۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شهروندان در فصل سرما خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند
کد خبر: ۲۱۷۳۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۷ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان:

شهروندان در فصل سرما خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین نسبت به خطرات گازگرفتگی شهروندان در فصل سرما هشدار داد

شهروندان  در فصل سرما  خطر گازگرفتگی را جدی بگیرند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، رضا گروسی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با توجه به فرارسیدن فصل سرما ضمن هشدار نسبت به خطر گازگرفتگی شهروندان بر لزوم رعایت صرفه جویی در مصرف گاز تاکید کرد.
 وی افزود: با شروع فصل سرما، تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌یابد که این گونه حوادث همه ساله جان تعدادی از شهروندان را می‌گیرد و خسارت‌هایی به اموال آنان وارد می ‌کند.

وی در ادامه با اشاره به عوامل موثر در وقوع حادثه گازگرفتگی اظهار داشت:غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص دودکش ها بیشترین علت بروز گازگرفتگی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: دودکش ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش روبه بالا باشد نه به سمت پائین زیرا بارها مشاهده شده که خروجی دودکش دیوار را در سطح پائین ساخته اند به این خاطر لوله بخاری به اجبار روبه پائین کشیده سپس به دودکش دیوار متصل کرده اند که بسیار خطرناک است.

گروسی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد گفت: دودکش های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم و کاملا مستقل بوده و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد.

وی اضافه کرد: دلیل برخی از حوادث گاز گرفتگی در سال های اخیر انشعابات مشترک دودکش ها بوده که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشته است.

تجهیزات غیر استاندارد می تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود

 گروسی گفت: وجود کلاهک H بر روی لوله باعث می شود که ازسقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شده و در شرائط وزش باد و با وجود هوای پرفشار نیز خروج محصولات احتراق و گازهای منواکسید کربن به بیرون از ساختمان به راحتی صورت پذیرد و این کلاهک باید مستحکم و مقاوم باشد و لازم است که هرچند وقت یکبار با بازدیدهای دوره ای از سلامت آن مطمئن شویم.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: تجهیزات غیر استاندارد و وسایل گرمایشی غیر استاندارد هم می تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود، گرچه فراوانی آنها کم است ولی یکی از عوامل مرگبار دراین گونه حوادث است، به خصوص در محیط های کارگری به دلیل استفاده از وسایل گرمازایی مانند اجاق گاز برای تامین گرمای محیط زندگی این افراد، حوادث گاز گرفتگی رخ داده که متاسفانه تاکنون منجر به فوت تعدادی  ازاین کارگران نیز شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گاز گرفتگی روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل است و برخی از راننده ها صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند این وسیله را درفضای بسته مانند پارکینگ ساختمان ها روشن می کنند و به مدت طولانی دراین حالت باقی می گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروزگازگرفتگی و حتی مرگ افراد می شود.

گروسی یادآورشد: باید دریچه تبادل هوا در فضای خانه داشته باشد و دودکش ها خیلی دقیق بازدید و کنترل شود و شهروندان از وسایل گازسوز غیر استاندارد به هیچوجه استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: قرار دادن آبگرمکن دیواری گازی هم درفضای بسته، فوق العاده خطرناک است به این دلیل به هیچ عنوان نباید این وسیله حرارتی در داخل حمام گذاشته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان بیان کرد: با توجه به این که زمستان سردی را در پیش  رو داریم از شهروندان درخواست می کنیم به نکات ایمنی ذکر شده، دقت کنند و آن را جدی بگیرند چون بروز این وقایع، مصیبت بار بوده و غیرقابل جبران است.

گروسی همچنین از مردم استان خواست در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا شاهد کاهش افت فشار گاز در برخی مناطق و همچنین قطعی گاز در مناطقی دیگر از کشور نباشیم.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان