۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین میزان تحقیق و پژوهش در آموزش‌وپرورش استان و کشور کافی نیست
کد خبر: ۲۱۸۸۵۹ نویسنده: جواد رحمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۷ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

معلم پژوهنده برتر کشوری در مصاحبه با صبح قزوین:

میزان تحقیق و پژوهش در آموزش‌وپرورش استان و کشور کافی نیست

معلم پژوهنده برتر کشوری در مصاحبه با صبح قزوین گفت: با وجود اهمیت نقش پژوهش و تحقیق، متاسفانه میزان آن در آموزش و پرورش استان و کشور کافی نیست و باید پژوهش را در این دستگاه نهادینه کرد تا جزء برنامه‌های اصلی یک معلم قرار گیرد.

میزان تحقیق و پژوهش در آموزش‌وپرورش استان و کشور کافی نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، جواد رحمانی دانشجوی دکترای زبانشناسی و متولد شهر تاکستان با 24 سال سابقه در آموزش و پرورش با انجام پژوهش " چگونه توانستم با استفاده از روش‌های نوین تدریس ارتباطی و گروهی میزان یادگیری درس زبان انگلیسی دانش‌آموزانم را بهبود بخشم؟" به عنوان معلم پژوهنده برتر در سطح کشور معرفی شد.

در سال تحصیلی گذشته 1100 نفر از فرهنگیان استان قزوین در نوزدهمین برنامه معلم پژوهنده شرکت نمودند که در نهایت 30 اثر حائز رتبه استانی شد.

از مجموع تعداد آثار رسیده به دبیرخانه استانی، سه اثر برتر به دبیرخانه کشوری ارسال شد که جواد رحمانی از میان فرهنگیان استان قزوین توانست با ارائه طرح خود عنوان پژوهنده برتر کشوری را کسب کند.

معلم پژوهنده برتر کشوری که کسب عناوین برتر در مسابقات و مقاله نویسی بسیاری در حیطه آموزش و پرورش همچون کسب عنوان معلم نمونه منطقه‌ای در سال تحصیلی 94، رتبه دوم استانی پرسش مهر 16، پژوهشگر برتر با کسب رتبه دوم استانی در سال 94، پژوهشگر برتر کشوری سال 95 و رتبه دوم مقاله تجارب تربیتی در کارنامه کاری خود دارد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از تجارب خود می‌گوید:
صبح قزوین : هدف و انگیزه شما از ارائه این طرح پژوهشی چه بود؟
رحمانی: اقدام پژوهی بنده در سال تحصیلی 95-94 در پایه دوم متوسطه (دوره دوم) رشته تجربی، دبیرستان امام حسین(ع) واقع درشهرستان تاکستان انجام شده است.

مساله مورد نظر، بهبود میزان یادگیری دانش‌آموزانم در درس زبان انگلیسی با استفاده از روش‌های نوین تدریس "ارتباطی و گروهی" می‌باشد و هدف از این پژوهش کمک به حل مشکل زبان انگلیسی دانش‌آموزان است.

ارزشیابی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی از همان ابتدای سال تحصیلی 95-94 به شدت ذهنم را به خود مشغول کرده بود چرا که به علت گستردگی مفاهیم و مطالب، دانش‌آموزانم به خوبی از عهده آزمون‌های به عمل آمده بر نمی‌آمدند و عموما در درس زبان انگلیسی ضعیف بودند؛ لذا برای یافتن یک راه حل خوب و منطقی، مطالعه و برنامه‌ریزی جامعی انجام دادم.

تنظیم طرح درس متناسب با اهداف ارزشیابی برای مشخص کردن حدود انتظارات خود از دانش‌آموزان، استفاده از گزینه‌های احتمالی مناسب و ثمربخش در تدریس برای رسیدن به اهداف آموزشی، جمع آوری و یادداشت اطلاعات مورد نیاز طی ساعات درسی کلاسی، ارزیابی دانش‌آموزان به صورت گروهی و انفرادی از جمله اقدامات انجام شده در مسیر پژوهشم بود.
با توجه به مجموعه فعالیت‌های انجام شده راه حل اولیه را برطبق حدس و گمان نزدیک به یقین، انتخاب و آنگاه با کمک همکاران، مدیر، معاونین، دانش آموزان و اولیا آنها اجرا و به نتیجه و هدف نهایی رسیدم و عواملی نظیر توجه کافی به دانش‌آموزان توسط اولیا و سپس معلم مربوطه و مسئولین مدرسه، تلاش، پشتکار، داشتن روحیه تعاون و همکاری و به کارگیری کار گروهی، اعتماد به نفس و علاقمند شدن به زبان انگلیسی و امید به موفقیت درآنها تاثیر مثبت گذاشت.

صبح قزوین : جایگاه اقدام پژوهی را در مسیر پیشبرد مسائل آموزشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رحمانی: معلم در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارد بنابراین هر معلم و مدیری اقدام پژوهی را باید یکی از وظایف خود در جریان فرآیند آموزش و پرورش به حساب آورد.

اقدام پژوهی از دو بعد دارای اهمیت است نخست اینکه راه‌گشای مشکلات فردی دانش‌آموزان است و دیگر آن که با افزایش سطح دانش انسان به او کمک می‌کند تا با انتقال یافته‌های خود به دیگران در حل مشکلات جامعه کمک مضاعف کند.

در آموزش و پرورش نیاز گسترده‌ای به اقدام پژوهی وجود دارد از این رو باید با قدرت، جدیت و گستردگی بیشتر در نظام آموزشی کشور از پیش‌دبستانی تا تحصیلات تکمیلی و آکادمیک توسعه و دنبال شود.

صبح قزوین : آیا اقدام پژوهی در تفهیم مسائل درسی و میزان یادگیری دانش‌آموزان موثر است؟
رحمانی: در دنیای امروز نقش اقدام پژوهی در آموزش و پرورش چشمگیر است چراکه نقش نظام آموزش و پرورش به عنوان تربیت کننده و آموزش دهنده سرمایه‌های انسانی خلاق، پژوهشگر و هدایت فراگیران به سوی پژوهش بسیار حائز اهمیت است.
اقدام پژوهی در آموزش و پرورشی توسعه پیدا می‌کند که نظام آموزشی و فرهنگی، زمینه و بستر مناسبی برای آن تدارک دیده باشد؛ بنابراین اقدام پژوهی را می‌توان در کنار آموزش یکی از اهداف بسیار مهم آموزش و پرورش دانست که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

به نظر می‌رسد که مدارس و معلمان در این میان دارای وظیفه بسیار مهم و حساسی هستند و می‌توانند علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی، روح و انگیزه تحقیق و روش‌های درست پژوهش را در میان دانش‌آموزان نهادینه کنند.

صبح قزوین : آیا معلمان ما در تربیت دانش‌آموزانی محقق و پژوهش محور موفق عمل می‌کنند؟
رحمانی: نقش معلمان در امر پژوهش بسیار مهم و خطیر می‌باشد چرا که در راس هرم کلاس درس قرار گرفته و می‌توانند با اجرای اقدام پژوهی، دانش‌آموزانی پژوهنده تربیت کرده و تحقیق و پژوهش را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

صبح قزوین : نظر شما در مورد میزان پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش استان و کشور چیست؟
رحمانی: یکی از مسائلی که همواره توجه مسئولان و اندیشمندان کشور را به خود جلب می‌کند، امر پژوهش و فعالیت‌های علمی است زیرا در رشد علمی، اقتصادی و جایگاه بین المللی کشور تاثیر به سزایی دارد.

صاحب نظران، پژوهش را زیربنای توسعه دانسته و جامعه‌ای را موفق و پیشرفته توصیف می‌کنند که بر مدار نخبگان و شایستگان علمی و پژوهشی بچرخد.

جامعه‌ای که تصمیم گیری‌های آن از سوی نهادهای علمی پژوهشی پشتیبانی شود، گام به سوی توسعه و ترقی می‌گذارد از سوی دیگر پژوهش و تحقیق، راه‌های علمی و اصولی دارد و اگر این اصول رعایت نشود باعث هدر رفتن نیروی انسانی و مادی می‌شود.

با وجود اینکه پژوهش و تحقیق نقش مهمی در آموزش و پرورش استان و کشور ما ایفا می‌کند اما متاسفانه میزان تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش استان و کشور ما کافی نیست و باید برای رسیدن به این مورد، پژوهش را در این دستگاه نهادینه کرد تا جزء برنامه‌های اصلی یک معلم قرار گیرد.

به لطف خدا پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دوران جنگ تحميلي، در ايران اسلامي شاهد رشد چشمگيري در عرصه پژوهش و تحقيق مخصوصا در علوم بنيادي و مهم و همچنين علوم انساني و پزشكي بوده‌ایم.

به ویژه پس از فراخوان مقام معظم رهبري در سال 1380 براي رشد توليد علم و نهضت نرم‌افزاري در كشور و در پي آن اختصاص بودجه‌هايي از طرف مراكز مختلف و حمايت از پژوهشگران اين روند رشد صعودي داشته است.

صبح قزوین : چرا معلمی را به عنوان حرفه خود انتخاب کردید؟
رحمانی: علاقه‌ ی وافر به تدریس و خدمت به فرزندان ایران عزیز باعث انتخاب این شغل شد. معلمی شغل نیست، عشق است؛ لذا آن را به عنوان شغل انتخابش نکرده‌ام. اگر دوباره به همان روزهای کودکی برگردم باز هم از من بپرسند که می‌خواهی چه‌کاره شوی، می‌گویم معلم؛ چون معلم است که جامعه را می‌سازد و نقش مهمی در هدایت و پیشبرد جامعه دارد.

صبح قزوین : ديدگاه شما در مورد شان و منزلت کار معلمی چيست؟
رحمانی: معلمان قشری هستند که بیشترین وقت خود را صرف آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان می‌کنند و نقش مهمی در درونی کردن ارزش‌های جامعه و همچنین در روند پیشرفت جامعه دارند.

همه صاحبنظران عقیده دارند که اگر در پیاده کردن سیستم صحیح آموزش و پرورش موفق باشند بر بسیاری از مشکلات و معضلات فائق آمده و جامعه به سوی پیشرفت و ترقی در بسیاری از زمینه‌ها سوق پیدا می‌کند و این موضوع در جامعه اسلامی ما نیز صادق است.

صبح قزوین : نقش معلمان را در ارتقاء و پیشرفت جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رحمانی: معلمان در ارتقاء و پیشرفت جامعه نقش بسزایی داشته و نقش یک انسان کامل را برای دانش‌آموزان ایفا می‌کنند و با عملکرد صحیح خود می‌توانند جامعه‌ای را متحول کرده و موجب پیشرفت روزافزون جامعه شوند و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری نقش «معلمانِ هنرمند و جهادگر و دلسوز» در پیشرفت و تعالی جامعه، از تبدیل خاک به طلا نیز با ارزش‌تر است.
صبح قزوین : بهترین خاطره شما از دوران فعالیت کدام است؟
رحمانی: بهترین خاطره من روزی است که تربیت معلم قبول شدم و شغل معلمی را انتخاب کردم و توانستم بیست و چهار سال در این حرفه خدمت کنم.

از این که در طول سال‌های خدمتم توانستم به بچه ها درس زندگی بدهم و تمام تلاشم کسب رضای خداوند متعال و به ثمر رساندن زحمات اولیای مدرسه و اولیای دانش‌آموزان بود، بر خود می‌بالم و همواره از یادگیری دانش آموزانم که می‌توانند بر زبان خارجه مسلط باشند، لذت می‌برم.

صبح قزوین : چه انتظاری از مسئولان دارید؟
رحمانی: از مسئولین محترم و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که بیشتر به امر تحقیق و پژوهش توجه و اهتمام داشته باشند و معلمان پژوهش محور را حمایت کنند تا معلمان نیز دانش‌آموزان پژوهنده پرورش دهند.

از معلمان عزیز صمیمانه خواستارم تا پژوهش و اقدام پژوهی را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهند چرا که این امر به طور چشمگیر و معجزه آسایی موجب افزایش روند بهبود مسائل آموزشی و تربیتی خواهد شد.

صبح قزوین : و اما سخن پایانی؟
رحمانی: امیدوارم که دست در دست هم ایران را آبادتر و سرفراز به نسل‌های آینده تحویل دهیم.
انتهای پیام/7003





دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان