۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین وجود بحران فرهنگی در دانشگاه‌ها/ مسئولان پاسخ روشنی به خواسته‌های دانشجویان نمی‌دهند
کد خبر: ۲۱۹۱۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۸ ساعت: ۷:۱۳ ↗ لینک کوتاه

دانشجویان از دغدغه‌های خود می‌گویند؛

وجود بحران فرهنگی در دانشگاه‌ها/ مسئولان پاسخ روشنی به خواسته‌های دانشجویان نمی‌دهند

باید دید دانشجویان چه میزان انگیزه برای مطالبات دارند؛ وقتی که خیلی ازمطالبات دانشجوها واقعا پاسخ روشنی ندارند طبیعتا ممکن است انگیزه مطالبه‌گری را از بین ببرد.

وجود بحران فرهنگی در دانشگاه‌ها/ مسئولان پاسخ روشنی به خواسته‌های دانشجویان نمی‌دهند
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ، روز دانشجو در ایران به ۱۶آذر ماه اطلاق می‌شود و این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

یک دانشجوی متعهد، تنها نباید در محور مسائل فردی خود متمرکز باشد و از رویدادهای جامعه و جهان غافل و نسبت به آن بی تفاوت باشد بلکه باید با اصول و مبانی منطقی و معقول به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد.

دانشجوی سیاسی مطلوب در نظام اسلامی، به کسی گفته می‌شود که در دانشگاه، به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی رسیده و در قبال سرنوشت خود، جامعه و مسائل سیاسی حساسیت لازم را نشان دهد.

دانشجویان علاوه بر تحصیل علم و دانش با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در فضای دانشگاه و موجب اعتلا و پیشرفت جامعه خود می‌شوند.

خبرنگار اجتماعی شاخص روز دانشجو را فرصتی مناسب دیده تا به صحبت با جمعی از دانشجویان بپردازد و نظر آن‌ها را در خصوص مسائل مختلف جویا شود.

دانشجویان مطالبه زیادی جز حمایت مسوولان دانشگاه را ندارند
محمد جواد فتاح دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زلزله دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه از سال ۹۱ در مقطع کارشناسی در این واحد پذیرفته شده است، افزود: همزمان با ورد به دانشگاه با مجموعه نهاد رهبری، معاونت فرهنگی و سایر تشکل‌های دانشجویی آشنا و تا کنون با این مجموعه‌ها همکاری و مشارکت داشته‌ام.

قشر دانشجو که اکثریت جوان و سرمایه آینده کشور هستند به فرموده مقام معظم رهبری باید مومن و انقلابی بوده و از معیارهای یک جوان متدین و ولایت مدار برخوردار باشند.

فتاح عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی یک دانشجو، بصیر بودن و پیش بینی و تجزیه تحلیل مسائل روز کشور و جهان است.

این دانشجو اذعان داشت: همه ملت ایران انقلابی هستند و معیار و شاخص یک فرد انقلابی مطیع امر رهبری و گوش به فرمان حضرت آقا بودن است.

وی تصریح کرد: انقلابی ماندن در این برهه زمانی که نفاق و تفرقه بسیار نمود کرده و حق را از باطل نمی‌شود تشخیص داد، فقط و فقط یک راه دارد و آن هم سمعا و طاعتا به اوامر مقام معظم هبری گوش دادن و اطاعت از دستورات و فرمایشات ایشان هست.

فتاح تفاوت دانشجویان امروزی با گذشته را اینگونه بیان کرد: متاسفانه انگیره‌ای برای درس خوندن ندارند و نداشتن امنیت شغلی پس از پایان تحصیلات موجب می‌شود به ساختار کشور و نظام پایبند نباشند.

این دانشجو ابراز کرد: آفت دیگری که امروز اکثر دانشجویان با آن درگیر هستند این است که وقت زیادی را صرف مد و ظاهر خود می‌کنند و از درس و وقت غافل می‌شوند.

وی عنوان کرد: به ظاهر از تشکل‌های دانشجویی حمایت می‌شود اما زمان اجرای برنامه‌ها به قدری دانشجویان را تحت فشار می‌گذارند که از اجرای آن منصرف می‌شوند.

فتاح افزود: دانشجویان مطالبات آنچنانی جز حمایت مسوولان دانشگاه را ندارند و اینکه در کارهای علمی، فرهنگی و سیاسی سنگ اندازی نشود.

این دانشجو با اشاره وظیفه دانشجویان در قبال کشور و نظام خود، ابراز کرد: همه ما مدیون این کشور و مملکت و از همه مهم‌تر مدیون خون شهدایی که امنیت و آرامش را برای ما ایجاد کردند و نباید گذاشت خون آن‌ها پایمال شود.

وی در پایان افزود:همان اندازه که مقام معظم رهبری به جوانان زمینه پیشرفت می‌دهند و در همه صحبت‌هایشان برای جوانان ارزش قائل هستند ما هم باید درقبال اعتماد ایشان سرباز خوبی چه در عرصه علمی و چه فرهنگی و نظامی برای کشور و رهبرمان باشیم.

دیدگاه‌های مختلف سیاسی موجب رشد سیاسی دانشجویان می‌شود

فائقه فگاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور قزوین در رشته حسابداری است که درباره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان قزوین اظهار کرد: دانشجویان در دانشگاه‌های قزوین فعالیت سیاسی قابل قبولی دارند و با توجه به جبهه‌گیری‌های حزبی مختلف، نظرات متفاوتی را در میان آنان شاهدیم که همین تفاوت نظرات سبب رشد سیاسی دانشجویان می شود.

وی بیان کرد: معمولا مسئولین دانشگاه‌ها از اعلام مواضع سیاسی به صورت رسمی خودداری می‌کنند که این می‌تواند نکات مثبت زیادی داشته باشد برای مثال اینکه دانشجویان آزادانه تفکرات سیاسی خود را مطرح کنند.

این دانشجو ادامه داد: اما در این میان اساتید یا مسئولینی هم هستند که به بیان مواضع خود به صورت جدی می‌پردازند و حتی مشاهده می‌شود که در درگیری‌های سیاسی دانشجویان به طرفداری از گروه خاصی می‌پردازند.

فگاری یادآور شد: برای نمونه می‌توان به مواضع سیاسی امسال برخی از مسئولین در حمایت از دانشجویان مخالف انجمن اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) اشاره کرد که اشکالات جدی به این موضع‌گیری وجود داشت.

این دانشجوی رشته حسابداری عنوان کرد: به قول شهید بهشتی ” دانشجو موذن جامعه است و اگر موذن خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.”

وی بیان کرد: دانشجو باید بصیر، آگاه به مسائل روز، تاریخ و سیاست کشور خود باشد و از طرفی هم باید خودسازی کند تا بتواند مطالبات صحیحی از محیط پیرامون و جامعه داشته باشد.

فگاری تصریح کرد: حس مطالبه‌گری باید در دانشجویان همواره وجود داشته باشد تا بتوانند جامعه‌ای بهتر را رقم بزنند، اگر مطالبه‌ای به شیوه صحیح بیان شود قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

این دانشجو در پایان افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید توجه داشت که دشمنان کشور و اسلام سریع‌تر از برخی مسئولین مطالبات دانشجویان را می‌بینند و ممکن است از آن در مسیر اهداف خود سوء استفاده کنند، بنابراین مسوولان باید همت بیشتری داشته باشند.

در اجرای برنامه‌های فرهنگی سنگ اندازی می‌شود
امیررضا اسدی دانشجوی رشته برق گرایش الکترونیک که یکی از فعالان در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری به دانشجویان اصلی‌ترین ‌چراغ راه است.

وی افزود: هجمه‌های سنگین و مستمر دشمن در عرصه فرهنگی و شبیخون فرهنگی متاسفانه دین و اعتقادات جوانان از جمله دانشجویان را مورد هدف قرار داده است.

این دانشجو ابراز کرد: از طرفی تنبلی و سستی امروز ما در تقویت ایمان و خودسازی و درگیری با فضاهای مجازی به اثر گذاری برنامه‌های دشمن دامن می‌زند.

اسدی بیان کرد: در دانشگاه‌ها با یک بحران فرهنگی مواجه هستیم و متاسفانه در اجرای برنامه‌های فرهنگی سنگ اندازی بسیار زیاد است.

وی اذعان داشت: شاید در گزارشات دانشگاه و روزمه‌ها با یک مدینه فاضله روبه رو باشیم اما مانند یک حباب از بیرون زیباست و در داخل دچار خلا است.

این دانشجو ابراز کرد: به نظر من و عده‌ای دیگر از دوستانم طبق بررسی‌هایی که کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم؛ به سمتی می‌رویم که جوانان ما به حزب اللهی‌های سکولار تبدیل می‌شوند و البته در بهترین حالت.

اسدی در پایان تاکید کرد: به این باور و عقیده رسیده‌ام که مقام معظم رهبری امروز راه را به جوانان نشان داده‌اند و فقط باید در این مسیر قدم برداشت.

شهلا نجفی دانشجو رشته علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) درباره ویژگی‌های یک دانشجوی انقلابی اظهار کرد: به نظرمن اولین ومهم‌ترین ویژگی دانشجوی انقلابی ایمان او است چراکه ایمان٬ به فعالیت‌ها مسیر می‌دهد.

وی افزود: پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و ترویج این اصول در جامعه از دیگر ویژگی‌های دانشجوی انقلابی است.

این دانشجو تشریح کرد: هرجامعه‌ای حتی اگرهم قله دموکراسی باشد نیازبه رهبردارد و درکشورما که جمهوری اسلامی بر آن حاکم است یکی ازمهم‌ترین شاکله‌های آن وجود رهبری می‌باشد لذا لازمه انقلابی بودن پیروی ازخط رهبری است.

نجفی اذعان داشت: دانشجویان دیروز از نظر من پایبندی بیشتری به انقلاب داشتند به طوری که درجریان انقلاب اسلامی نمی‌توان نقش دانشجو را نادیده گرفت.

این دانشجو رشته علوم سیاسی ادامه داد: دانشجوی دیروز گوش به فرمان رهبر خود بود حتی مواقعی که رهبرش درتبعید به سر می‌برد اما به نظرمن با وجود اینکه رهبر ما درتبعید نیستند با این حال راهنمایی‌های ایشان در نظر برخی از دانشجویان غریب است.

وی تصریح کرد: متاسفانه فضای سیاسی دانشگاه‌ها طوری شده که گاهی شاهد رخنه لانه‌های فتنه در آن هستیم و تحرکات اجتماعی دانشجویان محدود می‌شود؛ ازنظر من جنبش‌های دانشجویی نباید منتهی به دانشگاه باشد.

نجفی ادامه داد: ما باید درعرصه جامعه شاهد تحرکات اجتماعی دانشجویی باشیم‌ البته برای این تحرکات نیازبه حمایت مسئولین دانشگاهی و غیردانشگاهی داریم.

این دانشجو با اشاره به مطالبه‌گری دانشجویان بیان کرد:باید دید دانشجویان چه میزان انگیزه برای مطالبات دارند؛ وقتی که خیلی ازمطالبات دانشجوها واقعا پاسخ روشنی ندارند طبیعتا ممکن است انگیزه مطالبه‌گری را از بین ببرد.

وی در پایان تاکید کرد: دانشجو باید در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حضور داشته باشد و لازمه این حضور بصیرت است.

انقلابی بودن یعنی اعتقاد به اسلامی که تمام ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد
محدثه صادقی نیارکی، دانشجوی رشته فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اظهار کر: دانشجوی انقلابی باید پایبند به انقلاب و ارزش‌های آن باشد.

وی افزود: انقلابی بودن یعنی اعتقاد به اسلامی که تمام ابعاد زندگی انسان را بیان می‌کند و تا ابد همراه ولایت می‌ماند و لازمه انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن است.

صادقی نیارکی بیان کرد: کم شدن دغدغه‌ها، ظاهر گرایی و عدم توجه به محتوا جزء تفاوت‌های دانشجویان امروز با دیروز است.

این دانشجو ابراز کرد: فضای سیاسی دانشگاه به نسبت از فضای فرهنگی بسیار قوی‌تر بوده و بستر فعالیت در زمینه سیاسی بسیار گسترده است .

وی در پایان گفت: دانشجویان آگاه به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور تاثیرگذاری خوبی در آینده کشور خواهند داشت.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان