۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مبتلایان به ایدز نباید از جامعه طرد شوند/ من فقط یک بیمارم
کد خبر: ۲۱۷۸۱۰ نویسنده: منصور تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۱ ساعت: ۸:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح قزوین با یک بیمار ایدزی:

مبتلایان به ایدز نباید از جامعه طرد شوند/ من فقط یک بیمارم

فقط می‌خواهم بگویم مبتلایان به ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند؛ ما مبتلایان به ایدز فقط یک بیماریم مانند سایر بیماران و ایدز یک بیماری است مانند سایر بیماری‌ها؛ این کلمات قسمتی از گفتگوی یک بیمار ایدزی با صبح قزوین است.

مبتلایان به ایدز نباید از جامعه طرد شوند/ من فقط یک بیمارم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، هم اکنون بيماري ايدز يكي از آشناترين نام‌هاي بيماري براي تمامي طبقات اقتصادي، اجتماعي، گروه‌هاي بهداشتي و نهادهاي سياسي در تمام كشورهاي دنيا است. روبان قرمز سمبل جهاني آگاهي و همبستگي با بيماران مبتلا به HIV و ايدز است و مردم جهان را به نبرد با اين بيماري متحد مي‌کند.

روز جهاني ايدز از سال 1988 براي افزايش آگاهي، آموزش و مبـارزه بـا تبعيض‌هـا تعييـن شـد. همچنيـن اهميـت روز جهانـي ايـدز در ايـن اسـت كه به عموم مردم ياد‌آور مي‌شويم كه HIV از بين نرفته است و هنوز كارهاي زيادي است كه بايد انجام شود.

انگ،‌ تبعیض،‌ طرد از اجتماع، انزوا، احساس اضطراب، ناامیدی، افسردگی، استرس، از دست دادن شغل و مشکلات دسترسی به خدمات سلامت تنها بخشی از مشکلات بیماران ایدزی در جامعه است!

در آستانه روز جهانی ایدز با منصور 38 ساله که مبتلا به بیماری ایدز است و مدت 7 سال است که به این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، گفت‌وگو می‌کنیم:

صبح قزوین :  چطور شد به این بیماری مبتلا شدید؟

من اعتیاد تزریقی داشتم و به واسطه مصرف مواد از سرنگ مشترک استفاده کردم و از طریق سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شدم.

صبح قزوین : چه زمانی متوجه بیماری خود شدید؟

7 سال پیش به یکی از مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه و شروع به ترک اعتیاد کردم زمانی که پاک شدم از طریق آزمایش متوجه شدم به بیماری ایدز مبتلا شده‌ام.

صبح قزوین : زمانی که از بیماری خود مطلع شدید، چه کردید؟

زمانی که جواب آزمایش را گرفتم حالم خیلی بد شد باور نداشتم؛ اوایل از همه دوری می‌کردم و بیماری خود را از همه حتی خانواده ام کتمان کردم. اما با گذشت زمان به خانواده ام گفتم و خودم نیز سعی کردم با بیماری‌ام کنار بیایم و مراحل درمانی خود را طی کردم امروز که با شما صحبت می‌کنم حالم بسیار خوب است.

صبح قزوین : رفتار دیگران با شما چگونه است؟

بسیاری از دوستان و آشنایان روابطشان را با من محدود کردند؛ اما خانواده‌ام وضعیت مرا پذیرفته اند و در همه حال پشتیبان من هستند. به دلیل بازخوردهای خیلی بد از اطرافیان اگر لزومی نداشته باشد به کسی نمی‌گویم که بیمار هستم. در طی مراحل درمان نیز حتی برخی پزشکان رفتار مناسبی نداشتند.

متاسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و حتی قشر تحصیل کرده جامعه فکر می‌کنند که ویروسHIV از طریق روابط معمول اجتماعی مانند دست دادن منتقل می‌شود در حالیکه اینطور نیست.

صبح قزوین به عنوان فردی که دچاری بیماری ایدز است به نظر شما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند چه مشکلاتی دارند؟
بسیاری از مبتلایان بیماری خود را از اطرافیان پنهان می‌کنند، چون نگاه بدبینانه در جامعه وجود دارد.
 
همچنین بسیاری از مبتلایان به دلیل احساس عدم امنیت و ترس از دست دادن شغل بیماری خود را پنهان می‌کنند. شرکت‌ها و کارخانه‌ها به محض فهمیدن کارمند خود یه این بیماری او را از کار اخراج می‌کنند در صورتی که مبتلایان ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند.

از سوی دیگر به دلیل نگاه عموم مردم و آنچه از سوی رسانه‌ها بیشتر نشان داده شده تنها علت ابتلا به ایدز داشتن روابط جنسی غیراخلاقی و خارج از چهارچوب‌های شرعی و قانونی بوده و این مساله موجب یک «انگ اجتماعی و فرهنگی» برای بیمار ایدزی شده است.

این تفکر و نگاه جامعه سبب شده تا بیماران مبتلایان به ایدز علاوه بر داشتن رنج بیماری، دچار انواع صدمات اجتماعی و فرهنگی شوند، درد بیماری را برای آنها دوچندان کند.

صبح قزوین : هزینه‌های درمان برای بیماران ایدزی چگونه است؟

خوشبختانه در چند سال اخیر خدمات درمانی بهتری به بیماران ارائه می‌شود و برخی خدمات درمانی به جز آزمایش‌های تخصصی، رایگان است.

بیشتر مبتلایان به ایدز دارای سابقه اعتیاد و کم درآمد هستند این افراد اغلب بیمه ندارند و هزینه‌های سنگینی را باید متقبل شوند.

از طرف دیگر بیماران مبتلا به ایدز سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، باید خیلی مراقب سلامت جسمی خود باشند و از سایر بیماران و کانون‌های بیماری زا دوری کنند و به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باید غذاهای مقوی‌تر، داروها و ویتامین‌های بهتری مصرف کنند که لازم است هزینه بیشتری پرداخت کنند علاوه بر این هزینه‌ها باید هر هفته یا هر چند هفته برای درمان بیماری به بیمارستان‌های تهران مراجعه کنند که همین رفت و آمدها سبب هزینه‌های گزافی برای بیماران می‌شود.

صبح قزوین : به عنوان کلام آخر چه سخنی با مردم دارید؟
فقط می‌خواهم بگویم مبتلایان به ایدز واقعا خطری برای جامعه ندارند؛ ما مبتلایان به ایدز فقط یک بیماریم مانند سایر بیماران و ایدز یک بیماری است مانند سایر بیماری‌ها. ایدز به جز از طریق سرنگ‌های آلوده، فراورده‌های خونی آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده، از طریق دیگری منتقل نمی‌شود و مبتلایان به این بیماری نباید از جامعه طرد شوند.

از مسئولین خواهشمندم به مردم به خصوص قشر جوان و نوجوان در مورد این بیماری اطلاع رسانی درستی داشته باشند و راه‌های ابتلا و همچنین درمان این بیماری را اطلاع رسانی کنند.

هر ساله در روز جهانی ایدز در رسانه‌ها درباره مبتلایان به ایدز مطلب می‌نویسند اما خواهش می‌کنم آگاهسازی و اطلا‌ع‌رسانی فقط محدود به این روز نباشد آنقدر اطلاع رسانی شود که تابوی ایدز در جامعه بشکند.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان