تحقیقات علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در نشست خبری جشنواره بین المللی پژوهشی ابوریحان بیرونی با اشاره به برگزاری این رویداد علمی در اول دی ماه امسال اظهار داشت: هفدهمین دوره جشنواره به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود و این رویداد پزشکی به مدت سه سال با هدف برندسازی به نام ابوریحان بیرونی نام گذاری شده است. 
 
وی بیان کرد: در این جشنواره از پژوهشگران برجسته حوزه سلامت در داخل کشور، خارج و در سطح بین المللی انتخاب می‌شوند و طی یک مراسمی از آنها تقدیر به عمل می‌آید. 
 
زرقی با بیان اینکه کارهای پژوهش در خارج کشور رصد می‌شود، افزود: سه پژوهشگر برجسته خارج از کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد یک نفر از کشور آمریکا و دو نفر از انگلیس هستند که از آنها تقدیر به عمل می‌آید، همچنین از پژوهشگران برجسته داخلی از دانشگاه‌های تهران و شهر کرد تقدیر می‌شود. 
 
وی ادامه داد: این جشنواره در سه سطح استاد، دانشیار و استادیار در 2حوزه علوم پایه و بالینی برگزار که پژوهشگران برتر شناسایی و از آنها تقدیر می‌شود. 
 
رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی با بیان اینکه در این جشنواره تازه‌های پژوهش، مخترعان و حوزه های فناوری سلامت انتخاب و از مرکز تحقیقاتی و مجله برتر تقدیر می‌شود، افزود: این جشنواره نگاه داخلی به دانشگاه ندارد که قرار است یک گزارشی از عملکرد تحقیقاتی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ارائه شود. 
 
وی با بیان اینکه پاسخگویی با هدف نقد عملکرد، شعار دانشگاه شهید بهشتی است، افزود: دستاورد ها و پژوهش‌های خوبی نصیب ابن دانشگاه شده، به طوری که تعداد مراکز رشد به 4 عدد ارتقا یافته، همچنین امسال تعداد شرکت‌های دانش بنیان به 33 عدد رسیده که انتظار داریم با فعالیت‌های پژوهشی محصول محور گام‌های خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی برداریم.  
 
رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی با اشاره به رونمایی از یک مکمل دارویی تصریح کرد: در سال آینده 2داروی جدید رونمایی می‌شود که در راستای تحقیقات صورت گرفته نیز در سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی از یک اتاق تمیز بهره برداری شد. 
 
وی ادامه داد: در اتاق تمیز داروهای هایتک تولید می‌شود که در حاشیه مراسم، غرفه‌های مناطق تحقیقاتی و دانشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد تا مردم از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطلع شوند. 
 
زرقی افزود: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با همکاری دانشگاه‌های امیر کبیر، خواجه نصیر، سازمان پژوهشی علمی ایران و شریف روزی را به عنوان فناوری سلامت نامگذاری کرده‌ایم که در این نوع محصولات فناروانه شرکت‌های دانش بنیان در معرض نمایش گذاشته می‌شود و این مساله نشان دهنده آن است که اقدامات محصول محور، فناروانه و پژوهشی گام مهمی در جهت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است. 
 
وی اظهار کرد: در این جشنواره از 2 نفر در حوزه‌های بالینی و علوم پایه که بالاترین پژوهش‌های شاخص اچ و بیشترین تولیدات علمی را داشتند، تقدیر می‌شود. 
 
رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی یک پایگاه علم سنجی است، تصریح کرد: دستاوردهای پژوهشی در دست و میزان ارجاعات بالا از جمله عوامل انتخاب دانشمند و پژوهشگر برتر در این جشنواره است و در این رویداد علمی از ایرانیان فعال برتر در خارج از کشور که میزان ارجاعات مقالات‌شان زیاد است تقدیر به عمل آید. 
 
زرقی بیان کرد: در جشنواره ابوریحان بیرونی دو نفر دانشگاه‌های داخل کشور، سه نفر از برگزیدگان خارج از کشور و 18 نفر از دانشگاه شهید بهشتی تقدیر می‌شود که به طور کلی 23 فرد حقیقی انتخاب و 30 جایزه برای این جشنواره مدنظر قرار گرفته است. 
 
وی گفت: اول اسفند در تقویم دانشگاه شهید بهشتی به نام روز فناوری سلامت نام گذاری شده و در تولید علم بیش از 33 درصد از تولیدات کشور مربوط به حوزه سلامت بوده است، اما فقط 18 درصد از بودجه این حوزه در اختیار این حوزه قرار می‌گیرد. 
 
رییس هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی با بیان اینکه بیشترین میزان ارجاعات مقالات مربوط به حوزه سلامت است، افزود: 41 هزار سند علمی و مقالات در حوزه پژوهش به چاپ رسیده و کشورمان در منطقه یکی از پر تولید ترین مقالات را از آن خود کرده که رشد علمی ایران بسیار چشمگیر و قال توجه است. 
 
زرقی متذکر شد: از این تعداد تنها 58 مورد خطا در آنها دیده شده که مساله خطا در مقالات در همه کشورها وجود دارد و خوشبختانه باید بگویم از این دانشگاه هیچ نویسنده یا مسئولی مقاله‌اش دچار اشکال و خطا نبوده است. 
 
معاون تحقیقات علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: جشنواره ابوریحان بیرونی بستری خوبی برای تعاملات بین المللی است که در این راستا تفاهم نامه‌های خوبی به امضا رسیده است. 
 
زرقی با بیان اینکه در سال گذشته طرح کلان ملی اندازه گیری آلاینده‌های غذایی رونمایی شده است، عنوان کرد: طرح پژوهشی آلاینده‌ها با همکاری کشورهای اتریش، هلند و مجارستان انجام شده و تفاهم نامه‌ای با موضوع غذا به امضا رسیده است. 
 
وی ادامه داد: تولیدات این دانشگاه نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است و ما مقالات معتبر را برای خود دانشگاه شهید بهشتی شمارش می‌کنیم و از بانک‌های بین المللی مقالات و مطالب در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهیم. 
 
وی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی دارای 64 مرکز تحقیقاتی است، ادامه داد: با پیگیری های وزیر بهداشت و معاونت تحقیقات این وزارت خانه مالیات طرح‌های تحقیقاتی از تاریخ 15 آذر ماه امسال از 20 درصد به 5 درصد کاهش یافت و این دانشگاه به مدت 4 سال است که وارد حوزه فناورانه شده است به طوری که در اردیبهشت امسال دانشگاه شهید بهشتی یک محصول فناوری تولید کرد. 
 
معاون تحقیقات علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: فناوری و اقتصاد دانش بنیان‌مند یک زیر ساخت است و در همین راستا این دانشگاه یک اتاق تمیز در راستای یک اتاق تمیز برای تولید داروی ضد سرطان با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان درست کرد که 70 درصد این مبلغ را دولت تامین کرده است. 
 
وی اضافه کرد: در طرح آلاینده‌های غذایی دستگاه‌های بسیار پیشرفته و با هدف انتقال تکنولوژی از کشورهای هلند و اتریش میسر شده است و در این زمینه تکنیک‌های خوبی وارد کشورمان شد که به طور کلی یکی از کارهای اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این است که روش‌ها و متودها را توسعه و در اختیار آزمایشگاه‌های کنترل غذا اختیار دهد و این دانشگاه به نقش اندازه گیری را بر عهده دارد. 
 
زرقی ادامه داد: طرح کلان ملی سنجش آلاینده‌های غذایی هرمون‌های باقی مانده ، آنتی بیوتکنیک و سموم موجود در غذا و محصولات کشاورزی را بررسی و اندازه گیری می‌کند و این طرح با مشارکت معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف ار ان جی کردن این پروژه انجام می‌شود. 
 
انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان