۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آقای دایی! تشخیص میزان ارتباط حجاب و اسلام با شما نیست
کد خبر: ۲۱۹۱۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۱۱:۲۶ ↗ لینک کوتاه

اظهارات شبهه دار در حمایت از رحمتی و شجاعی

آقای دایی! تشخیص میزان ارتباط حجاب و اسلام با شما نیست

علی دایی اگر قصد حمایت از رحمتی و شجاعی را دارد، اشکالی ندارد اما بهتر است وارد حوزه های اینچنینی نشود و ارائه نظر در مورد اینکه مسلمانی به حجاب است یا خیر و اینکه جایگاه حجاب در اسلام کجاست را به اهل فن و متخصصان حوزه دینی واگذارد.

آقای دایی! تشخیص میزان ارتباط حجاب و اسلام با شما نیست
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،مصاحیه اخیر مسعود شجاعی با یک خبرنگار خارج نشین که از طریق رسانه متعلق به CIA پخش شد، و نیز ماجرای عکس یادگاری یک دختر با چند استقلالی در ارمنستان که مهدی رحمتی هم در آن حضور داشت، واکنش تند علی دایی را به دنبال داشته و او تا جایی پیش رفته که از صحبت هایش برداشت های غلط هم امکانپذیر است.

اینکه کار شجاعی در انتقاد از برخی نهادهای مسئول و نیز آن عکس از مهدی رحمتی در ارمنستان درست بوده یا خیر، موضوع این نوشته نیست، بلکه آنچه مورد توجه است نحوه حمایت دایی از این دو چهره فوتبال کشور است.

علی دایی در بخشی از اظهارات خود پای روحانی را هم وسط کشیده و همصدا با او گفته "در کشورمان آنقدر مشکلات بزرگ داریم که به این مسائل فکر نکنیم. رئیس جمهور هفته پیش در مورد مسئله‌ای صحبت کرد. بهتر است که مشکلات بزرگ را حل کنیم نه اینکه در برنامه نود 20 دقیقه سر این مسائل جزئی جر و بحث کنیم. این مسائل پیش پا افتاده است."
او سپس در مورد اینکه هر کسی در حرف زدن آزاد است سخن گفته و مسئولان را به پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسائل متهم کرده و البته مشخص نکرده که نقش حسن روحانی در این زمینه چیست که با او در بیان مشکلات بدون آنکه درخواست رفع آنها را از او داشته باشد همصدا شده. 
دایی که سالها در فوتبال اروپا بازی کرده در مورد شرکت نکردنش در یک تبلیغ غیراسلامی که برای تیم بایرن مونیخ بود گفت: فقط به قانون کشورم احترام نگذاشتم بلکه آن مسئله احترام به عقایدم بود. اگر صد خانم بی‌حجاب بیایند و بخواهند عکس بگیرند من باز هم با آنها عکس می‌گیرم و من فکر دیگری نمی‌کنم. در اعتقادات من این مسائل حل شده است. من به خودم ایمان دارم و اعتقاد دارم و کاری که مخالف عقایدم باشد انجام نمی‌دهم.

تا اینجای اظهارات دایی اگرچه قابل نقد است اما می توان از کنار آن نیز گذشت؛ مشکل زمانی آغاز می شود که دایی در مورد رابطه حجاب و مسلمانی صحبت می کند. دایی گفته: "ببخشید در ایران یا کشورهای دیگر مگر مسلمانی فقط به حجاب است؟ حجاب این مسئله را تکمیل می‌کند. یادمان نرود حجاب تکمیل‌کننده است نه اینکه فردی که حجاب دارد از همه گناهان مبرا است. خیلی افراد حجاب داشته‌اند و برخی دیگر بی‌حجاب بوده‌اند. بهتر است که مسائل را کلی‌تر بگوییم و به درد جامعه‌مان برسیم که فوتبال هم بخشی از این جامعه است. باید این مسائل را حل کنیم."

کمترین اثر منفی اظهارات دایی در مورد حجاب و اسلام، تفکیک این دو موضوع از یکدیگر است. در شرایط فعلی دنیا که کشورهای اروپایی به انحای گوناگون سعی در حذف حجاب مسلمانان دارند، چنین اظهاراتی چه جای تجیهی دارد؟ آیا این نظر، تقویت کننده دیدگاه افرادی نیست که اساسا حجاب را – نه تنها از منظر حکومت اسلامی بلکه از نظر دین شخصی - الزامی نمی دانند؟

علی دایی اگر قصد حمایت از رحمتی و شجاعی را دارد، بهتر است وارد حوزه های اینچنینی نشود و ارائه نظر در مورد اینکه مسلمانی به حجاب است یا خیر و اینکه جایگاه حجاب در اسلام کجاست را به اهل فن و متخصصان حوزه دینی واگذارد. اظهارات او بی تردید زمینه برداشت های غلط را فراهم می کند و چه بسا با این برداشت ها به خود دایی هم ظلم شود.




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان