۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برخی مدیران در واگذاری واحدهای دولتی مقاومت نشان می‌دهند/ در جذب منابع پژوهشی با مشکل روبرو هستیم
کد خبر: ۲۱۸۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۳ ساعت: ۱۲:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون استاندار قزوین:

برخی مدیران در واگذاری واحدهای دولتی مقاومت نشان می‌دهند/ در جذب منابع پژوهشی با مشکل روبرو هستیم

معاون استاندار قزوین با بیان اینکه در جذب منابع پژوهشی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، ابراز کرد: یکی از دلایل این مشکلات عدم شناخت صحیح از اهمیت حوزه پژوهش است.

برخی مدیران در واگذاری واحدهای دولتی مقاومت نشان می‌دهند/ در جذب منابع پژوهشی با مشکل روبرو هستیم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، منوچهر حبیبی جانشین ستاد بزرگداشت هفته پژوهش پیش از ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری مشترک هفته پژوهش با اصحاب رسانه در سالن جلسات استاندار قزوین اظهار کرد: شعار هفته پژوهش در سال جاری "پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی" است.

وی در ادامه افزود: ستاد بزرگداشت هفته پژوهش طی 2 ماه گذشته در 7 کمیته تشکیل شده است و در این هفته از 30 پژوهشگر و طرح‌ها و ایده‌های برتر در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعت و علم و فناوری تقدیر خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه پژوهش نباید فقط به هفته پژوهش محدود شود، عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود، در حوزه اقتصاد باید به رشد 8 درصدی دست یابیم و 20 درصد منابع نفتی باید به صندوق ذخیره واریز شود تا سهم اعتبارات پژوهش به 3 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در جذب منابع پژوهشی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، ابراز کرد: یکی از دلایل این مشکلات عدم شناخت صحیح از اهمیت حوزه پژوهش است.

معاون استاندار قزوین اذعان کرد: مهمترین رسالت پژوهش تبدیل دانش به تکنولوژی است و بهترین و موثرترین نیروهای یک جامعه پژوهشگران هستند و یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی یک کشور حرکت به سمت دانایی محور بودن است که این موضوع با توجه به پژوهش تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: چاشنی هر فعالیت موثری در جامعه پژوهش است و برای تقویت این حوزه باید پژوهش محوری به یک گفتمان تبدیل شود.

حبیبی بیان کرد: یکی از مواردی که برای حوزه پژوهش نیازمند توجه است اجرایی نمودن اصل 44 و واگذاری حوزه‌های دولتی به بخش خصوصی است که متاسفانه با گذشت سال‌ها از تصویب این قانون هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

وی افزود: دو مسئله در اجرایی شدن اصل 44 قابل توجه است ابتدا اینکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی ورزیدگی لازم را ندارند و دوم اینکه برخی از مدیران متاسفانه در برابر واگذاری واحدهای دولتی مقاومت نشان می‌دهند.

جانشین ستاد بزرگداشت هفته پژوهش با بیان اینکه رشد پژوهش با بخش خصوصی افزایش می‌یابد، گفت: موضوع دیگر در بخش دانشگاه‌هاست که اساتید و مسئولان دانشجویان را به سمت مدرک گرایی هدایت می‌کنند در صورتی که مدرک گرایی سد راه پژوهش است.

وی عنوان کرد: نکته دیگر توجه به این مسئله است که پژوهش‌ها باید از حالت کتابچه‌ای برای روی قفسه کتابخانه‌ها خارج شوند و حوزه پژوهش از مسائل فنی و پزشکی به حوزه علوم انسانی نیز ارتقا یابد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان