۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین غیب شدن ۲۰۰ میلیون و اظهارات متناقض مسئولان
کد خبر: ۲۱۷۲۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۶ ساعت: ۱۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

گم شدن پول یا گم شدن حقیقت؟

غیب شدن ۲۰۰ میلیون و اظهارات متناقض مسئولان

فدراسیون دوچرخه‌سواری درحالی خود را برای برگزاری انتخابات آماده می کند که تکلیف ۲۰۰ میلیون تومانی پولی که قرار بود برای خرید دوچرخه هزینه شود مشخص نیست!

غیب شدن ۲۰۰ میلیون و اظهارات متناقض مسئولان
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، در حالی که گفته می شود وزارت ورزش در تدارک برگزاری انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری در  آذرماه سال جاری است ماجرای مشخص نبودن ۲۰۰ میلیون تومان پول اختصاص یافته به خرید دوچرخه و عدم پاسخگویی درست مسئولین این فدراسیون باعث شده تا شائبه های زیادی مبنی بر گم شدن این پول و حقیقت کتمان شده از سوی مسئولین ایجاد شده و حال این روزهای خانواده دوچرخه سواری را خراب کند. 

خردادماه سال جاری خسرو قمری رئیس وقت فدراسیون دوچرخه سواری به همراه محمود پراش دوچرخه سوار پیست روی ایران راهی چین شدند و در حاشیه یک نمایشگاه اقدام به خرید، تست و ارزیابی دو دوچرخه برای این رشته کردند. بعد از آن فدراسیون دوچرخه سواری اعلام کرد که با شرکت خارجی مربوطه به توافق رسیده و قرار است ۳۰۰ عدد دوچرخه با قیمتی بسیار پائین تر از سطح بازار خریداری و در اختیار هیات های این رشته در سراسر کشور قرار گیرد. با رفتن قمری این مسئله مدتی مسکوت ماند. اما این محموله هم اکنون در راه ایران است ولی تکلیف پولی که در آن زمان برای خرید این دوچرخه ها تامین شده بود روشن نیست.

امید سراجی مسئول کمیته بازاریابی فدراسیون دوچرخه سواری با اعلام اینکه ۲۰۰ میلیون تومان پول توسط اسپانسر و از بخش کمک های مردمی برای خرید این دوچرخه ها در زمان ریاست قمری تامین شده بود و معلوم نیست این پول در حال حاضر چه شده است این فدراسیون را دچار چالشی کرد که هم اکنون باید دنبال حقیقت گم شده گشت؟

شروع ماجرا کجا بود؟ 
سایت فدراسیون دوچرخه سواری در اول خردادماه سال ۱۳۹۵ در خبری که در بخش فارسی و لاتین خود منتشر کرد از قرارداد منعقده بین خسرو قمری رئیس فدراسیون وقت و لی یانگ مدیرعامل شرکت  TRINX چین خبر داده بود.

خسرو قمری رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه سواری  در ۱۷ خردادماه سال ۱۳۹۵ عنوان کرده بود: «در سفر به چین از تجهیزات یک کارخانه در حاشیه یک نمایشگاه بازدید کردم نمونه هایی از دوچرخه های شرکت  TRINX را خریداری کردیم. این دو نمونه را برای تست به ایران آوردیم و مورد ارزیابی قرار دادیم. مقدمات خرید این دوچرخه ها به تعداد ۳۰۰ عدد فراهم شده است و در شرایطی که یک دوچرخه شش میلیون تومان برای ما تمام می شود این دوچرخه ها یک میلیون خریداری خواهد شد. قصد داریم این دوچرخه ها را برای تجهیز هیات های استانی در بخش پیست استفاده کنیم و این تجهیزات ظرف چند ماه آینده در اختیار بخش استعدادیابی و هیات ها قرار می گیرد. »

اما قمری تنها به این نکته بسنده کرد: «قراردادی امضا نشده بود. اجازه بدهید؛ به زودی قرار است مجمع فدراسیون دوچرخه سواری برگزار شود و بهتر است صحبتی نشده و اظهار نظری نشود.»

توافقات کلامی بوده است
امید سراجی رئیس پیشین کمیته بازاریابی فدراسیون دوچرخه سواری در همین رابطه توضیحاتی به مهر داد و گفت : «زمانی که قرار شد این دوچرخه ها خریداری شود طی نامه ای که در فدراسیون هم موجود است موضوع به مزایده گذاشته شد. برخی از شرکت های داخلی حتی دوچرخه هایی با قیمت های ۳ تا ۵ میلیون تومان به فدراسیون پیشنهاد دادند اما این شرکت چینی که از زیر مجموعه شرکت فستوس اسپانسر کمیته کوهستان فدراسیون دوچرخه سواری است دوچرخه ای با قیمت تمام شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فدراسیون ارائه کرد. این مسئله باعث شد تا قمری با این شرکت برای خرید ۳۰۰ دوچرخه به توافق برسد.»

وی ادامه داد: «برای خرید این دوچرخه ها مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پول از بخش کمک های مردمی از طریق یک حامی مالی، یکی از مسئولین اسبق فدراسیون که بهتر است نامی از آنها نبرم و بخشی نیز از کمک های وزارت ورزش تامین شد. طبق قانون باید قراردادی نوشته می شد و شرکت طرف قرارداد یک تضمین برای ورود تجهیزات می داد اما برای کاهش هزینه ها این توافق کلامی منعقد شد و قرار شد هر وقت دوچرخه ها تحویل گردید پول داده شود.»

یک تکه کاغذ هم در مورد قرارداد پیدا نمی شود
نصرالله پریچهره سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری به تشریح جزئیات بیشتری از این مسئله پرداخت و گفت: «ما برای بررسی موضوع با آقای قمری هم تماس گرفته ایم ایشان گفته اند خرید این دوچرخه ها در سال ۹۳ برنامه ریزی شده بود و امسال در نمایشگاهی موضوع قطعی تر شد. قرار بود طرف معامله شرکت چینی برای ورود این تجهیزات به ما ضمانت نامه بدهد و فدراسیون هم مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای پیش پرداخت تامین کرد اما طرف معامله این ضمانت نامه را نداد. در این خصوص نه تفاهم نامه ای و نه قراردادی از سوی طرفین امضا شد و با عدم ضمانت موضوع دنبال نشد. ما این مسئله را پیگیری کردیم و با همه صحبت کرده ایم. حتی یک تکه کاغذ هم در این خصوص در فدراسیون مبنی بر قرارداد یا توافق پیدا نمی شود.»

وی در پاسخ به این سوال که رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون مبلغ تامین شده را ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرده اند اما فدراسیون این مبلغ را کمتر می داند هم گفت : «اصلا مبالغ مطرح شده درست نیست. این مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان است. ۱۰۰ میلیون آن توسط یک اسپانسر و ۵۰ میلیون توسط یکی از اعضا هیات رئیسه تامین شد. وزارت ورزش هم اعتباری را به عنوان تامین تجهیزات برای فدراسیون در نظر گرفت اما در مجموع اعتبار تامین شده ۱۵۰ میلیون بوده است آقای سراجی زمانی که به صدا و سیما رفتند رقم را بالاتر بردند این رقم مستند نیست. ایشان با این کار جامعه دوچرخه سواری را زیر سوال برده اند و اهالی این رشته از این بابت ناراحت هستند.»

لغو قرارداد همکاری با مسئول بازاریابی
سراجی در ادامه گفتگویش با مهر با بیان اینکه هیچ جایی صحبت از مبالغ بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان نکرده است گفت: «من هرگز جایی به مبلغ ۴۳۰ میلیون تومان اشاره نکردم. این پول در هر جایی از فدراسیون هزینه شده مسئولین مربوطه در آن خصوص باید صحبت کنند. تنها مبلغ ذکر شده ۲۰۰ میلیون پولی بوده که برای خرید دوچرخه ها از بخش کمک های مردمی و وسط اسپانسر تامین شده بود. این پول خارج از ردیف بودجه ای فدراسیون است و به خزانه داری نمی رود و مستقیما هزینه می شود. من دراین بخش تنها واقعیت ها را گفته ام.»

با گذشت چند روز از این ماجرا شنیده شد که مسئول کمیته بازاریابی فدراسیون از سمت خود بر کنار شده است . سراجی در همین رابطه  گفت: «من هنوز به فدراسیون نرفته ام تا نامه را ببینم اما تصویر آن را دارم.« نامه لغو همکاری امید سراجی مسئول کمیته بازاریابی فدراسیون دوچرخه سواری پس از مصاحبه ایشان به امضای سرپرست دبیری فدراسیون رسیده است. (تصویر)

سراجی در کمیته انضباطی پاسخگو باشد
اما سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری عنوان کرده است که وی به دلیل نامزدی اش در انتخابات فدراسیون از این سمت کنار رفته است.  پریچهره سرپرست فدراسیون در این خصوص اظهار داشت: «سراجی نامزد حضور در انتخابات فدراسیون است و با توجه اینکه کارمند فدراسیون بود و مابقی کاندیداها در این خصوص اعتراض داشتند با وی صحبت شد و در نهایت با وی لغو همکاری گردید. ایشان کارمند فدراسیون است و نامه قطع همکاری اش به امضای دبیر فدراسیون رسیده است. سراجی به غیر از مسئولیت کمیته بازاریابی فدراسیون مسئول هیات دوچرخه سواری استان تهران هم هست. وی باید در یک هفته آینده به کمیته انضباطی بیاید و با سند ومدرک در خصوص مسائلی که گفته پاسخ بگوید. ما اجازه نمی دهیم هر کسی بدون مستندات با آبروی فدراسیون بازی کند. بنده موظف هستم از شان فدراسیون دفاع کنم و این کار را انجام خواهم داد.»

دوچرخه ها روی هوا 
مسئول کمیته بازاریابی فدراسیون دوچرخه سواری خبر از بارگیری این دوچرخه ها به سمت ایران داده است؛ اما تکلیف پولی که برای خرید آنها تامین شده بود مشخص نیست و فدراسیون نیز پاسخگوی ورود این دوچرخه ها نمی باشد.

پریچهره در پاسخ به این سوال که در نهایت تکلیف این پولی که از اسپانسر برای خرید دوچرخه تامین شده به کجا می رسد و این پول الان کجاست ؟ هم گفت: «پول هایی که از در آمدهای فدراسیون است در حسابی جداگانه می باشد اما این طور نیست که بی حساب و کتاب باشد. این پول ها با برنامه در امور فدراسیون هزینه می شود. این پول گم نشده است و در حساب فدراسیون است و نمی خواهد جور دیگری خرج شود. ما در چند ماه گذشته ۴۰۰ میلیون تومان از وزارت ورزش پول گرفته ایم ، تیم های ما اردو زده و در دو کاپ آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده اند برخی بدهکاری های فدراسیون هم پرداخت شده است. ما در ماه های آینده هم برنامه های زیادی داریم. اردوهای ما ادامه داشته و قرار است تیم پیست ما به واسطه تمرین در پیست چوبی در هند اردو بزند. دو تیم ما قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند و همین طور برنامه ساخت پیست  BMX را در تهران برای میزبانی رقابتهای قهرمانی آسیا در پیش داریم.»

وی در پایان در خصوص اینکه با توجه به قیمت تمام شده این دوچرخه ها و در صورت ورود آنها به گمرک آیا فدراسیون برنامه ای برای استفاده و خرید از این تجهیزات دارد یا خیر هم گفت:«فعلا این مسئله در برنامه کاری مان نیست البته در برنامه کاری ما توجه به رشته های پر مدال تجهیز تیم ها قرار دارد.  البته اگر اعتباری داده شود می توانیم برای تقویت هیات های استانی از این دوچرخه ها استفاده کنیم. اما اگر این کار وارد حاشیه شود اصلا ارزش انجام دادن ندارد.»

انتهای پیام/1404

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان