۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین صادرات غیر نفتی با بوی نفت!/ آیا ادعای "پیشی‌‌گرفتن صادرات غیر نفتی بر واردات پس از ۶۰ سال" واقعیت دارد؟ + سند
کد خبر: ۲۱۹۱۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۱۱:۳۳ ↗ لینک کوتاه

آمار سازی رییس جمهور برای پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات؛

صادرات غیر نفتی با بوی نفت!/ آیا ادعای "پیشی‌‌گرفتن صادرات غیر نفتی بر واردات پس از ۶۰ سال" واقعیت دارد؟ + سند

در آخرین گزارشی که ''معاونت طرح و برنامه/دفتر آمار و فرآوری داده ها'' در آبان ماه برای ۶ ماهه اول سال۹۵ منتشر کرده است، میزان واردات کشور ۲۰ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار ، صادرات بدون میعانات گازی ۱۸ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و صادرات با احتساب میعانات گازی ۲۱ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ذکر شده است.

صادرات غیر نفتی با بوی نفت!/ آیا ادعای "پیشی‌‌گرفتن صادرات غیر نفتی بر واردات پس از ۶۰ سال" واقعیت دارد؟ + سند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، حسن روحانی 16 آذرماه در دانشگاه تهران ادعا کرد: "پس از 60 سال صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته است و این نیز دستاورد بزرگی است که در این سال‌ها رقم خورده است." ادعایی که در صورت واقعیت می توان آن را موفقیتی برای دولت و نظام جمهوری اسلامی به حساب آورد اما با اندکی تحقیق در این رابطه به نکات جالبی خواهیم رسید.

در آخرین گزارشی که ''معاونت طرح و برنامه/دفتر آمار و فرآوری داده ها'' در آبان ماه برای 6 ماهه اول سال95 منتشر کرده است، میزان واردات کشور 20 میلیارد و 308 میلیون دلار ، صادرات بدون میعانات گازی 18 میلیارد و 210 میلیون دلار و صادرات با احتساب میعانات گازی 21 میلیارد و 706 میلیون دلار ذکر شده است.

با این وجود ادعای رئیس جمهور در دانشگاه تهران در صورتی صحیح است که صادرات میعانات گازی را جزو صادرات غیرنفتی محسوب نماییم ؛ موضوعی که همواره با مخالفت بسیاری از اقتصاد دانان مواجه بوده و آن را رد می کنند.



چندی پیش ، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه ای تلویزیونی با اشاره به غیرواقعی بودن آمار صادرات غیر نفتی کشور اظهار داشت: اگر صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات غیر نفتی خارج کنیم و با واقعیت روبرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می کنیم. 

این در حالی است که حتی میزان صادرات میعانات گازی نسبت به سال گذشته با 13 درصد کاهش همراه بوده است در صورتی که سازمان توسعه تجارت، نه فقط میعانات گازی، بلکه گاز مایع را نیز به عنوان یک صادرات غیرنفتی محسوب نموده و در سرجمع صادرات غیرنفتی لحاظ می کند.

به نظر می رسد چنانچه  فرآورده‌های نفتی که تنها یک پله از مواد خام فاصله گرفته و همچنین گاز مایع را از این آمار حذف کنیم، آنگاه کالاهای صادراتی ایران، ارزآوری چندان مطلوبی برای کشور نخواهند داشت و حتی نشان از رشد منفی صادرات و تراز تجاری کشور خبر می دهد. موضوعی که نه تنها دستاوردی برای دولت یازدهم محسوب نمی شود بلکه نشان از شکست سیاست های اقتصادی دولت یازدهم در 3 سال و نیم گذشته دارد.




انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان