۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اپلیکیشن "همیار ارشد" را طراحی و تولید کردیم/ به علت نبود سرمایه‌گذار بسیاری از پروژه‌های ما راکد مانده است
کد خبر: ۲۱۷۵۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۹ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

دبیر کارگروه برنامه‌نویسی پژوهشکده شهیدشلویری دانشگاه آزاد قزوین:

اپلیکیشن "همیار ارشد" را طراحی و تولید کردیم/ به علت نبود سرمایه‌گذار بسیاری از پروژه‌های ما راکد مانده است

دبیر کارگروه برنامه‌نویسی پژوهشکده شهیدشلویری دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد: همیار ارشد یک اپلیکیشن موبایل به صورت پایلوت در سه رشته برق و فناوری اطلاعات و نرم افزار است؛ متأسفانه به دلیل نبودن سرمایه‌گذار این پروژه‌ها بلااستفاده مانده‌اند و این یکی از مشکلات ما در این حوزه است.

اپلیکیشن "همیار ارشد" را طراحی و تولید کردیم/ به علت نبود سرمایه‌گذار بسیاری از پروژه‌های ما راکد مانده است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، پژوهشکده شهید شلویری دانشگاه آزاد یکی از پژوهشکده‌های فعال دانشگاهی در سطح استان است که البته پروژه‌های موفقی چون "مالیزن”"و "بهشت خاکی" را در کارنامه خود دارد.

در همین راستا مصاحبه‌ای خواندنی با محمدعلی کاظمی‌نژاد دبیر کارگروه الگوریتم و برنامه‌نویسی پژوهشکده شهید شلویری دانشگاه آزاد انجام شده تا بیشتر با این پژوهشکده و پروژه‌های موفق آن آشنا شویم.

در مورد پروژه‌های این پژوهشکده توضیح مختصری بفرمایید؟

پژوهشکده شهید شلویری تنها پژهشکده علمی استان قزوین است که از چهار کارگروه تشکیل شده است. کارگروه الگوریتم و برنامه نویسی، مکانیک، هوافضا و همچنین الکترونیک و اتوماسیون صنعتی.

حدودش ۵ سال است که از فعالیت این پژوهشکده می‌گذرد و مقام‌های مختلفی را کسب کرده است؛ مانند کسب مقام اول در جشنواره دفاع ناهمطراز و کسب مقام دوم در جشنواره خوارزمی.

این پژوهشکده در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و محصولات متنوعی دارد؛ اعم از تونل باد هوشمند مادون صوت که صفر تا صد آن توسط خود بچه‌ها ساخته شده است. کوادشیپ که توسط دوستان ثبت اختراع شده است و نیازمند سرمایه اولیه است.

در کارگروه ما هم محصولات زیادی تولید کرده‌ایم؛ ۶ محصول که به صورت پایلوت در نمایشگاه حضور دارد. محصولی تحت عنوان مالیزن که صنعتی شده و به سوددهی رسیده و بحث کارآفرینی در آن رعایت شده است و چند نفر هم در آن مشغول به کار شده‌اند.

از مالیزن و همیار ارشد تا توربین باد مادون صوت

محصولات خودتان را معرفی کنید؟
اولین محصول ما با عنوان


یکی از مشکلاتی که بچه‌های کنکور کارشناسی ارشد داشتند این بود که تست کجا بزنیم؟ منابع درسی رشته من کدام کتاب‌ها هستند؟ ما زمان گذاشتیم و این موارد را پیدا کردیم و در داخل این اپلیکشن به صورت رایگان قرار دادیم تا دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند.

دومین محصول ما پروژه اتوماسیون مدیریت املاک بود که پایلوت آن هم اجرا شد که ما در آن توانستیم بحث املاک را در اتوماسیون ویندوزی انجام دهیم که به همراه آقای مهندس طلایی دراین حوزه فعالیت کردیم.

محصول سوم ما پروژه مدیریت باشگاه بدنسازی بود که شامل مدیریت اعضاء، بحث شیفت‌ها بود که برای اولین بار ما آن را در استان انجام دادیم و این محصول را به چند باشگاه بدنسازی نیز فروختیم.

پروژه مالیزن که بحث مدیریت پروژه‌های نرم افزاری بود که ما آن را به سوددهی رساندیم و از کنار آن یک شرکت دانش‌بنیان ثبت کردیم که هم اکنون در داخل مرکز رشد دانشگاه آزاد در حال فعالیت است و خوشبختانه در کنار آن نیز چند نیروی انسانی را استخدام کردیم و آن‌ها را توانمند ساختیم و آن‌ها نیز در حال کار و درآمدزایی هستند.

این فعالیت خوشبختانه در جهت منافع اقتصاد مقاومتی به فرمایش مقام معظم رهبری است که اقدام و عمل را جامه عمل پوشاندیم.

یکی دیگر از محصولاتمان که در واقع جدیدترین محصول استانی ماست؛ اپلیکیشن بهشت خاکی است که برای راهیان نور سال ۹۴ برای سپاه استان طراحی شد.

این اپلیکیشن دارای ۱۰۰۰ نصب فعال بود و شامل ادعیه‌ها و مناجات‌ها نقشه‌های راه می‌شود که شرکت کنندگان در راهیان نور می‌توانند از آن به عنوان یک همراه استفاده کنند.

از دیگر تولیدات خود بگویید؟
محصولات دیگری که دوستان تولید کردند تونل باد است.

یکی از مشکلاتی که در ماکت‌هایمان داشتیم این بود که مثلا تولید کنندگان سازه‌ای را دارند و می‌خواهند آن را از بحث آیرودینامیکی بررسی کنند؛ قاعدتاً نمی‌توانند آن را بسازند و یک خودرو تولید کنند در اینگونه موارد معمولاً یک ماکت کوچک می‌سازند تا ببیند آیرودینامیک طرح چطور است؟ پس ساخت ماکت آن را داخل تونل باد میگذارند تا این تونل مشکلات ماکت ساخته شده را مشخص کند.

پروژه دیگر ما، اولین موتور پالس جت است که در سطح دانشجویی در کشور ساخته شد. این موتور به قدری قوی است که اگر ما الان آن را روشن کنیم شیشه‌های اینجا منفجر می‌شود.

پروژه های این پژوهشکده زیاد هستند تقریباً ۶ تا ۷ پروژه در داخل پژوهشکده باقی ماند و ما قادر به آوردن آن‌ها نبودیم مثل شناور هوشمند و خیلی از پروژه‌های دیگر.

بحث دیگری که در مورد پروپوزال‌ها و طرح‌های توجیهی هست این است که ما بالغ بر ده‌ها طرح توجیهی داریم که اقتصادی نیز هستند؛ اما متأسفانه به دلیل نبودن سرمایه‌گذار این پروژه‌ها بلااستفاده مانده‌اند و این یکی از مشکلات ما در این حوزه است.

در مورد مالیزن توضیح بیشتری بدهید که چطور آن را ثبت کردید و شرکتی که بر پایه آن پروژه ثبت کرده‌اید چه کارهایی را انجام می‌دهد؟
حدود ۶ ماه پیش به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلاتی که ما در ایران داریم بحث طراحی وبسایت است. کارفرمایان ما می‌گویند طراحی وبسایت کنید، اپلیکیشن بسازید، اتوماسیون بزنید و… من این پروژه را به شما می‌دهم شما آن را در یک هفته، دو هفته یا ۱ ماه انجام میدهید، من در حین انجام پروژه باید مدام با شما تماس بگیرم و پیگیر کار شوم که پروژه در کدام مرحله است، مشکلش چیست و

این یکی از مشکلات کارفرمایان بود که باعث می‌شد آن‌ها به پیمان‌کاران و پروژه‌های نرم افزاری اعتماد نکنند. ما آمدیم به این مشکل فکر کردیم و برای مدیریت پروژه‌های نرم افزاری یک سامانه ساختیم.

در این سامانه کارفرما وارد پنل هوشمند مالیزن میشود و دقیقاً درصد پیشرفت پروژه نرم‌افزاریش را متوجه می‌شود و از مشکلاتش آگاه می‌شود.

خوشبختانه در این سامانه ما دورکاری را به حد اعلی رسانده‌ایم که به خاطر هر موضوع کوچکی پیمان کار و کارفرما مجبور به ملاقات حضوری نداشته باشند. ما این طرح را در مرکز رشد دانشگاه آزاد مطرح کردیم و با موافقت آن ها روبرو شد و پروژه ما را پذیرفتند.

الان نزدیک به ۵ ماه است در آنجا مستقر شدیم شرکتی تحت عنوان نیرو پردازان هوشمند پاسارگاد ثبت کردیم که این شرکت دانش‌بنیان ماحصل فعالیت ما و دوستان بود.

هم اکنون شالوده اصلی شرکت بر پایه نرم افزار است ولی ما محصولات دانش‌بنیان دیگری در حوزه سخت افزار و نرم افزار نیز تولید می‌کنیم.

همچنین دوستان دیگر ما در کارگروه‌های دیگر هم در آینده نزدیک شرکت‌هایی را در کارگروه هوافضا ثبت میکنند. خوشبختانه این فرهنگ دارد جا می افتد که بسیج از یک ساختار تشکیلاتی غیر علمی به یک ساختار علمی پژوهشی تبدیل شود و در راستای اقتصاد مقاومتی قدم برمی‌دارد و به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه جامه عمل می‌پوشاند.

خود من از دوم ابتدایی در تشکیلات بسیج بودم و همیشه یک حفره‌ای را در آن حس می‌کردم که تشکیلات بسیج کار علمی نمی‌کند.

خوشبختانه الان بسیج وارد این حوزه شده است علاوه بر دانشگاه آزاد بچه‌های دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) نیز وارد این حوزه شده‌اند و من از این بابت واقعا خوشحال هستم، واقعاً محصولات خوبی دارند. من امیدورام که این فرهنگ گسترش یابد در دانشگاه علوم پزشکی یا در دانشگاه‌های دیگر بتوانیم به یک فرآیند همه گیر در داخل استان و حتی کشور در بحث علمی داخل بسیج دست یابیم.

موانع بر سر راه فعالیت نخبگان دانشجویی

دانشگاه چقدر در این مسیر کمک شما بود؟
با شنیدن نام پژوهشکده شهید شلویری، همه با شنیدن عنوان پژهشکده فکر می‌کنند ما مرکزی تحقیقاتی پر ازامکانات و وسایل، پول و پشتوانه داریم. واقعیت این گونه نیست ما در دانشکده مدیریت یک اتاق داریم امکانتمان هم بسیار کم است.

ولی من علت این موضوع را متوجه ریاست دانشگاه نمی‌دانم بلکه ایراد را متوجه خودمان می‌دانم که نتوانسیم آنطور باید، خودمان را به آقای دکتر موسی خانی معرفی کنیم. من هیچ شخص و مسئولی را مثل دکتر موسی خانی دغدغه مند در کار علمی نمی‌دانم چون خودم نیز در داخل مرکز رشدشان هستم و فعالیت می‌کنم.

اتفاقاً وی چند وقت قبل هم در برنامه دورهمی با آقای مدیری مصاحبه می‌کرد بعضی اوقات تا ساعت دو بعد از نیمه شب با پژوهشگرانشان نشست و برخاست دارند با آنها صحبت می‌کند دغدغه آن‌ها را می‌داند. گاهی اوقات با آنها هم سفره می‌شود و این خیلی عالی هستند. اما چه می‌شود که با وجود این همه دغدغه‌مندی ریاست دانشگاه، پژوهشکده بسیج به انزوا رفته است. به نظر من ما خودمان را خوب به ریاست دانشگاه معرفی نکردیم.

زمانی که ما اپلیکیشن بهشت خاکی را ساختیم حاج آقا عابدینی امام جمعه قزوین بسیار از ما تقدیر کردند، اما آقای دکتر موسی خانی که نزدیکترین فرد از نظر مسافتی به ما بود دیرتر از همه متوجه شدند که این مشکل ما است که نتوانستیم خودمان را خوب معرفی کنیم.

از این به بعد با تمهیداتی که از طرف آقای برزگر، آقای سهراب فلاح اتخاذ می‌شود، داریم به سمتی می‌رویم که خودمان و خروجی کارمان را به آقای موسی خانی ارائه دهیم.

وی نیز می‌داند که این کارها در راستای اهداف دانشگاه و همچنین اهداف نظام است به همین دلیل قطعا با روی باز از ما استقبال می‌کند. این آشنایی باعث خواهد شد که کارهای ما روند رو به رشدی داشته باشد.

در بسیج دانشجویی دوستانی هستند که به ما کمک کردند و ما منکر کمک آنها نیستم ولی آنطوری که باید و شاید، به ما کمک نکردند. چون تفکر غالب تفکر پژوهشگری نیست.

تفکری که امروز در بسیج غالب است این است که بسیج باید برود در بحث حجاب یا باید برود در کار فرهنگی و غیره. این موضوعات مهم است و کسی منکرشان نیست ولی باید توجه داشت که اولویت اول مملکت چیست؟ اولویت اول را رهبری تعیین می‌کنند.

ایشان اولویت اصلی مملکت را اقتصاد معرفی کرده اند. همه می‌دانند که پایه اقتصاد علم است. یک سال ایشان همچین موضوعی را میگ‌ذارند ولی کم به انجام می‌رسد سال بعد آن را با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تمدید می‌کنند. این یعنی ما باید به این سمت برویم. 

پیشنهادی که من دارم این است که مسئولین بسیج فضای آن را از حالت تشکیلاتی و سلسله مراتبی به فضای باز پژوهشی تبدیل کنند. برای مثال ما چرا نباید یک پژوهشکده در بخش خواهران داشته باشیم؟ چرا نباید بسیج در حوزه برادران در جشنواره‌ها شرکت کند؟ چرا باید در دانشگاه منزوی شویم. وقتی برچسب بسیجی مومن خوردیم، طاعونی که نیستیم. این تفکراتی است که باید غالب شود و به تشکیلات بسیج مرتبت است.

مشکلاتی که در سر راه شما برای فعالیت در پژوهشکده و سایر بخش‌های پژوهشی قرار دارد چیست؟
ارزشگذاری فعالیت‌های پژوهشی خیلی پایین است برای مثال فردی که ۱۰۰ کتاب خوانده باشند و ۱ میلیون تومان پس انداز داشته باشد با فردی که تنها ۱ کتاب خوانده است و ۱۰۰ میلیون پس انداز دارد در جامعه ما ارزش این دو چگونه است؟

از اکثر مردم بپرسید در ضمیر ناخودآگاهشان می‌گویند ارزش کسی که ۱۰۰ میلیون دارد بالاتر است در صورتی که واقعا اینگونه نیست. در بحث پژوهش هم همین است بعضاً آن طرح‌هایی که ما داریم در بخش سرمایه گذاری در حقشان اجحاف می‌شود.

ما صنعت نداریم صنعت ما تبدیل شده است به کپی برداری و استفاده دست دوم از کالاهای چینی که این باعث شده است که محصولات تولید شده آنگونه که باید و شاید عرضه نشود. ضمناً رویکرد اقتصادی باید تولید محور باشد نه کپی برداری. همان گونه که رهبری چند وقت پیش به آن اشاره کردند تفاوت برند وجود ندارد.

برند یک چیز مسخره‌ای است که جا افتاده؛ چرا ما نباید کالای ایرانی که بدست جوانان نخبه خودمان تولید می‌شود استفاده کنیم و این موضوعات باید حتماً ملاحظه و رسیدگی شوند.
انتهای پیام/2002
منبع: کیوسنا

دیدگاه ها

محمد امین / ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

با سلام جای بسی خوشحالی که بسیج علاوه در حوزه های فرهنگی در حوزه های علمی نیز به جد وارد شده است. این از نقص سیستم رئیس دانشگاه است که از عملکرد شما خبر ندارد نه از شما. قطعا بخش پژوهشی باید با شما ارتباط تنگانگ داشته و گزارش عملکرد شما را به گوش ایشان برساند. حتی وقتی حاج آقا عابدینی از شما تقدیر کرده است این از بی تدبیری رئیس دانشگاه است که اهمیت موضوع را درک نکرده و از شما گزارش عملکرد نخواسته است. بهتر است ایشان روابط خود را با بسیج بهبود بخشیده و در عملکرد خود تجدید نظر نماید.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان