۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شناسایی بیش از ۳۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور/ موج سوم ایدز در کمین زنان است
کد خبر: ۲۱۸۴۲۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

شناسایی بیش از ۳۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور/ موج سوم ایدز در کمین زنان است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: طبق آمار در شش ماهه نخست سال جاری، ۴۰ درصد از ابتلاها به دلیل تماس جنسی بوده است.

شناسایی بیش از ۳۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور/ موج سوم ایدز در کمین زنان است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 33 هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: ما هر سه ماه یک بار آمار مبتلایان به ایدز را در کشور اعلام می‌کنیم و در حال حاضر طبق برآورد ما حدود 80 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که عمده آنها شناسایی نشده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان ابتلای نوزادانی که از مادران مبتلا به ایدز متولد می‌شوند، گفت: در حال حاضر 180 هزار زن باردار در طول شش ماهه اخیر و در 16 استان را تحت پوشش قرار داده‌ایم و 156 هزار آزمایش را برایشان انجام داده‌ایم که از این تعداد 60 مورد مبتلا به عفونت شناسایی شدند. از بین این 60 مورد تعدادی از زنان هنوز زایمانشان انجام نشده، اما 34 نفرشان زایمان کرده‌اند و خوشبختانه به میزان 93 درصد نوزادان سالم هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: ما این اقدام را با تجویز دارو برای مادران مبتلا، مراقبت از آنها و ارائه آموزش‌های بعد از زایمان و شیردهی انجام داده‌ایم که این اقدامات باعث شد تا 93 درصد نوزادان این مادران، سالم متولد شوند.

گویا درباره برنامه‌های وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری ایدز گفت: ما بیماریابی فعالی را در میان گروه‌های پرخطر داریم. به عنوان مثال در زندان‌ها افرادی را که وارد می‌شوند، برایشان تست‌های HIV انجام داده و همچنین برای کسانی که به مراکز کاهش آسیب‌مان مراجعه می‌کنند، این تست‌ها را انجام می‌دهیم که این اقدامات به بیماریابی کمک می‌کند.

وی همچنین درباره موج سوم ایدز گفت: موج سوم ایدز، انتقال آن از طریق تماس جنسی است و در این موج زنان بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند که این موضوع نگران کننده است؛ چرا که زنان در برابر بیماری آسیب‌پذیرترند و به دلیل توانایی بارداری‌شان می‌توانند عفونت را منتقل کنند. به همین دلیل ابتلای آنان بار دوگانه‌ای دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بر اساس آمار در شش ماهه اول سال جاری حدود 40 درصد از ابتلاها از طریق تماس جنسی بوده است.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان