۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا پرداخت غرامت به ایران فراموش شده است؟
کد خبر: ۲۱۹۱۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۱۱:۵۸ ↗ لینک کوتاه

۱۸ آذر؛ سالروز معرفی عراق به‌عنوان مسئول و آغازگر جنگ

چرا پرداخت غرامت به ایران فراموش شده است؟

دولت تدبیر و امید نیز این روزها به شدت سرگرم مذاکرات و برجام است. بدون شک در اولویت بندی، ونگاه بلند پروازانه دولت حسن روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان این گزینه در دستور کار قرار نمی گیرد.

چرا پرداخت غرامت به ایران فراموش شده است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ,۱۸ آذر سالروز معرفی عراق به عنوان متجاوز وآغاز گر جنگ از سوی سازمان ملل است. معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی بالاترین مقام نهاد بین المللی از نظر سیاسی موید دفاع مشروع ایران از تمامیت ارضی خود در مقابل تجاوز همه جانبه عراق و قدرت های بزرگ بود و از طرف دیگر سوالات زیادی را در اذهان بین المللی در خصوص علت حمایت قدرت های بزرگ از متجاوز در طی ۸ سال ایجاد کرد.

images

با شروع این تجاوز البته سازمان ملل متحد با استفاده از حربه های مذاکراتی وارد کار شد. تلاش دبیرکل وقت سازمان ملل در آخرین ساعات روز ‌۳۱ شهریور ‌۱۳۵۹ برای مذاکره با نمایندگان دو دولت ایران و عراق به منظور کمک برای حل مسالمت‌آمیز مسئله نیز کارگر نشد. روز بعد، دبیرکل، بر اساس ماده ‌۹۹ منشور ملل، از شورای امنیت خواست که با توجه به خطر محتمل افزایش مخاصمه، فورا تشکیل جلسه دهد. همان روز نشست شورای امنیت برگزار و اولین موضع‌گیری شورا طی بیانیه‌ای اعلام شد. سوم مهر ‌۱۳۵۹، دبیرکل به شورای امنیت اطلاع داد که جنگ عراق علیه ایران ادامه دارد و پیشنهاد کرد شورای امنیت مسئله را با فوریت رسیدگی کند. این جلسه در روزهای ‌۲۶ و ‌۲۸ سپتامبر تشکیل و اولین قطعنامه را به اتفاق آرا در جلسه شماره ‌۲۲۴۸ شورا مورخ ششم مهر ‌۱۳۵۹، تصویب کرد. پس از صدور قطعنامه ‌۴۷۹، عراق آن را پذیرفت و اعلام موافقت کرد. اما ایران به دلیل حضور نیروهای عراق در خاک خود از پذیرش آن خودداری کرد. پس از آن قطعنامه‌های ‌۵۱۴، ‌۵۲۲، ‌۵۴۰، ‌۵۸۲، ‌۵۸۸ و سرانجام ‌۵۹۸ به تصویب رسیدند.

سرانجام ۱۱ سال پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و سه سال پس از صدور قطعنامه ‌۵۹۸ و با تلاش‌های پی‌گیر سیاسی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، حقانیت ایران در دفاع به اثبات رسید و "خاویر پرز دکوئیار" دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در روز ‌۱۸ آذرماه سال ‌۱۳۷۰ طی یک گزارش رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق در ‌۳۱ شهریور ‌۱۳۵۹ به ایران حمله‌ کرده است.

نکته مهم البته بندی از گزارش سازمان ملل است که تاکید می کند :"حتی اگر قبل از شروع مخاصمه برخی تعرضات از جانب ایران صورت گرفته باشد،چنین تعرضاتی نمی‌تواند توجیه کننده تجاوز عراق به ایران – که اشغال مستمر خاک ایران را در طول مخاصمه در پی داشت – باشد. تجاوزی که ناقض ممنوعیت کاربرد زور که یکی از اصول حقوق بین‌الملل است، می‌باشد. "

و یا در بخش دیگری از گزارش به طور صریح قید شده است که:" با تأسف عمیق این یافته کارشناسان را متذکر شوم که سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان ایرانی در منطقه‌ای در نزدیکی یک مرکز شهری عاری از هرگونه حفاظت در برابر این حملات به کار رفته است. (سند شماره ‌۲۰۱۳۴/ اس).شورا ناخشنودی خود از این مساله و محکومیت آن را در قطعنامه ‌۶۲۰ مصوبه ‌۲۶ اوت ‌۱۹۸۸ اعلام کرد".

این اقدام اگر چه توانست رویکردها و معادلات بین المللی را از پرده شعار خارج سازد اما بدون شک اگر شورای امنیت از همان ابتدا عراق را مسئول جنگ می شناخت قطعا جنگ تا ۸ سال به درازا نمی کشید و قریب نیم میلیون نفر کشته و میلیاردها دلار خسارات مادی بر جای نمی گذاشت . مهم تر از این مسئله اگر شورای امنیت در اعلام قصور و تجاوز عراق به خاک ایران مماسات نمی کرد عراق هرگز جرئت نمی کرد که دو سال کویت را مورد تهاجم قرار دهد و منطقه را در یک بحران بزرگ بین المللی فرو ببرد.

hhe2816

چرا پرداخت غرامت فراموش شده است؟
تعیین و اعلام مسئولیت عراق در جنگ علیه ایران علاوه بر اثرات روانی در فضای بین المللی تکلیف آن کشور را بر اساس حقوق بین الملل برای پرداخت خسارات و غرامت مشخص کرده است. پرداخت غرامت به قربانیان جنگهایی که با هدف توسعه طلبی در جهان رخ می دهد وظیفه کشورهای آغازگر جنگ است. اما متاسفانه می بینیم که سازمان ملل باز هم به دلیل وابستگی و تسلط قدرت های بزرگ در این موضوع کارشکنی می نماید و در حالی که در قطعنامه های متعددی مسئولیت عراق را در جنگ علیه کویت خاطرنشان ساخته و مکانیزم های اجرایی چون کمیسیون جبران خسارات و صندوق جبران غرامات سازمان ملل را ایجاد کرده و عراق را مجبور به پرداخت غرامات به بسیاری از کشورها، سازمانها، شرکتها و اشخاص نموده ولی هیچ سخن جدی و متعهدانه ای در خصوص پرداخت غرامات از سوی عراق به ایران در سازمان ملل مطرح نبوده و نیست. تنها بعد از سرنگونی صدام حسین به دست نیروهای ائتلافی تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳، دولت جدید آن کشور با معرفی صدام به عنوان مسئول آغاز جنگ، از ایران عذرخواهی کرد.

چرا پرداخت غرامت به ایران فراموش شده است؟

این مهم البته بدون شک در اثر کوتاهی دستگاه دیپلماسی نیز تا به امروز بوده است. شاید برخی مسئولان در دستگاه دیپلماسی مدت زمانی را برای عراق به عنوان یک کشور برادر و مسلمان بعد از سقوط صدام حسین در این کشور در نظر گرفتند تا فشار برای پرداخت غرامت در روزهای بعد از فروپاشی نظام صدام حسین مشکل ساز نشود اما امروز دیگر زمان تسامح نیست.

hhe2817

دستگاه دیپلماسی دولت قبل پیگیری دریافت غرامت از جامعه جهانی و کشورهای غربی برای جنگ جهانی اول و دوم بود اما پرداخت غرامت عراق را هرگز مورد پیگیری جدی قرار نداد.

دولت تدبیر و امید نیز این روزها به شدت سرگرم مذاکرات و برجام است. بدون شک در اولویت بندی، ونگاه بلند پروازانه  دولت حسن روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان این گزینه در دستور کار قرار نمی گیرد.

ابهام دوم در خارج از صورت مسئله دریافت غرامت است. مسئله ای که مورد تاکید کارشناسان داخلی و خارجی قرار داد. عراق با دوران سختی که پشت سرگذاشته است چگونه باید این غرامت را پرداخت کند؟ آیا جمهوری اسلامی باید از حق خود بگذرد یا راهکارهایی برای دریافت این غرامت وجود دارد که نیازمند همت برای پیگیری است.

عراق متجاوز به خاک ایران بوده و این غرامت حق جمهوری اسلامی و ملت ایران است. اما در این بین  وضعیت اقتصادی عراق بعد از سقوط صدام حسین که ایران به ملت عراق به چشم ملتی مسلمان و برادر می نگرد اما مسئله غرامت –حتی با توجه به عدم امکان پرداخت نقدی این غرامت- باید مورد پیگیری دستگاه دیپلماسی باشد.

کشور کویت در خصوص جنگی که با عراق داشته است غرامت دریافت کرده و کشورهای غربی نیز بخشی از غرامات خود را از محل سرمایه گذاری به صورت پیمانکاری در عراق و بردن نفت عراق منتفع شده و بخشی از هزینه ها تامین شد.

البته آتشی که عراق در منطقه افروخت باعث شد سلاح های زیادی به منطقه فروخته شود اما در ارتباط با غرامت جمهوری اسلامی باید با توجه به ارتباط دوستانه ایران با عراق و این که بعد از سرنگونی حزب بعث و هلاکت رییس این حزب موضوع غرامت از فرم ها و اشکال دیگری پیگیری شود.

باید عراق اگر هم توان پرداخت غرامت را ندارد اما دولت جدید باید در غالب تعریف پروژه ها و مشارکت در فعالیت های اقتصادی در کشور عراق بتواند از محلس امتیازهایی که به جمهوری اسلامی خواهد داد، جبران مافات گذشته را داشته باشد.

با این راهکار مردم عراق نیز از تقویت و رونق گرفتن پروژه هایی که در دست جمهوری اسلامی ایران است منتفع خواهند شد جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که عراق مراودات اقتصادی خود را با ایالات متحده آمریکا قطع و این امتیازات اقتصادی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان