۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا انتخاب اسم یاسین اشکال شرعی دارد؟+نظر مراجع تقلید
کد خبر: ۲۲۰۴۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۵ ساعت: ۱۵:۴ ↗ لینک کوتاه

با وجود روایان منع نامگذاری طاها ویاسین؛

آیا انتخاب اسم یاسین اشکال شرعی دارد؟+نظر مراجع تقلید

وجود برخی روایات درباره منع و مخالفت اهل بیت (ع) درباره نامیدن فرزندان به طاها و موعود، ابهاماتی را موجب شده است.

آیا انتخاب اسم یاسین اشکال شرعی دارد؟+نظر مراجع تقلید
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، آیا گذاردن نام "محمد موعود" یا "محمد  یاسین" برای فرزندان اشکال دارد؟ چون در باب چهارم از فصل هشتم کتاب حلیه المتقین اشاره شده که "یاسین" مخصوص پیامبر است و همچنین موعود لقب حضرت مهدی است؟ پاسخ این سوال چیست و چه باید کرد؟

درباره نام گذاری "یاسین" در بعضی از روایت مطالبی آمده که حاکی از عدم رضایت ائمه (ع) از استفاده این نام برای افراد است؛ از جمله می توان به این روایتی اشاره کرد که امام صادق (ع) فرمود به مردم اجازه داده شده که نام محمد را روی افراد بگذارند اما چه کسی به آنان اجازه داده که نام "یاسین" را روی افراد بگذارند؛ در حالی که اسم پیامبر اسلام (ص) است. [1]

این روایت گرچه از نظر سند مرفوعه است و به همین دلیل فقیهان آن را معتبر نمی دانند؛ اما عقل انسان حکم می کند در چنین مواردی که محدویت و تنگنایی وجود ندارد، با استفاده از اسامی زیبا و با معنای بسیاری که وجود دارد و بکارگیری آنها هم هیچ منعی ندارد، جانب احتیاط را رعایت کرده و از این اسم استفاده نکنیم.

در همین راستا، مراجع تقلید نیز در این زمینه می‌گویند، گذاردن این نوع اسامی روی فرزندان به خودی خود اشکال ندارد؛ اما بهتر است از اسامی دیگر استفاده شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [2]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
فى نفسه اشکال ندارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بدون کلمه موعود مانعی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد، ولی بهتر است که از اسامی دیگر استفاده کنند.
 
[1]. الکلینی، أبو جعفر محمد بن یعقوب الکافی، ج‏6، ص: 20، حدیث13 ،عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ أَوْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ هَذَا مُحَمَّدٌ أُذِنَ لَهُمْ فِی التَّسْمِیَةِ بِهِ فَمَنْ أَذِنَ لَهُمْ فِی یس یَعْنِی التَّسْمِیَةَ وَ هُوَ اسْمُ النَّبِیِّ (ص)، نشر دار الکتب الإسلامیة ‏،چاپ چهارم 1407 ه ق ، 8 جلدی.
 
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست؛ استفتا با کد سؤال 72695.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

حسین / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

اگه واقعا شما پیرو اهل بیت هستین به خاطر اهل بیت این مطلب رو بذارین ظاهرا فقها این روایت رو نخوندن درباره «ياسين» در روايتي از امام باقر يا امام صادق (عليهماالسلام) نقل شده كه فرموده اند: «هَذَا مُحَمَّدٌ قَدْ أُذِنَ لَهُمْ فِي التَّسْمِيَةِ بِهِ، فَمَنْ أُذِنَ لَهُمْ فِي يس؛ محمد نامي است كه اجازه نامگذاري به آن داده شده ، اما چه كسي به آن ها اجازه داده كه به ياسين نام گذاري نمايند؟

حسین / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

بعدش هم اگه این سند مرفوعه باشه ولی روایتی جز این نداریم .و باید احتیاط کنیم و همچین اسمی نذاریم . مگه روایت نداریم هرچیزی که از سوی ما اهل بیت به شما نرسیده و دیدید که شبهه ناک بود احتیاط کنین . این اسم شبهه ناک نیست ولی بالاخره روایت به ما رسیده .و باید احتیاط کرد . یاعلی
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان