۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین متاسفانه گوشی‌های همراه به آلبوم شخصی افراد تبدیل شده است/ خانم‌ها بیشترین قربانیان فضای مجازی
کد خبر: ۲۲۰۳۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۴ ساعت: ۱۴:۵۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس پلیس فتا:

متاسفانه گوشی‌های همراه به آلبوم شخصی افراد تبدیل شده است/ خانم‌ها بیشترین قربانیان فضای مجازی

کارشناس دایره اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه متاسفانه گوشی همراه برخی از افراد به آلبوم شخصی آنها تبدیل شده است، گفت: آسیب‌ها در بستر فضای مجازی بسیار زیاد است و خانم‌ها بیشترین قربانیان این فضا هستند.

متاسفانه گوشی‌های همراه به آلبوم شخصی افراد تبدیل شده است/ خانم‌ها بیشترین قربانیان فضای مجازی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همایش استانی آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور دانش‌آموزان و جمعی از فرهنگیان و مسئولین در سالن اجتماعات کوثر قزوین برگزار شد.

محمد عنبرستانی کارشناس دایره اجتماعی پلیس فتا از تهران در این همایش اظهار کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبحث مهمی به ویژه برای دانش‌آموزان است چراکه این فضا ضمن داشتن محاسن فراوان، دارای معایب بی‌شماری است که عدم آگاهی نسبت به آنها، مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی دانش‌آموزان و والدین آنها نسبت به آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی افزود: فضای مجازی همچون شهری مجازی است که فعالان این شبکه فقط ویژگی‌های آن را شنیده و می‌بینند در حالیکه خطرات و تهدیدهای این فضا، فراتر از آن چیزی است که مشاهده می‌شود.

کارشناس دایره اجتماعی پلیس فتا از تهران خاطرنشان کرد: اينترنت و فضای مجازی مي‌تواند برای کاربران فرصت يا تهدید باشد چراکه نوع استفاده از اين امکانات در سود و زیان آن نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی وظیفه پلیس فتا تامین امنیت در بستر فضای مجازی برای کاربران این فضا و مبارزه با مجرمانی است که برای فعالان این شبکه ناامنی ایجاد می‌کنند.

اطلاعات خود را در مورد فضای مجازی و تکنولوژی روز افزایش دهید

عنبرستانی تاکید کرد: دانش‌آموزان نباید خطرات فضای مجازی را به شوخی بگیرند بلکه باید با رعایت دقت و هوشیاری، در صورت بروز هرگونه مشکل پدر و مادر خود را در جریان قرار دهند.

وی در ادامه گفت: هر وسیله‌ای که شما با استفاده از آن به فضای مجازی وصل می‌شوید قابلیت حک شدن دارد بنابراین برای مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی این فضا باید اطلاعات خود را در مورد فضای مجازی و تکنولوژی روز افزایش دهید.

کارشناس دایره اجتماعی پلیس فتا تصریح کرد: اطلاعات شما توسط هکرها از طریق شبکه‌های اجتماعی میتواند مورد سرقت قرار گیرد از این رو مواظب باشید و عکس و اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر قرار ندهید و از ارسال عکس‌ها و اطلاعات محرمانه خود از طریق تلگرام خودداری کنید.

وی با بیان اینکه متاسفانه گوشی همراه برخی از افراد به آلبوم شخصی آنها تبدیل شده است، اضافه کرد: از نگه‌داری عکس‌های شخصی خود در گوشی خودداری کنید چراکه سوء استفاده از عکس‌ها فقط منوط به وصل شدن به اینترنت نیست چه بسا گوشی شما گم شده و یا به سرقت رود در این صورت ممکن است مورد سوء استفاده خلافکاران قرار گیرید.

عنبرستانی گفت: هکرها اطلاعات را یا در فضای مجازی پخش کرده و یا اینکه با گروگان گیری آبروی افراد، از آنها اخاذی و مبالغ هنگفتی را مطالبه می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین جرائم فضای سایبری در ایران عنوان کرد: دسترسی غیرمجاز، برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاهبرداری از طریق اینترنت، تهدید، اخاذی و مزاحمت از طریق اینترنت، هتک حرمت و نشر اکاذیب و همچنین جرائم علیه آسایش و امنیت عمومی از طریق اینترنت از مهمترین جرائم فضای سایبری در کشور هستند.

کارشناس دایره اجتماعی پلیس فتا، آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی را شامل دو نوع معایب عمومی و اختصاصی برشمرد و گفت: افت تحصیلی دانش‌آموزان و کم رنگ شدن روابط عاطفی در بین اعضاء خانواده از جمله معایب عمومی استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره به پرونده‌هایی که در آن افراد مورد هتک حرمت و تهدید قرار گرفته بودند، بیان کرد: جاسوسی، ورود و نفوذ هکرها به داخل گوشی، سوء استفاده از اطلاعات موجود در گوشی تلفن همراه، انتقام گیری و کلاهبرداری در بستر فضای مجازی از جمله معایب اختصاصی شبکه‌های مجازی است.

عنبرستانی خاطرنشان کرد: آسیب‌ها در بستر فضای مجازی بسیار زیاد است و معمولا خانم‌ها قربانیان این فضا هستند بنابراین توصیه می‌شود اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی صرفا برای سرگرمی و اتلاف وقت است از آن استفاده نکنید.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان