۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چطور مقابل سرطان سینه شکست‌ناپذیر شویم؟
کد خبر: ۲۱۹۴۰۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

چطور مقابل سرطان سینه شکست‌ناپذیر شویم؟

عوامل بسیاری در ابتلا به سرطان سینه دخیل هستند به طوری که دانستن آنها تا حد زیادی احتمال بروز این نوع سرطان را کاهش می‌دهد.

چطور مقابل سرطان سینه شکست‌ناپذیر شویم؟
حمیدرضا میرزایی متخصص رادیوتراپی انکولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ اظهار داشت: در بحث ایجاد سرطان سینه عواملی به عنوان تسریع کننده و ایجاد کننده این بیماری مطرح بوده که مهم‌ترین آنها را می‌توان با سبک جدید زندگی در شهرهای صنعتی مرتبط دانست.

وی ادامه داد: نداشتن تحرک در جامعه به خصوص در بانوان، افزایش وزن، نوع تغدیه در خانم ها که اکثرا شاغل هستند و از غذاهای آماده استفاده می کنند، کاهش مصرف غذاهای سالم و استفاده از کنسروها و فست فودها، مصرف مواد افزودنی و نگهدارنده که بسیاری از آنها غیر استاندارد و دارای نیتریت بالا هستند، استفاده از سموم در پرورش میوه ها، کاهش استفاده از میوه ها و سبزیجات به دلیل گرانی و نداشتن برنامه غذایی صحیح همگی به افزایش شیوع سرطان در جوامع خصوصا سرطان سینه در میان بانوان دامن زده‌اند.

آلودگی هوا
میرزایی بیان کرد: آلودگی هوا و افزایش مواد آلاینده نسبت به 10 سال گذشته در کشور که در حال حاضر شهرهای کوچک را هم درگیر کرده و تقریبا غیر قابل کنترل بوده و در جهان مسئله آلودگی هوا تبدیل به یک اتفاق معمولی شده است، در بروز سرطان دخیل است.

فشارهای روحی
متخصص رادیوتراپی انکولوژی تصریح کرد: افزایش استرس و اضطراب در خانواده ها، فشارهای روحی، روان، کاری و اقتصادی در خانواده می تواند تغییراتی در سلول ایجاد کند که در نهایت به سرطان تبدیل خواهد شد. بیشتر این عوامل متاثر از تغییر در سبک زندگی خانوانده ها و افزایش زوجین شاغل است.

زمینه‌های موروثی
وی عنوان کرد: یکی از علل ایجاد سرطان ها به خصوص سرطان سینه عوامل ژنتیکی است که ژن خاصی در خانواده به سایر اعضا به ارث می رسد و و گاهی مشاهده می شود چند نفر در خانواده به سرطان مبتلا می شوند که در برخی بانوان سرطان در هر دو سینه و گاه در آقایان مشاهده می شود و نیازمند بررسی های ژنتیکی است. در صورت وجود سابقه ژنتیکی در خانواده 4 تا 6 برابر شانس ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند.

داروهای هورمونی
میرزایی استفاده از داروهای هورمونی در بانوان به دلایل مختلف مانند هورمون های درمانگر ناباروری را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان سینه برشمرد و افزود: اگر دقت در مصرف این داروها صورت نگیرد، پیش زمینه سرطان ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است این هورمون ها برای روش های مختلف زیبایی صورت و اندام مورد استفاده قرار می‌گیرند و اثر طولانی مدت آنها می تواند منجر به ایجاد سرطان سینه در فرد شود.

مصرف دخانیات
افزایش مصرف دخانیات در بانوان از دیگر عواملی است که به واسطه آن امروزه شاهد افزایش روزافزون این نوع سرطان در میان خانم ها هستیم.

سدهای دفاعی در مقابل سرطان سینه
متخصص رادیوتراپی انکولوژی اضافه کرد: تغییر در سبک زندگی، دوری از آلودگی های محیطی و غذایی، انجام فعالیت های بدنی مستمر و مناسب و همچنین ازدواج و فرزندآوری و شیر دادن به فرزند از عواملی است که طی تحقیقات ثابت شده می توانند میزان شیوع سرطان سینه را در بانوان کاهش دهند.

وی اشاره کرد: مجموعه این عوامل طی چندین سال موجب شده است که میزان شیوع سرطان سینه در خانمها روند صعودی به خود بگیرد و ما شاهد بانوان زیر 30 سال مبتلا به سرطان باشیم.

پروسه‌های درمانی و احتمال بهبود
میرزایی افزود: «ایمنوتراپی» در بحث سرطان ها درمانی است که در طی پنج سال اخیر در کشور مطرح و بعضی از انواع آن به صورت سنتی در کشور استفاده می شد. در این روش با فعال شدن سیستم ایمنی بدن به عنوان خط دفاعی در برابر سلول های سرطان به کمک داروهای تقویت‌کننده سلول های ایمنی بدن، سلول های سرطانی را از بین می‌برند.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی بیان کرد: در زمینه ایمونوتراپی داروهای متعددی وجود دارد که برخی بسیار پر هزینه هستند. در خصوص سرطان سینه به طور اختصاصی حدود 10 دارو وجود دارد که در حوزه های مختلف تحقیقاتی بررسی هایی در مورد آنها صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به پیشرفت داروهای مونوتراپی در 10 سال اخیر، پیش‌بینی می شود که در آینده نزدیک به عنوان یکی از داروهای اصلی درمان سرطان سینه مطرح شوند.

وی تصریح کرد: برای درمان سرطان سینه مثل سایر سرطان ها 2 روش اصلی درمان وجود دارد که عبارتند از درمان موضعی (رادیوتراپی و جراحی) و درمان سیستمیک (برای کل بدن) که در زمینه سرطان سینه، درمان سیستمیک شامل شیمی درمانی و هورمون درمانی و «تارگت تراپی» است. برای بیمارانی که در مراحل ابتدایی تشخیص و درگیری غدد لنفاوی نداشته باشند، اندازه غده بزرگ نبوده و گیرنده های هورمونی داشته باشند، تقریبا در بالای 90 درصد بیماران طول عمر طبیعی امکانپذیر بوده و عملا سرطان بهبود پیدا می‌کند.

میرزایی یادآور شد: همچنین در بانوان مبتلا به سرطان پیشرفته در صورتی که امکان عمل جراحی و درمان های سیستمیک برای آنان وجود داشته باشد، می توانند با احتمال بیش از 80 درصد از طول عمر طبیعی برخوردار شوند.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان