۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۵ درصد داروهای کشور قاچاقی است/ طرح مبارزه با قاچاق در ناصر خسرو پابرجاست
کد خبر: ۲۱۹۹۷۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

۵ درصد داروهای کشور قاچاقی است/ طرح مبارزه با قاچاق در ناصر خسرو پابرجاست

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ٥ درصد داروهای فعلی قاچاق است اما به دلیل اینکه موضوع سلامت مردم در میان بوده این میزان رقم بالایی محسوب شده و باید کنترل شود.

۵ درصد داروهای کشور قاچاقی است/ طرح مبارزه با قاچاق در ناصر خسرو پابرجاست
گردش مالی قاچاق دارو ١.٥ میلیارد دلار است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ علیرضا جمشیدی رییس تعزیرات حکومتی  در حاشیه همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مبادی ورودی عمده قاچاق وکشورهای مبدا کالا گفت:کالاهای قاچاق از کشورهای مختلف وارد می شوند متاسفانه بخش عمده آن از مبادی رسمی مانند بخش ها رسمی و برخی نیز راه  فرودگاه و مسافران، گمرک، کوله برها و ته‌لنجی‌ها  است.

جمشیدی با بیان آخرین وضعیت قاچاق دارو گفت: وضعیت امسال از سال‌های گذشته بهتر شده، اما باز هم نسبت به حجمی بالای آن نیاز به تلاش های بیشتری است. گردش مالی کل قاچاق سالانه ١٥ میلیارد دلار و در حوزه سلامت ١.٥ میلیارد دلار است، ٥ درصد داروهای فعلی کشور قاچاق است اما چون بحث سلامت مردم مطح بوده و این رقم میزان بالایی محسوب شده باید کنترل شود.

آرایشگاه ها به جهت فروش محصوات آرایشی قاچاق زیر نظر ذره بین تعزیرات
وی در رابطه با طرح مبارزه با قاچاق دارو در ناصر خسرو گفت: طرح ناصر خسرو همچنان پابرجاست و به زودی در بخش های دیگر هم ورود کرده و دولت هم حمایت می کند. به دلیل سهم بالای قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی و عرضه آن ها در آرایشگاه ها طرح جامعی را در دستور کار داریم که به زودی جلسه هماهنگی آن برگزار می شود.

رییس تعزیرات حکومتی  افزود: در حوزه سلامت برای جلوگیری از قاچاق نظارت ها و اقدامات سرکوب گرایانه  باید بیشتر شده و به پیشگیری باید اهتمام بیشتری داشت. به تازگی انبارهای دارویی در حاشیه شهر را کشف کردیم که پر از داروهای قاچاق تاریخ گذشته و بی کیفیت بود.

مردم کالای خارجی را ترجیح می دهند
جمشیدی با اشاره به علاقه مردم به مصرف کالا خارجی گفت: فرهنگسازی  جامعه در این مقوله باید به طور جدی تر در دستور کار و مسئولان بخش های مختلف قرار گیردو مسئولان و مردم هنوز داروهای خارجی را ترجیح داده و این موضوع به تولید و اقتصاد ملی آسیب رسانده و بازار کاذهب به وجود آمده و بازار قاچاق دارو بیشتر می شود.

 جمشیدی با اشاره به راهکارهای مبارزه با فساد در حوزه سلامت گفت: علاوه بر فرهنگ سازی, عملکردنظام کنترل و رهگیری  با برچسب سلامت، اجرای آیین نامه ها و سیاست های منطقی متناسب با موضوع برخی راه های مقابله با قاچاق در این حوزه است.   علاوه بر این باید به اصلاح نظام اقتصاد دارو  توجه داشت. وقتی بیمه ها و بخش های دولتی پرداختی داروخانه ها راا به موقع ندهند باید منتظر کانال های انحرافی توزیع و فروش دارو باشیم.

تورهای مجانی اروپایی برای پزشکان با هدف پر کردن جیب شرکت های دارویی
وی افزود: برخی شرکت های دارویی پزشکان را با هزینه خود به تورهای کشورهای خارجی دعوت کرده تا آن ها داروی خارجی این شرکت را بیشتر تجویز کنند.مردم معمولا در برابر جرائم این چنینی تسلیم نظایی دارویی هستند زیرا اگر پزشک دارو خارجی را با وجود مشابه ایرانی و با کیفیت تر آن برای بیمار تجویز کند بیمار بدون شک از آن استفاده می کند.

مسئولان در کسوت های شیک و مدرن دست به فساد می زنند
رییس تعزیرات حکومتی با اشاره به فساد اداری مسئولان در یک جامعه به طور کلی  گفت: فساد مجرم دارای موقعیت شغلی با جرم یک سارق تفاوت دارد. شناخت مجرمینبا یک سمت اداری و مقام بالا کار دشواری است زیرا این افراد در کسوت های شیک و مدرن دست به جرم و فساد می زنند. این افراد به اموال عمومی دسترسی داشته و به دلیل نفوذ سیاسی تعقیبشان کار سختی است.

وی افزود: یک از دلایل اینکه رسیدگی به جرائم اداری را سخت  کرده این است که در یک جرم مانند کلاهبرداری معمولا زیان دیده سریعا از بزهکار شکایت کرده و به مرجع قضایی شکایت می کند اما دستگاهیی وجود ندارد که  از فردی که دارای فساد اداری است به سرعت شکایت کرده و آن را بازداشت کند.

هدیه گرفتن مسئولان ممنوع
وی با اشاره به برخی فسادهای اداری  گفت: سوء استفاده از مزایده ها، مناقصه ها، اعطای امتیاز و تسهیلات، اعمال نفوذ بر نمایندگام مجلس و افراد سیاسی برای پیشبرد اهداف، پول شویی، گماردن افراد نزدیک شخص بر مسندهای و نسب های کشوری برخی نمونه های فساد اداری محسوب می شوند.

وی افزود: استقرار نظام حاکمیت شفاف با سیستم های الکترونیک قطعا در کنترل فساد موثر است. وضع قوانین خاص برای مسئولان نیز در کاهش فساد  مهم تلقی شده در برخی کشورها پیشرفته مسئولان حق دریافت هدیه ندارند. حتی به این موضوع به قدری اهمیت داده اند که یک مسئول حق دریافت هدیه بالا 130 دلار را از نزدیکان خود ندارد. رسیدگی به جرم نیز با در مدت زمان کمتری صورت گیرد وقتی بعد از یک فساد بزرگ 10 سال بعد به آن رسیدگی شود مطمئنا بازدارنده نیست.

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان