۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین یک و نیم ميليارد دلار قاچاق در حوزه سلامت/ ۵۰ درصد محصولات آرايشی و بهداشتی كشور قاچاق هستند
کد خبر: ۲۲۰۰۲۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

یک و نیم ميليارد دلار قاچاق در حوزه سلامت/ ۵۰ درصد محصولات آرايشی و بهداشتی كشور قاچاق هستند

رييس سازمان غذا و دارو گفت: یک و نیم ميليارد دلار قاچاق در حوزه سلامت كشور وجود دارد.

یک و نیم ميليارد دلار قاچاق در حوزه سلامت/ ۵۰ درصد محصولات آرايشی و بهداشتی كشور قاچاق هستند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ رسول ديناروند رييس سازمان غذا و دارو در حاشيه اولين جلسه مقابله با فساد كالاي سلامت که در آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره میزان قاچاق در حوزه غذا و دارو گفت: ١٥ ميليارد دلار قاچاق در كشور وجود دارد كه از اين ميزان ١٠ درصد يا حدود یک و نیم ميليارد دلار به حوزه سلامت مربوط است که البته اين ميزان بدون در نظرگرفتن قاچاق در حوزه غذا است، اگر غذا را نيز در نظر بگيريم ميزان آن بيشتر مي شود.

رييس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود ٥٠ درصد بازار حوزه آرايشي و بهداشتي در كشور غيرقانوني و قاچاق بوده در حوزه دارويي حدود پنج درصد قاچاق وجود دارد.

وي با اشاره به اقتصاد مقاومتي و آسيب هاي قاچاق به كشور و اشتغال جوانان گفت: آسيب اقتصادي قاچاق به كشور بسيار بالا بوده عمده آسيب ها به اشتغال و توليد ملي بوده و اين حوزه را تحت تاثير قرار مي دهد.

دیناروند با بیان اینکه در حوزه سلامت اشتغال گران قیمت است، افزود: هر 50 هزار دلار قاچاق یک شغل را از بین می‌برد با توجه به یک و نیم میلیارد قاچاق در این حوزه حدود سه هزار شغل در حوزه سلامت در اثر قاچاق آسیب می‌بیند، از طرفی شغل در حوزه سلامت به افراد تحصیلکرده مربوط بوده و به دلیل ارتباط مستقیم افراد با مردم تبعات بزرگی برای کشور دارد. 
 
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه اهمیت قاچاق در حوزه سلامت دو برابر سایر حوزه‌ها است نیاز به همکاری همه جانبه‌ دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان غذا و دارو، دستگاه‌های مقابله کننده مانند تعزیرات حکومت یا قوه قضائیه، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و مردمی کشور است، البته کار مبارزه با قاچاق در کشور بسیار دشوار است. 
 
دیناروند با اشاره به برجام و کاهش قاچاق گفت: شرایط کشور ما برای برخورد با قاچاق چیان مساعد تر شده در گذشته تحریم‌ها جدی‌تر بوده و راه تامین رسمی برخی کالاها از مبادی غیر رسمی کشور بود اما در پسا برجام این معضلات کمتر شده است. 
 
وی ادامه داد: اکنون واردات به کشور از مسیر رسمی صورت گرفته و با قاچاق جدی‌تر برخورد می‌شود نباید اجازه ورود به محصول قاچاق به بازار باز بوده و دسترسی به کالاهای سالم امکان پذیر شود. 
 
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به سامانه رسمی و کنترل اصالت برای جلوگیری از قاچاق، گفت: ما این سامانه را راه اندازی کردیم تا امکان کنترل و شناسایی غیر اصیل در بازار فراهم شده است و به کمک مردم کالای که اصالت نداشته شناسایی و بازار قاچاق جمع شود. 
 
انتهای پیام/ 

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان