۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "تومان" واحد پول کشور شد/ خداحافظ ریال
کد خبر: ۲۱۹۱۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۸:۴۱ ↗ لینک کوتاه

در جلسه هیات دولت تعیین شد؛

"تومان" واحد پول کشور شد/ خداحافظ ریال

در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه به ریاست روحانی واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شد.‏

"تومان" واحد پول کشور شد/ خداحافظ ریال
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه به ریاست رییس‌جمهوری ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درخصوص"لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" را در دستور کار خود قرار داد و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏

 براساس موادی از این لایحه که به تصویب هیأت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏

همچنین به بانک مرکزی اجازه داده می‌شود که برای مدیریت ذخایر و دارایی‌ها، بدون اخذ مجوز، ثبت ‏سفارش، پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده نسبت به ورود و صدور طلا اقدام نماید.‏

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی در خصوص تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: این طرح در دولت های قبل یکی از هفت سرفصل اصلاح نظام پولی و اقتصادی در راستای تقویت ارزش پول ملی بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر گونه اصلاح نظام پولی باید در زمان کنترل تورم و ثبات اقتصادی صورت گیرد، بیان کرد: طرح های قبلی اصلاح نظام پولی به همین دلیل به زمان دیگری موکول می شد.

وکیلی تصریح کرد: اولین اقدام برای ساده سازی اعداد و ارقام حذف یک صفر از واحد پول ملی است که این امر تأثیری بر اقتصاد نخواهد داشت و اصطلاح تومان بیشتر در بین مردم رایج بوده و تغییر واحد پول از ریال به تومان صرفاً در سیستم بانکی و حسابداری شرکت ها و ترازنامه ها و ثبت در دفاتر کارایی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: زمانی که ارزش پول ملی در برابر ارز های بین المللی دچار نواسانات قابل توجه است و از طرفی ثبات و رونق اقتصادی به صورت دائم وجود ندارد، حذف صفرها بی اثر خواهد بود.

 تأثیر روانی حذف صفر

وکیلی با تصریح اینکه تغییر واحد پولی و حذف صفر تأثیری بر تورم و کنترل نقدینگی نخواهد داشت، گفت: حذف صوری صفر صرفا اثر روانی خواهد داشت به طوری که وقتی افراد تابلوی قیمت به ریال مشاهده می کنند با یک عدد متورم مواجه اند که نشان از گرانی آن دارد، اما برای تأثیر واقعی ارزش پول باید قدرت خرید مردم بالا و سطح تورم کنترل و قیمتها تثبیت شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش پول را اختلاف تورم بین کشورها تعیین می کند، عنوان کرد: به دلیل مشکلات کشور در تجارت جهانی و بانکداری بین المللی، اقتصاد کشور پشتوانه قوی نداشته و پول ایران در بازارهای بین المللی بی تأثیر است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تغییرات بنیادی جهت اصلاح نظام پولی و اقتصادی کشور نیازمند مطالعات کارشناسی و حساب شده است و تا زمانی که مهار تورم با رونق اقتصادی استمرار پیدا نکند، تقویت ارزش پولی صورت نمی پذیرد.

وکیلی اظهار داشت: توسعه تجارت جهانی، افزایش ثروت ملی، کاهش واردات و تراز تجاری نسبت معرف اقتصاد پویا است و حذف صفر در مدت کوتاه اگر منجر به رونق اقتصادی نمی شود به طور اتوماتیک باز خواهد گشت.

وی در پایان تاکید کرد: تغییر واحد پول کشور و حذف صفر در اقتصاد بی تأثیر و تنها بار روانی خواهد داشت.

تورم دو رقمی در انتظار تغییر واحد پول

محسن بیگلری دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه جدید هئیت دولت مبنی تغییر واحد پول کشور اظهار داشت: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد، تغییر واحد پول ایران تصمیم غیر کارشناسی است.

وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد، این مصوبه تنها افزایش تورم را در بر خواهد داشت.

بیگلری در پاسخ به این سوال که امکان تورم دو رقمی در صورت اجرای این مصوبه وجود دارد، گفت: احتمال افزایش نرخ تورم دو رقمی وجود دارد اما هم اکنون نمی توان نظر قاطعی در باره تورم دورقمی داشت.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان