۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شعر "موکب مکتوب" نگاهی متفاوت به پیاده‌روی اربعین دارد/ مجامع ادبی منظمی در فضای شعر آئینی قزوین وجود ندارد
کد خبر: ۲۱۷۵۵۷ نویسنده: محمدرسول ملاحسنی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۹ ساعت: ۱۱:۵۴ ↗ لینک کوتاه

منتخب کشوری "دومین سوگواره رسانه‌ای اربعین":

شعر "موکب مکتوب" نگاهی متفاوت به پیاده‌روی اربعین دارد/ مجامع ادبی منظمی در فضای شعر آئینی قزوین وجود ندارد

منتخب کشوری "دومین سوگواره رسانه‌ای اربعین" با بیان اینکه مجامع ادبی منظمی در فضای شعر آئینی قزوین وجود ندارد، ابراز کرد: در شعر "موکب مکتوب" کنایه‌هایی هم به بی مهری های صورت گرفته نسبت به فرهنگ اصیل عاشورا داشتم و نگاه احساسی و سیاسی در کنار هم در این شعر حاکم بود.

 شعر "موکب مکتوب" نگاهی متفاوت به پیاده‌روی اربعین دارد/ مجامع ادبی منظمی در فضای شعر آئینی قزوین وجود ندارد
محمدرسول ملاحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: سوگواره رسانه‌ای اربعین یک سوگواره مردمی است که وابسته به هیچ نهادی نیست.

وی با بیان اینکه این سوگواره به مدت 2 سال در حال برگزاری است، اذعان کرد: سوگواره رسانه‌ای اربعین از طریق ارسال فراخوان به سراسر کشور به جمع آوری آثار می‌پردازد و پس از داوری نفرات برتر معرفی می‌شوند؛ سال گذشته فراخون انجام گرفت و امسال اختتامیه دومین سوگواره برگزار و در آن فراخوان سوگواره سوم رسانه‌ای اربعین نیز اعلام شد.

این شاعر قزوینی در ادامه افزود: امسال در بخش شعر سوگواره اربعین با اثری به نام "موکب مکتوب" حضور داشتم که این شعر با موضوع اربعین سروده شد و با اینکه خودم در پیاده روی حضور نداشتم؛ اما حال و هوای این فضا را در شعر خود مطرح کردم و یک نگاه متفاوت به پیاده روی در شعر صورت گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای جشنواره شعرم از سوی داوران اولیه به عنوان نامزد بهترین شعر سوگواره معرفی شد و سپس با داوری آقای علیرضا قزوه به عنوان شعر منتخب سوگواره دوم انتخاب شد و تندیس طلای سوگواره دوم را در بخش شعر در جایگاه رتبه اول کشور کسب کرد.

منتخب کشوری "دومین سوگواره رسانه‌ای اربعین" با اشاره به محتوای "موکب مکتوب" ابراز کرد: شعر من نگاه متفاوتی به پیاده روی اربعین داشت و بزرگترین پیام آن این است که حرکت عاشورا متوقف به این پیاده روی نیست.

وی اضافه کرد: در قسمتی از شعر آمده است که به نظر می‌رسد صدای اربعین امروز از زبان شاه مسعود افغانستان، میانمار، کوبا و حتی خیابان‌های شیکاگو به گوش می‌رسد و امام حسین(ع) با دریای لطف خود در حال فتح کردن دنیا است.

ملاحسنی ادامه داد: در شعر "موکب مکتوب" کنایه‌هایی هم به بی مهری های صورت گرفته نسبت به فرهنگ اصیل عاشورا داشتم و نگاه احساسی و سیاسی در کنار هم در این شعر حاکم بود.

وی با بیان اینکه سطح جشنواره به صورت کلی بسیارخوب بود، گفت: در سال جاری شعرهای خوبی به سوگواره دوم ارسال شد و بیش از هزار اثر ادبی و 5100 شعر و اثر هنری، فیلم و عکس برای داوری ارسال شده بود و یکی از دلایل تاخیر در اختتامیه کثرت آثار و زمانبر بودن بررسی داوری آنها بود.

این شاعر قزوینی درباره وضعیت شعر آیینی در استان عنوان کرد: ما شاعران خوبی در استان داریم اما مشکل این است که شاعران قزوین همدیگر را به خوبی نمی‌شناسند و ارتباط نزدیکی باهم ندارند تا از ظرفیت یگدیگر به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مجامع ادبی منظمی در فضای شعر آئینی قزوین وجود ندارد، اذعان کرد: البته دوستان ما در مجمع ادبی "کمیت" به تازگی حرکتی را شروع کرده‌اند و یک مجمع آئینی بین شاعران و مداحان ارزشی استان به وجود آمده است که امیدوارم با این مجمع خلائی که در استان وجود دارد، پُر شود و ما از ضعف و قوت‌های آثار خود باخبر شویم.

منتخب کشوری "دومین سوگواره رسانه‌ای اربعین" افزود: به صورت انفرادی شاعران قزوین توانمند هستند اما متاسفانه ما کمتر پای شعر هم می‌نشینیم و این ضعف بزرگی است؛ زیرا نیازمند بهره گیری از ظرفیت هنری یکدیگر هستیم.

وی تاکید کرد: جوانان احساس سرشاری دارند که اگر بتوانیم این احساس را در قالب ارزشی و دینی بروز بدهیم جوشش شعر آئینی در فضای ناب ارزش‌های ناب اسلامی هدایت می‌شود و استان قزوین از این حیث توانمند است که با حمایت‌های لازم آینده درخشانی خواهد داشت.

ملاحسنی ابراز کرد: در مجالس باید بیشتر به شعرخوانی اهمیت داده شود شبیه اقدامی که سال‌هاست از سوی رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان جلسه شعرخوانی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در مجالس مختلف شعرا دعوت نمی‌شوند یا مداحان کمتر از شعر شاعران شعر شاعران بومی و هم استانی استفاده می‌کنند در صورتی که باید ارتباطات بیشتر شود؛ زیرا طبیعتا شعری که بیشتر شنیده می‌شود شاعر را برای بیشتر سرودن سر ذوق می‌آورد.

این شاعر قزوینی در پایان گفت: معتقدم هر شعری صله شعر قبلی است و اگر احساس سرشاری پیدا می‌کنیم به واسطه اتصال معنوی ماست باید هر کس از هر طریقی هر هنری که دارد این توانمندی را در دستگاه امام حسین خرج کند تا برکت داشته باشد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان