۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هزینه ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومانی غذای بیمارستانی/ ۷۸ درصد بيماران سرطانی سوء تغذيه دارند
کد خبر: ۲۱۸۷۸۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

هزینه ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومانی غذای بیمارستانی/ ۷۸ درصد بيماران سرطانی سوء تغذيه دارند

رييس انجمن تغذيه بالينی آسيا گفت: سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان صرف غذای بيمارستان ها می شود.

هزینه ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومانی غذای بیمارستانی/ ۷۸ درصد بيماران سرطانی سوء تغذيه دارند
عبدالرضا نوروزی رييس انجمن تغذيه باليني آسيا و دبير اجرايي هفدهمين كنگره بين الملي  تغذيه انترال و پرنترال آسيا در هتل المپيك در جمع خبرنگاران گفت: تغذيه باليني خدماتي است كه به بيمار در بيمارستان ارائه مي شود که بسياري از بيماران به دلايل شرايط خاص قادر به استفاده موادعذايي نيستند و توجه به تغذيه، سلامت و جلوگيري از خطرات احتمالي و افزايش ميزان مرگ و مير از مقوله هاي تغذيه باليني است.

وي با اشاره به غذاي بيماران در بيمارستان ها و هزينه اي كه در اين زمينه در كشور صرف مي شود، افزود: سالانه هزار و ٥٦٠ ميليارد در وزارت بهداشت و به طور كلي در تمام بيمارستان كشور شامل خصوصي، دولتی و ارتش و حدود ٢ هزار و ٣٠٠ ميليارد صرف غذاي بيمارستان ها مي شود که اين هزينه در بخش هتلينگ بيمارستان ها و تحت پوشش بيمه اي قرار دارد. 

نوروزي با بيان اينكه در حوزه تغذيه باليني از كشورهاي پيشرفته دنيا ١٥ سال عقب هستيم، اظهار داشت: در آسيا كشورهاي مانند چين و هند از ما در اين حوزه عقب بوده و كشوهايي مانند اندونزي و فيليپين با وجود شرايط بدتر اقتصادي جايگاه بهتري در حوزه تغذيه بالين دارند.

وي  ادامه داد: با وحود هزينه اي به اين بالايي، توجه به كيفيت و اهميت به شرايط بيمار و نوع غذاي مصرفي از بسياري از هزينه ها و آسيب ها مي توان پيشگيري كرد.

رييس انجمن تغذيه باليني آسيا با اشاره به اجباري شدن غربالگري تغذيه بيماران از سه سال پيش در قالب طرح تحول سلامت گفت: در اين باره استانداردهاي آشپزخانه ها و مواد اوليه تدوين شده كه پيش از آن نبود.

وي افزود: حدود ٢٤ درصد بيماران در بخش هاي عادي و حدود ٥٦ درصد بيماران مراقبت هاي ويژه بستري در بيمارستان ها و حدود ٧٨ درصد بيماران سرطاني از سوء تغذيه رنج مي برند كه اين موضوع شمار مرگ و مير افزايش مي دهد.

نوروزي با اشاره به اهميت توجه به تغذيه باليني در بيماران سرطاني گفت: در ايران سرطان هاي دستگاه گوارش به خصوص مري، معده و روده بزرگ شايع است که اين بيماران از گرانترين دستگاه هاي راديوتراپي استفاده مي كنند  اما در صورت توجه نكردن به تغذيه گاهي تا ١٥ كيلو وزن از دست داده و به دليل ضعف عضله قلب و كبد نمي توانند در برابر شيمي درماني مقاومت کنند و 
جان خود را از دست مي دهند. 

رييس انجمن تغذيه باليني آسيا عنوان كرد: در زمينه تخت هاي ICU ما در جايگاه بسيار خوبي نسبت به بسياري كشورها قرار داشته و حتي از برخي  كشورهاي دنيا جلوتر هستيم که به دليل بروز سكته و تصادفات در كشور شمار بيماران اين بخش ها در ايران بالا است و به همين دليل توجه به تغذيه آن ها بسيار حائز اهميت است به همين علت ما اين كنگره را امسال در ايران با حمايت ٨٠ درصدي از خارج كشور برگزار كرديم.

انتهای پیام/ 

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان