۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مرحوم خاکساران تبلور اخلاق، مدارا و مبارزه بود
کد خبر: ۲۱۸۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۷ ساعت: ۱۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر قزوینی:

مرحوم خاکساران تبلور اخلاق، مدارا و مبارزه بود

پژوهشگر قزوینی عنوان کرد: در سال‌های مبارزه سخت ترین شکنجه‌های ساواک را تحمل کرد و حسرت یک «آه» را بر دل بازجوهای بی رحم (ساواک) گذاشت.

مرحوم خاکساران تبلور اخلاق، مدارا و مبارزه بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، زهره ترکمن پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی در قزوین درباره درگذشت محمدحسین خاکساران مبارز و جانباز انقلابی گفت: بدون تردید زنده یاد محمدحسین خاکساران یکی از مؤثرترین شخصیت‌ها در گسترش نهضت امام خمینی (ره) در منطقه قزوین بود.

وی در ادامه افزود: این شخصیت انقلابی با بهره مندی از محضر علما و استادان برجسته ای چون، علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و مرحوم حاج آقاعماد حاج سیدجوادی در کنار اخلاق مندی ذاتی شان، به محور فعالیت‌های آگاهانه دینی ـ سیاسی منطقه تبدیل شد.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: هرچند همراهی با نهضت امام خمینی(ره) در سال‌های 1341ـ 1342 حساسیت ساواک را برانگیخت، اما این مبارز انقلابی هرگز دست از فعالیت تبلیغی به جهت آگاهی بخشی نسل جوان در جهت تقویت نهضت برنداشت.

ترکمن اضافه کرد: در سال‌های مبارزه سخت ترین شکنجه‌های ساواک را تحمل کرد و حسرت یک «آه» را بر دل بازجوهای بی رحم (ساواک) گذاشت. 

وی اذعان کرد: خداوند را شاکرم که گوشه ای از روایت سال‌های مجاهدت ایشان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع آوری شده است اما آن چه برای پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی مایه تأسف است این است که؛ در شرایطی که تاریخ انقلاب اسلامی در قزوین در قالب «تاریخ شفاهی » در حال جمع آوری بود مرحوم خاکساران به عنوان غنی ترین منبع این روایت، دعوت حق را لبیک گفت.

این پژوهشگر قزوینی یادآور شد: در همه سال‌هایی که در این حوزه مشغول به پژوهش بودم، همواره از راهنمایی، همراهی و همکاری صمیمانه، صادقانه و آگاهانه ایشان بهره مند شدم، هرگاه در مسیر پژوهشمان به مشکلات جدی بر می‌خوردیم و هربار که پرسشی بی پاسخ پیش رویمان می دیدیم، استاد خاکساران بود که صبورانه و آگاهانه با پیش درآمد «عزیز جان ... » ما را بیش از بیش در انجام کارمان یاری می‌کرد.

وی عنوان کرد: مرحوم خاکساران تبلور مکارم اخلاق، مدارا و مبارزه بود، در چند روز گذشته علاوه بر تالم روحی و جنبه‌های عاطفی رحلت وی که حکم پدر معنوی ما را در حوزه هنری داشتند، با این پرسش روبرو هستیم که: «با فقدان این چهره آگاهی بخش در مقوله بازشناسی تاریخ انقلاب اسلامی، حال چه کسی می تواند به عنوان منبع مستند ما را در مسیر بازشناسی روایت تاریخ انقلاب اسلامی در قزوین یاری کند؟ ... »
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان