۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دلایل عقلانی و استراتژیک «نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر»
کد خبر: ۲۲۰۴۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۵ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

تأملی در مواضع ضداسرائیلی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛

دلایل عقلانی و استراتژیک «نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر»

با بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب و حقایق موجود در تحولات منطقه به این باور میرسیم در صورت عملی شدن پیش شرطهای رهبری، اسرائیل تا ۲۵سال آینده وجود نخواهند داشت.

دلایل عقلانی و استراتژیک «نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر»
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، «مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی» فصل مشترک مهم‌ترین جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی از دیدگاه مردم در سال‌های 92، 93 و 94 بوده است. مردم در سال 92 این فراز از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حرم رضوی را انتخاب کردند: «اگر غلطی از آن‌ها [سردمداران رژیم صهیونیستی] سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد.»

«ملت، عاشق مبارزه‌ى با صهیونیست‌ها است» به عنوان مهم‌ترین جمله‌ی ایشان در سال 93 و عبارت«رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» به‌عنوان مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله‌ی رهبر انقلاب اسلامی در سال 944 از نگاه مردم انتخاب شد.

روز گذشته نیز مقام معظم رهبری در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بار دیگر موضوع «نبود اسرائیل تا 25 سال آینده» را مطرح کرده و فرمودند: «رژیم صهیونیستی هم‌چنان که قبلاً گفته‌ایم به شرط مبارزه‌ی همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست‌ها در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.»

در این میان، مسأله‌ای که برای برخی افراد ابهام‌آلود بوده، تردید میان شعاری‌بودن یا راهبردی‌بودن جمله‌ی «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» بوده است که صاحب‌نظران به سه دسته تقسیم شدند:

۱. دسته‌ی نخست معتقدند که این بیان، صرفا یک شعار و یک رجزخوانی در میدان نبرد بوده است. آن‌ها بر این باورند که رهبری عدد «25 سال» را در پاسخ به ادعای واهی رژیم صهیونیستی مبنی بر آن‌که با انجام مذاکرات هسته‌ای تا 25 سال خیال‌مان از ایران راحت شده است، مطرح شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هجدهم شهریورماه سال 94 فرمودند:

«یک جمله راجع به رژیم صهیونیستی عرض بکنیم؛ بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلا با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اولا شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیا در همین مدت هم روحیه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند. ملت‌ها بیدار شده‌اند، می‌دانند دشمن کیست؛ حالا دولت‌ها و بوق‌های تبلیغاتی و مانند این‌ها می‌خواهند جای دشمن و دوست را عوض کنند، [اما] به جایی نمی‌رسد. ملت‌ها –ملت‌های مسلمان، به‌خصوص ملت‌های منطقه- حواس‌شان جمع است و می‌دانند.»

دسته‌ی اول می‌گویند که چه بسا اگر مقامات رژیم صهیونیستی به‌جای عدد 25 سال، از 20 یا 30 سال استفاده می‌کردند، رهبری نیز از همان عدد برای اعلام زمان نابودی رژیم صهیونیستی بهره می‌گرفتند.

۲. دسته‌ی دوم بر این باورند که طرح این شعار، مبتنی بر راهبرد عمیقی بوده که رهبری با توجه به آن  راهبرد، آن را علنی مطرح کرده‌اند. به عبارت دیگر این‌قبیل صاحب‌نظران معتقدند که این «پیش‌گویی سیاسی» میوه‌ی راهبرد کلان جمهوری اسلامی در مبارزه‌ی علنی با رژیم صهیونیستی است و اصلا موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید.

اما این دسته از کارشناسان علت‌هایی را برای عددی‌شدن پیش‌گویی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نابودی اسرائیل مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به شکاف قومی-طبقاتی، شکاف مذهبیون-سکولارها، مهاجرت معکوس و چالش‌های امنیتی-نظامی اسرائیل اشاره کرد. آنها هم‌چنین پیش‌بینی‌های برخی مراکز مطالعاتی جهانی در خصوص ناپایداری رژیم صهیونیستی تا دو سه دهه‌ی آینده را چاشنی تحلیل‌های خود کرده‌اند و از این‌که «هنری کسینجر» (که خود یک یهودی افراطی است) در کتاب «نظام جهانی» اعلام می‌کند که امکان استمرار رژیم صهیونیستی وجود ندارد و ممکن است که اسرائیل تا سال ۲۰۲۵ از بین برود، در نتیجه‌گیری خود مطمئن‌تر شده‌اند.

به‌طور کلی دسته‌ی دوم طرح «عدم وجود خارجی رژیم صهیونیستی تا 25 سال آینده» را مبتنی بر واقعیات موجود اسرائیل می‌دانند و برای آن دلایلی نظامی، امنیتی، قومی، منطقه‌ای و سیاسی ارائه کرده‌اند.

۳. دسته‌ی سوم معتقدند که این موضوع، در ابتدای امر (هنگام بیان جمله در شهریور 94 توسط رهبری) جنبه‌ی رجزخوانی در میدان نبرد داشته و رفته‌رفته تبدیل به «هدفی مقطعی» شده است.

این دسته نیز مانند دسته‌ی اول معتقدند که اگر مقامات صهیونیستی از اعداد دیگری همچون 15 یا 30 سال استفاده می‌کردند، رهبری نیز دقیقا همان مدت زمان را برای نابودی رژیم اشغالگر قدس مطرح می‌کردند. اما در ادامه با توجه به حیثیتی‌شدن ماجرا، رفته‌رفته شعار نابودی اسرائیل تا 25 سال دیگر به هدفی مقطعی تبدیل شد که برخی انقلابیون را بر آن داشت تا به جامعه بقبولانند که اسرائیل واقعا تا 25 سال دیگر از بین خواهد رفت.

تحلیل‌گرانِ دسته‌ی سوم این‌گونه می‌اندیشند که عواملی دست به دست هم دادند تا برخی از اعضای خانواده‌ی حزب‌الله نابودی اسرائیل تا 25 سال دیگر را آرمانی قطعی و دست‌یافتنی تلقی کنند که نتیجه‌اش راه‌اندازی روزشمارهایی جهت اعلام زمان نابودی اسرائیل بوده است.

اما به موازات این رفتارهای شعاری، برخی اقدامات در عرصه‌ی عمل نیز صورت پذیرفت که شاید مهم‌ترینش درج عبارت «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» بر روی موشک بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است که هم هدف مقطعی نابودی اسرائیل تا 255 سال دیگر را دنبال می‌کرد و هم اصل اساسی مبارزه با رژیم اشغالگر قدس را تأیید می‌نمود.

از سوی دیگر آنچه بر ادعای تحلیل‌گران دسته‌ی سوم صحه می‌گذارد، تبلیغات سنگین و منفی رسانه‌های معاند خارجی و بوق‌های تبلیغاتی آنان در داخل کشور بر روی این جمله‌ی کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است که آن را ماجراجویانه، مداخله‌جویانه، تحریک‌کننده، عامل بی‌ثباتی در منطقه، جنگ‌طلبانه و ضد برجام توصیف کرده‌اند. در واقع هجوم ملخ‌وار رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب به این جمله که عملا اصل مبارزه با اسرائیل را نشانه گرفته بودند باعث شد تا جریان انقلابی به دفاع از ساحت امام جامعه و تأیید ادعای مبارزه با اسرائیل برخیزد که همین امر می‌تواند از دلایل اصلی انتخابِ آن، به عنوان مهم‌ترین جمله‌ی رهبری در سال 94 بوده باشد. علاوه بر اینها خط و نشان‌های رژیم صهیونیستی در منطقه نیز باعث شد تا ماهیت ضد آمریکایی-اسرائیلی ایران نیز بیشتر از همیشه تحریک شود.

همه‌ی موارد فوق دست به دست هم دادند تا دوران گذارِ «از شعار تا هدف» به زودی پایان پذیرد و ادعای عدم وجود خارجی اسرائیل تا 25 سال دیگر به عنوان یک مطالبه و هدف مقطعی در جبهه‌ی انقلاب مبدل گردد.

کارشناسان دسته‌ی سوم می‌گویند به همین دلیل است که رهبری در سخنان اخیر خود در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جمله‌ی سال گذشته را عینا تکرار کردند و البته شرط تحقق آن را «مبارزه‌ی همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیست‌ها» برشمردند.

طرح مجدد موضوع نابودی اسرائیل تا 25 سال دیگر از سوی رهبر انقلاب، با وجود آن‌که بیش از 15 ماه از مطرح‌شدن نخستین جمله‌ی ایشان در این‌خصوص گذشته بود، خود مؤید آن است که بُعد عددی «25 سال برای نابودی اسرائیل» برای ایشان موضوعیتی ندارد و ایشان بیش از هر چیز به بُعد مبارزاتی و اتحاد امت اسلام علیه این رژیم غاصب تأکید دارند؛ چرا که در غیر این‌صورت می‌بایست این‌بار از نابودی اسرائیل تا 24 سال دیگر سخن بگویند نه 25 سال!

طرح این مسأله بیش از آنکه یک وعده باشد، یک نهیب به امت مسلمان است تا به خود بیایند و فلسطین را به دست فراموشی نسپارند. به عبارت دیگر ایشان در هفته‌ی وحدت، امت اسلامی را به وحدت حداکثری علیه رژیم صهیونیستی دعوت کردند که اگر چنین شود، قطعا در تسریع وعده‌ی الهی مؤثر خواهند بود.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان