۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وحدت فرماندهی و هزینه‌ای در بخش صادرات نداریم/ برای حمایت از تولید سودهای بانکی تا ۶ درصد کاهش یابد
کد خبر: ۲۱۹۱۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۱۵:۳۸ ↗ لینک کوتاه

قائم مقام سازمان توسعه تجارت:

وحدت فرماندهی و هزینه‌ای در بخش صادرات نداریم/ برای حمایت از تولید سودهای بانکی تا ۶ درصد کاهش یابد

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای حمایت از تولید سودهای بانکی تا ۶ درصد کاهش یابد، عنوان کرد: هنوز یک وحدت فرماندهی و هزینه ای در بخش صادرات نداریم لذا تولیدکننده باید هزینه آن را در زمان تولید تحمل کند.

 وحدت فرماندهی و هزینه‌ای در بخش صادرات نداریم/ برای حمایت از تولید سودهای بانکی تا ۶ درصد کاهش یابد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت، ظهر امروز(پنج شنبه) در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در سالن همایش سازمان صنعت و معدن و تجارت اظهار کرد: در سال جاری شعار روز ملی صادرات را تجارت کهن و بازار مدرن انتخاب کردیم، از این منظر ما سبقه طولانی در امر تجارت در کشور داریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به تاریخ کهن فرهنگ و تمدن کشور تجربه خوبی در تجارت گذشته و حال داریم، امروز شاهد بازارهای نوینی در دنیا هستیم؛ بازارهایی که کار و مدیریت جدید را کسب می‌کند در نتیجه استراتژی‌ها و نوع تفکر جدیدی را هم می‌طلبد.

این مسئول با اشاره به میزان اعلام آمادگی برای حضور در بازارها بیان کرد: رشد چشمگیر را در تجارت داشتیم به طوری که آمارها نشان می‌دهند از دهه 50 تا 94 سهم صادرات نفت از 30 درصد به 94 درصد تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: صادرات نفتی در سال 94، 70 درصد بود؛ این در شرایطی است که سخت ترین شرایط تحریم و تبادل پول را در بازارهای صادرکننده داشتیم، هنوز یک وحدت فرماندهی و هزینه ای در بخش صادرات نداریم لذا تولیدکننده باید هزینه آن را در زمان تولید تحمل کند.

مودودی اذعان کرد: کشور بسیار جوان است، در حالی که در طول 15 سال گذشته ما چیزی حدود 1000 درصد رشد در صادرات غیرنفتی داشتیم از 4.2 میلیارد دلار در سال 1380 به 42 میلیون دلار در سال 1394 دست پیدا کردیم.

وی عنوان کرد: این آمار در صورتی که ساختار هنوز هموار و هماهنگ نیست، بخش تولیدی ما قدم محکمی را برای پیشرفت برمی‌دارند تا سهم خود را افزایش دهد و این ناهماهنگی‌ها باعث می‌شود هزینه‌ها را بخش خصوصی پرداخت کند و دولت یازدهم برای هماهنگی این ساختار تلاش می‌کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به مسائل بانکی گفت: مسائل بانکی یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده محصول است و با توجه به درخواست‌هایی که سازمان توسعه و تجارت درد برای حمایت از بخش تولید ضروری است سودهای بانکی تا ۶ درصد کمتر از سایر بخش‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: درباره مشوق‌ها از نماینده‌های مجلس تقاضا می‌کنم که حمایت کنند، تقاضا این است 2 درصد سهم واحدهای اقلام غیراساسی و غیردارویی را به ما اختصاص بدهند، در حوزه بسته حمایتی نیز ما پیگیری و بند بند مواردی که مالیات بر ارزش افزوده مطرح بود، موافقت‌هایی را حاصل کردیم.

در بازارهای جهانی سهم مناسبی نداریم

این مسئول اظهار کرد: دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سی درصد از بودجه را به بسته حمایتی تخصیص دادند، همچنین 2000میلیارد تومانی که صندوق توسعه ملی قول داده بود 300 میلیارد آن پرداخت و قول دادند در 12 بانکی که فعال هستند بتوانند 1700میلیارد را تا پایان سال تحویل دهند.

وی در ادامه گفت: نکته اول اینکه آینده اقتصادی ما به بازارهای جهانی وابسته است، علیرغم رشد حدود ۷ هزار درصدی در سال‌های اخیر هنوز در بازارهای جهانی سهم مناسبی نداریم و باید بسرعت تدبیر کنیم تا در شرایط انقباضی کنونی دچار مشکل نشویم.

مودودی عنوان کرد: اقتصاد جهانی در حال انقباض است و رکودهایی که از سال 2009 شروع شده و هنوز باقی است سهم 19 تریلیون دلاری صادرات خارجی ما به عدد 16 و نیم تریلیون دلار رسیدیم.

وی در ادامه اضافه کرد: تقریبا با با این 2.5 تریلیون دلاری که حذف شده روی واردات کشور ما اثر گذاشته و به هر حال ما می‌بینیم که غالب کشورهای دنیا 20 یا 30 درصد از واحدهای خود کاهش ایجاد کردند و این رقابت را سخت‌تر می‌کند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت مطرح کرد: صادرات کشور ما با رکودهایی که وجود دارد روبه ضعف است و بزودی شاهد همسایگی بِرندهای بزرگ و قدرتمند جنگ‌های بزرگ در همسایگی خود می‌شوید.

وی در پایان گفت: زنجیره‌های تولیدی جهانی فقط باید در غالب عضویت در این زنجیره‌های عظیم تولید ارزش یابد و ما می‌توانیم سهمی از بازار جهانی کسب کنیم.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان