۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فرار از فرجام برجام به هر قیمتی/ وعده‌های رنگارنگ دولت که روی زمین ماند
کد خبر: ۲۱۸۵۱۲ نویسنده: حسام عابدی‌ها تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۵ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

فرار از فرجام برجام به هر قیمتی/ وعده‌های رنگارنگ دولت که روی زمین ماند

دکتر حسن روحانی با وعده‌های متعدد و پررنگ و لعاب اقتصادی و طرح‌هایی که از تحول اقتصادی در یک ماه و صد روز خبر می‌داد، توانست اعتماد و توجه مردم را در انتخابات سال ۹۲ جلب کند و به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

فرار از فرجام برجام به هر قیمتی/ وعده‌های رنگارنگ دولت که روی زمین ماند
صبح قزوین ؛____حسام عابدی‌ها.

چندی است برخی رسانه‌های حامی دولت در شبکه‌های اجتماعی با گزینش دو جمله از رهبر انقلاب در دو زمان متفاوت و کنار هم گذاشتن آنها سعی در القای تناقض در کلام رهبری را دارند، که بیان چند نکته در این خصوص را ضروری دیدم.

یکی از این جملات مربوط به فرمایشات مقام معظم رهبری در شهریور سال 94 درخصوص تقدیر ایشان از مذاکره کنندگان برای خاتمه بخشیدن به مذاکرات هسته ای و جلوگیری از کش دادن بیشتر این مذاکرات است و جمله دیگر ناظر به فرمایش چند روز پیش(7 آذر 95) ایشان مبنی بر اینکه مشکلات پیش آمده در برجام به دلیل عجله در رسیدن به توافق است، می‌باشد.

کنار هم گذاشتن این دو جمله که در شرایط، زمان و موضوع متفاوت ایراد شده و مقایسه آن دو باهم توسط برخی حامیان دولت یا نشان از سطح فهم آنها از مسائل پیرامون دارد (که دراین صورت خرده ای نمی‌توان به آنها گرفت و شاید این چند سطر راهگشا باشد) و یا از امراض روحی آنها برای متناقض نشان دادن فرمایشات ولی امر مسلمین جهان حکایت می‌کند.

مذاکره گفتگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است که با هدف دستیابی به یک درک مشترک، رفع نقاط اختلاف، یا رسیدن به منفعتی در نتیجهٔ آن گفتگو، ایجاد توافق در خصوص دوره‌های اقدام، چانه زنی برای منفعت گروهی یا جمعی، یا حصول نتیجه‌ای رضایت بخش برای منفعت تمامی افراد یا گروه‌های درگیر در فرایند مذاکره، انجام می‌شود.

اما برای برخی کشورهای مستکبر و ظالم مذاکره نه به عنوان ابزاری برای رسیدن به یک هدف مشترک رضایت بخش، بلکه به عنوان یک سیاست برای فشار، امتیازگیری و معلق کردن طرف مقابل استفاده می‌شود که برای مثال در این خصوص می‌توان به مذاکرات چند ده ساله تشکیلات خود گردان فلسطین با رژیم جعلی اسرائیل اشاره کرد که ماحصل آن چیزی جز تضعیف فلسطین و چپاول بیشتر اسرائیل نیست.

همانطور که می‌دانیم کشور ما از سال 82 درگیر مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی است و در طی این 12 سال (تا رسیدن به برجام در سال 94) دشمنان قسم خورده ایران اسلامی از هیچ تلاشی برای سیاه جلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران نزد افکار عمومی جهان (با اتهام دروغین ساخت سلاح هسته ای توسط ایران) مضایقه نکردند و همواره وجود مذاکرات هسته ای را یک شاهد برای ادعاهای بی اساس خود مبنی بر کنترل و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می‌دانستند و از طرفی فشارهای زیاد سیاسی و اقتصادی را در پوشش همین مذاکرات و با استناد به همان دلالیل واهی به کشور ما تحمیل می‌کردند.

تنها مزیت برجام (یا یکی از مزایای برجام) این است که بعد از دوازده سال توانست از کش دادن بیشتر این مذاکرات و تخریب بیشتر چهره جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی جلوگیری کند و این همان نکته مثبتی است که رهبر انقلاب به خوبی در شهریور ماه سال 94 به آن اشاره و از مذاکره کنندگان تقدیر کردند.

و اما جمله دوم که در فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که در آن معظم له ریشه مشکلات پیش آمده در برجام را عجله در رسیدن به توافق و توجه نکردن به جزئیات عنوان کردند.

دکتر حسن روحانی با وعده‌های متعدد و پررنگ و لعاب اقتصادی و طرح‌هایی که از تحول اقتصادی در یک ماه و صد روز خبر می‌داد، توانست اعتماد و توجه مردم را در انتخابات سال 92 جلب کند و به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

و از آنجایی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و عملی نشدن وعده‌های رئیس جمهور، تقریبا تمام بخش‌ها و تمام مسائل کشور به مذاکرات هسته ای گره خورد و دولت که در آستانه صد روزگی، خود را دست خالی نزد مردم احساس می‌کرد، تعجیل و فشار بیشتری به مذاکرات بخشید به طوری که در نود و نهمین روز کاری دولت تدبیر و امید (3 آذر 92) توافق نامه ژنو(که پایه گذار برجام بود) بین ایران گروه 1+5 منعقد شد.

دولت از این توافق به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرد و تا ماه‌ها از فضا سازی رسانه ای ایجاد شده برای این توافق استفاده کرد و چون توفیقات چشمگیری در عرصه‌های دیگر توسط دولت به دست نیامد باز هم دور جدیدی از پیوند زدن همه مسائل مرتبط و غیر مرتبط (حتی آب خوردن مردم)، با مذاکرات هسته ای آغاز شد.

بعد از تفاهم لوزان در ابتدای سال 94 که خلاصه‌ای از مجموع راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب الاجل ۱۰ تیر ۱۳۹۴ بود مقرر شد تا ایران و کشورهای 1+5 با تصویب برجام در کشورهای خود، حداکثر تا دهم تیرماه سال 94 برای توافق نهایی تصمیم بگیرند.

در این زمان بسیاری از کارشناسان و مسئولین مطلع و دلسوز از کم بودن زمان بررسی برجام و رسیدن به توافق نهایی انتقاد کردند و رفع نواقص متعدد آن را مستلزم صرف زمان بیشتری می‌دانستند.

حدود هفت روز بعد از تفاهم نامه لوزان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان سخنان مهمی را در این خصوص ایراد کردند و ضرورت عجله نکردن در رسیدن به توافق نهایی برجام، دقت در جزئیات و همچنین اهمیت دادن به انتقادات کارشناسان را در فاصله زمانی چند ماه مانده به تصویب برجام متذکر شدند.

«الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّه‌ای مخالفند، یک عدّه‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملّی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرف‌های آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرف‌های آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود یکسان‌سازی دل‌ها و احساس‌ها، و به طبع آن عمل‌ها. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند.

حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کما اینکه آنها در یک برهه‌ دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد.» 20 فروردین 94

در آن زمان بسیاری از دلسوزان موارد مهمی در متن تفاهم نامه که به ضرر منافع ملی بود و احتمال سوء استفاده دشمنان را فراهم می‌ساخت به مسئولین مذاکره کننده متذکر شدند که از بارزترین این اقدامات می‌توان به بررسی کارشناسانه کمیسون ویژه برجام در مجلس نهم اشاره کرد.

ولی دراین برهه نیز مسئولان دولتی به همان دلیل دست خالی بودن در عرصه‌های دیگر وهمچنین خوش بینی مفرط به دشمنان قسم خورده ملت ایران بر تصویب زودهنگام برجام پافشاری می‌کردند تا جایی که مشاور ارشد رئیس جمهور، ضرر تاخیر در اجرای برجام را روزی 100 میلیون دلار!!!! برآورد کرد و همچنین تمام رسانه‌های حامی دولت و همچنین اعضای دولت حتی خود رئیس جمهور بر تصویب هرچه زودتر برجام در ایران قبل از رسیدن به ضرب الاجل 10 تیر تلاش می‌کردند.

و در نهایت مجلس شورای اسلامی نیز با ریاست و هدایت علی لاریجانی ضمن اهمیت ندادن به گزارش مفصل رئیس کمیسیون برجام در خصوص نواقص فراوان این توافق، برجام را در مدت 20 دقیقه تصویب کرد.

واین روند، همان مطلبی است که رهبر معظم انقلاب به درستی در خصوص عجله در تصویب برجام به عنوان مسبب مشکلات فعلی اشاره کردند و این جمله هیچ گونه تناقضی با تقدیر ایشان از جلوگیری از کش دار شدن مذاکرات ندارد.

آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب از ختم شدن مذاکرات ابراز خرسندی کردند، ناظر به کل مذاکرات هسته ای از سال 82 به بعد بوده (که انصافا هم جلوگیری از ادامه دار شدن بیشتر مذاکرات اصلا به نفع کشور نبود) و آنجایی که معظم له از تعجیل در تصویب برجام به عنوان مسبب مشکلات فعلی آن یاد می‌کنند، منظور به بررسی نکردن کامل جزئیات و لایه‌های پیدا و پنهان آن، نبستن راه سوء استفاده دشمنان و همچنین پافشاری‌های بی مورد مسئولین در هرچه سریع تر تصویب شدن برجام در ایران بود. (که به تفصیل اشاره شد)

بنابراین خاتمه بخشیدن به مذاکرات 12 ساله هسته ای که به حربه ای علیه کشور تبدیل شده بود، کاری قابل تقدیر و در طرف مقابل، اعتماد و خوش بینی به دشمن، عجله بی مورد و بیش از حد مسئولان در تصویب برجام به عنوان توافقی مهم و تاثیرگذار و برطرف نکردن عیوب ریز و درشت آن که منجر به مشکلات متعدد فعلی شده، کاری غلط و اشتباهی بزرگ بود.

اینکه دو جمله گزینش شده و بریده شده از سخنرانی‌های رهبر انقلاب در دو زمان مختلف و در خصوص دو موضوع مجزا را در کنار هم قرار دهیم واز بازگو کردن مقدمه و ماخره آن خودداری کنیم، کاری جز یک بی اخلاقی بزرگ و شانه خالی کردن از پذیرفتن مسئولیت فرجام شوم برجام نیست.

در پایان لازم به یادآوری است، همانگونه که رهبر حکیم انقلاب بارها اشاره کردند، تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی اقتصادی و... کشور چیزی جز اتکا به ظرفیت های درونی کشور، توکل به خدا و همچنین اعتقاد به درستی وصدق وعده‌های الهی نیست.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان