۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین افتخار دولت به یک موفقیت تقلبی!/ وقتی ارزان فروختیم و گران خریدیم
کد خبر: ۲۱۸۴۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۴ ساعت: ۱۷:۶ ↗ لینک کوتاه

علت اصلی افزایش صادرات و کاهش واردات

افتخار دولت به یک موفقیت تقلبی!/ وقتی ارزان فروختیم و گران خریدیم

در حالی که دولت به افزایش صادرات و کاهش واردات در ۷ ماهه اول امسال افتخار می کند، آمارها نشان می دهد تولیدکنندگان ایرانی کالاهای خود را - احتمالا از روی اجبار – ارزان تر فروخته اند. در مقابل، واردکنندگان کالاهای خارجی را گران تر از سال گذشته خریده اند!

افتخار دولت به یک موفقیت تقلبی!/ وقتی ارزان فروختیم و گران خریدیم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در شرایطی که دولت به افزایش صادرات و کاهش واردات در هفت ماهه اول سال جاری می بالد، آمارها نشان می دهد این موفقیت ادعایی دلایل دیگری دارد که از قضا نشانه ضعف نظام اقتصادی دولت است نه قوت آن.
در ارزیابی آمارهای گمرک، به طور خلاصه می توان گفت وزن صادرات در این مدت بیش از ارزش و قیمت آن افزایش یافته است. به بیان دیگر، تولیدکنندگان ایرانی کالاهای خود را - احتمالا از روی اجبار – ارزان تر فروخته اند. در مقابل، وزن واردات نیز بیش از ارزش آنها کاهش یافته؛ به عبارت ساده تر، ایران کالاهای خارجی را گران تر از سال گذشته خریده است.
 
كالاهاي صادراتي ايران ارزان شدند
روزنامه جوان گزارش داده است که تغييرات ميزان صادرات در هفت ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاكي از آن است كه افزايش وزن صادرات غيرنفتي ايران به مراتب بيشتر از افزايش ارزش آن است، به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه متوسط ارزش و قيمت كالاهاي صادراتي ايران در سال جاري نسبت به سال گذشته با كاهش همراه بوده است؛ به عبارت ديگر كالاهاي ايراني در سال جاري ارزان‌تر از سال گذشته به فروش رفته‌اند و كاهش قيمت‌ها خود نيز ممكن است يكي از دلايل افزايش صادرات باشد. 
حال آنكه در صورتي كه اين كاهش قيمت به دليل كاهش هزينه‌هاي توليد در ايران و قيمت تمام شده محصولات باشد، امري مثبت تلقي شده و مي‌تواند زمينه‌ رقابت‌پذيري بيشتر كالاهاي ايراني و جذب بازارهاي صادراتي بيشتر را فراهم آورد، اما در طرف مقابل اگر به دليل ركود داخلي و جهاني توليدكنندگان مجبور به صادرات كالاهاي خود با قيمتي پايين‌تر از برنامه‌ريزي خود شده باشند، اين امر در بلندمدت مشكلات بيشتري را براي توليدكنندگان به وجود خواهد آورد. 
با اين تفاسير با توجه به شرايط توليد در طول يك سال گذشته و عدم تغييرات اساسي در ميزان ماليات، فضاي كسب ‌و كار، ركود و. . . بعيد به نظر مي‌رسد كه هزينه‌هاي توليد براي توليدكنندگان كاهش يافته باشد و احتمال اين موضوع كه صادركنندگان تنها براي فروش محصولات خود اقدام به كاهش قيمت كرده باشند، بيشتر به نظر مي‌رسد. 

 افزايش قيمت كالاهاي وارداتي به ايران
در طرف مقابل آمار مقايسه‌اي واردات هفت ماهه ايران نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد كه ميزان واردات از نظر وزني بيش از ارزش آن كاهش داشته است، بنابراين در اين سوي ماجرا، عكس موضوع قبلي اتفاق افتاده و متوسط قيمت كالاهاي وارداتي به ايران با افزايش همراه بوده است. در واقع هر چند ميزان واردات در اين مدت از نظر وزني حدود 7 درصد كاهش داشته است، اما اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقريباً تغيير ارزش چنداني نداشته و اين امر حاكي از گران‌تر شدن واردات كالا براي ايران است. 
با اين حال دولت كماكان معتقد است در راستاي اهداف خود صادرات را افزايش و واردات را كاهش داده است و از ديگر سو برخي از كارشناسان نيز معتقدند كاهش واردات صرفاً امري مثبت تلقي نمي‌شود و ممكن است مشكلاتي را براي تأمين مواد اوليه توليدكنندگان داخلي ايجاد كند؛ مانند ناياب شدن شكر و افزايش قيمت ناگهاني آن‌ كه برخي كارشناسان آن را به دليل سياست‌هاي نادرست دولت در واردات اين محصول مي‌دانستند. 



انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان