۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین از راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک پربازده تا مجاهدت‌های خاموش پزشکان جهادی
کد خبر: ۲۱۷۱۸۹ نویسنده: شیدا یاوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۴ ساعت: ۱۲:۳۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از فعالیت‌های بسیج استان گزارش می‌دهد؛

از راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک پربازده تا مجاهدت‌های خاموش پزشکان جهادی

یکی از واحدهایی که وظیفه حمایت از تولیدکنندگان داخلی را دارد، بسیج سازندگی است، این ارگان در استان قزوین با تخصیص وام و پیگیری روند تولید توانسته کمک حال واحدهای متقاضی برای آغاز یا ادامه این مسیر باشد.

از راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک پربازده تا مجاهدت‌های خاموش پزشکان جهادی
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ؛____ شیدا یاوری.

فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش
اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که این روزها تعاریف متفاوتی را در حوز‌ه اقتصادی به خود اختصاص می‌دهد؛ واژه‌ای که تلاش می‌کند تا به درستی اهمیت مقاوم سازی اقتصاد در کشور را تبیین کند.

این واژه برای اولین بار در شهریورماه سال 89 توسط مقام معظم رهبری در جمع آفرینان مطرح شد، در این دیدار رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و عملی کردن این واژه را به دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش بسیار مهم خواندند.

تعدیل کارگران، ورشکستی تولیدکنندگان داخلی، تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و نیاز روزمره مردم و وعده‌های عملی نشده مسئولین نشان می‌دهد که رویدادهای سیاسی اخیر در کشور که امیدی برای تغییر اوضاع وخیم اقتصادی را برای برخی زنده کرده بود، نتیجه ملموسی در وضعیت اقتصادی مردم نداشته و تحریم‌ها همچنان علیه ایران ادامه داد.

نیروهای مازاد در دولت
طبق آمارهایی که از سوی مدیران دولتی و کارشناسان مطرح می‌شود یک سوم از کارمندان دلت مازاد هستند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که این آمار چه میزان بار اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند؛ هزینه‌ای که در ازای آن تولیدی صورت نمی‌گیرد.

در این میان افرادی توانسته‌اند با توکل بر خدا و باور توانمندی‌ها خود حرکت کشور به سمت داشتن اقتصادی مقاوم را سرعت ببخشند؛ چناچه واژه اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرایی شدن در تمامی حوزه‌ها برسد، ایران با داشتن جمعیتی جوان می‌تواند به یکی از تولید کنندگان قدرتمند جهان تبدیل شود.

یکی از واحدهایی که وظیفه حمایت از تولیدکنندگان داخلی را دارد، بسیج سازندگی است، این ارگان در استان قزوین با تخصیص وام و پیگیری روند تولید توانسته کمک حال واحدهای متقاضی برای آغاز یا ادامه این مسیر باشد.

مجموعه زنبورداری و دامداری
یکی از این واحدها، مجموعه‌ای در روستای رحمت آباد بوئین زهرا است که توسط قاسم غیاثوند برای پرورش دام و زنبوداری در نظر گرفته شده است.

غیاثوند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفت: از دو سال گذشته دو نژاد گوسفند افشار و سیاه کبود را اصلاح نژاد کرده‌ و نژاد برتری به وجود آورده‌ایم.

این دامدار ادامه داد: با توجه به اصلاح نژاد صورت گرفته، دام‌ها سالی دوبار زایش دارند و بره متولد شده تقریبا 4 کیلو و نیم و در دوقلوزایی 6 کیلو و 200 گرم و تقریبا برابر با استاندار جهانی و اقدامی منحصر به فرد در سطح استان است.

غیاثوند با اشاره به وجود 400 راس دام از نژاد خوب در این دامداری، گفت: با توجه به حمایت بسیج سازندگی و سپاه و دریافت 30 میلیون تومان اعتبار و سرمایه شخصی، اقدام به راه‌اندازی این واحد کردیم.

بهره‌وری بالاتر در واحدهای صنعتی
این کارآفرین با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در این واحد، بیان کرد: 2 نفر در بخش دامداری و 1 نفر در بخش زنبورداری به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به صورت غیر مستقیم نیز این بخش توانشته به میزان خوبی اشتغال‌زایی داشته باشد.

واحد پرورش قارچ
واحد پروش قارچ در روستای علی‌آباد (دشتابی) با مدیریت مهندس واحد کاک‌ممی فارغ ‌التحصل رشته کشاورزی است که در حوزه کارآفرینی ورود پیدا کرده است.

کاک‌ممی گفت: حدود 10 سال است که در بخش پرورش قارچ فعالیت می‌کنم که از سال گذشته تصمیم گرفتم با کمک بسیج سازندگی به صورت مستقل این شغل را ادامه دهم.

وی ادامه داد: این واحد در فضایی به مساحت 120 مترمربع با چهار سالن به ظرفیت 40 تن کمپوست و در حدود 10 تن قارچ از سال گذشته شروع به فعالیت کرده است.

میزان تسهیلات دریافتی
وی با بیان اینکه مبلغ 30 میلیون تومان از بسیج سازندگی و 50 میلیون تومان از جهاد سازندگی تسهیلات دیافت کرده، تصریح کرد: این واحد با مبلغی در حدود هشتاد میلیون تومان با حمایت بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد که این مبلغ به علت تجهیز و اضافه کردن قسمتی به بنا افزایش یافته است.

این تولید کننده قارچ ادامه داد: در این واحد حدود 5 الی 10 نفر به صورت مستقیم و تعدادی نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

قزوین سومین تولیدکننده قارچ در کشور
کاک‌ممی با بیان اینکه در سال نود هزار تن قارچ در کشور می‌شود، ادامه داد: افت بازار صادرات قارچ موجب کاهش قیمت شده که این مساله تولیدکنندکان را به زحمت انداخته است؛ در صورت بازگشت بازار صادرات به روند گذشته این مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قزوین رتبه سوم تولید قارچ در کشور را داراست گفت: خوشبختانه تولید قارچ هم با کمترین امکانات و هم با بیشترین امکانات قابل تولید است و بازه گسترده‌ای دارد.

مجموعه پرورش ماهی‌های زینتی
ایمان حاج ملکی مدیر مجموعه پرورش ماهی‌های زینتی "ماهی آبی" یکی دیگر از واحدهای کارآفرین در حوزه بسیج سازندگی است که این مجموعه "ماهی آبی" واقع در روستای میان بر است که نزدیک به 2 سال است با حمایت بسیج سازندی و کارآفرینی امید راه‌اندازی شده است.

این پرورش‌دهنده به گونه‌های متفاوت ماهی‌های این مجموعه اشاره و بیان کرد: قزوین رتبه دوم و یا سوم پرورش ماهی‌های زینتی در کشور را داراست و 10 الی دوازده واحد در استان مشغول به این فعالیت هستند که بزرگترین آن‌ها مجموعه‌ای با ظرفیت پرورش 300 هزار ماهی زینتی است.

وی با اشاره به درآمد این شغل، گفت: پرورش‌دهندگان ماهی‌های زینتی در سه ماهه اول و آخر سال بیشترین فروش را دارند؛ درآمد این مجموعه ماهیانه به طور میانگین 6 الی 7 میلیون تومان است.

حاج ملکی با بیان اینکه هم اکنون 2 نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار هستند، ادامه داد: در واحدی با این ظرفیت برای حدود 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود که به بخش‌های تولید اکواریوم، حمل و نقل، فرشنده و غیره مرتبط می‌شود.

مجموعه "ماهی آبی" واحد نمونه سال
وی با اشاره به سختی‌های این کار گفت: این شغل تا حدی ناشناخته است و در ابتدای کار گرمای محیط ممکن است آزاردهنده باشد به همین جهت علاقه و صبر باید چاشنی این حرفه باشد.

حاج محمدی با اشاره به مشکلات بازار گفت: حرفه ما به عنوان شغل درجه سوم محسوب می‌شود؛ با آشفتگی بازار عراق و آذربایجان به عنوان مقصد صادرات، پرورش‌دهندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

حاج ملکی با بیان اینکه این مجموعه به عنوان واحد برتر پرورش ماهی‌های زینتی در استان شناخته شده است، گفت: ماهی‌های این مجموعه به شهرهای مختلف اعم از همدان، تبریز، مشهد، ارومیه و چند شهر دیگر فرستاده می‌شود.

مجاهدت‌های خاموش؛ "یک روز با جهادگران گمنام دانشگاه علوم پزشکی قزوین"
همه ساله گروه‌های جهادی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روستاهای محروم برای خدمت‌رسانی به ساکنین اعزام می‌شوند، در این قسمت گوشهای از زحمات دانشجویان رشته پزشکی را در ر وستای آکوجان می‌خوانید: این روستا در ۸۰ کیلومتری شهر قزوین که برای رسیدن به آنجا به علت صعب العبور بودن جاده باید مسیری دو ساعته را سپری کرد.

روستای آکوجان در ۸۰ کیلومتری قزوین واقع است در بخش الموت غربی، روستایی محروم که مردم آن با مشکلات زیادی برای ابتدایی‌ترین نیازهایشان دسته و پنجه نرم می‌کنند.

بحرانی مسئول اردویی ناحیه بسیج دانشجویی قزوین در ارتباط با موقعیت روستای آکوجان گفت: اینجا روستای آکوجان از بخش الموت غربی است. ما با تیم گروه جهادی پزشکیمان به اینجا آمدیم. تقریبا سه گروه هستیم. گروه اول که تیم آقایان بودند و کارشان را انجام دادند و رفتند. تیم دوم « تیم خادم المهدی» که وارد کار شدند که تیم خانم‌ها هستند.

بحرانی ادامه داد: طبق شناسایی‌های ما و صحبت‌های مسئولین، این روستا دارای تقریبا ۵۰۰ نفر جمعیت است و اکثر مردم آنجا باغ فندق دارند و امسال هم به برکت حضور بچه‌ها باغ فندشان خیلی پربار بوده است.

وی گفت: ما روز اول که اینجا آمدیم فکر می‌کردیم اهالی بخاطر باغ‌های فندقشان و کارشان اینجا نمی‌آیند. ولی خب محرومیتشان زیاد بود و از لحاظ بحث درمانی مشکل داشتند.

مسئول اردویی ناحیه بسیج دانشجویی افزود: ما از تفکیک دانشجو، هیئت علمی و فارغ التحصیل استفاده کردیم. دانشجویانی که ترم بالا هستند و می‌توانند کار درمانی بکنند و دانشجویانی که در ترم پایین‌تر مشغول تحصیل‌اند می‌توانند در حوزه آموزش و بهداشت وارد کار شوند، کمک کنند و دستیار پزشکانی که اینجا کار می‌کنند باشند.

وی افزود: آن‌هایی که ترم بالایی هستند می‌توانند در کنار استاد و فارغ‌التحصیلان کار درمانی انجام بدهند. دانشجویان مامایی هم در اینجا بحث آموزش بهداشت و خانواده را دارند. بچه‌های دندان پزشکی هم کارهای تخصصی خودشان را با توجه به تجهیزات صحرایی که اینجا داریم انجام می‌دهند.

بحرانی اظهار کرد: پس از آن ما کم کم کارمان را شروع کردیم و تا تابستان ۹۲ سه گروه شدیم و در منطقه مستقر شدیم. پس آن نیز به کارمان ادامه دادیم و در عید ۹۳ کارمان را ارتقا دادیم و هم اکنون تقریبا این اردو بیستمین اردویمان است.

خانم دکتر محبیان درباره اردوی جهادی پزشکان استان قزوین گفت: در حقیقت شاید خیلی از همکارانی که من در رابطه با این اردوها به آن‌ها اطلاع‌رسانی کردم، حتی با مشاهده عکس‌های این گروه‌های جهادی باورشان نمی‌شد که بتوان همچین تجهیزاتی را داخل یک مدرسه یا خانه بهداشت به وجود آورد. ما حتی داخل خانه‌های روستایی درمانگاه برپا کردیم.

وی اظهار کرد: حتی می‌توانیم داخل یک چادر با استفاده از موتور برق و آب معدنی‌هایی که وصل می‌کنیم کارمان را انجام دهیم. خیلی از همکاران هنوز هم مطمئن نیستند که آیا می‌شود همه این تجهیزات را به یک روستا آورد؟

دکتر محبیان در رابطه با تجهیزات موجود گفت: از جمله دستگاه‌ها و تجهیزات این درمانگاه سیار، دستگاه ساکشن جراحی، بهترین دستگاه جرم گیر، دستگاه توربین تراش را می‌توان نام برد. همه تجهیزات اینجا جزء بهترین‌ها است و بهترین استرلیزاسیون تجهیزات در داخل یک مدرسه انجام می‌شود.

وی در ارتباط با حیطه‌های کاری تیم گفت: تیم مامایی ما در خانه بهداشت روستا بحث آموزش بهداشت را انجام می‌دهند و در صورت نیاز تست‌های غربالگری سرطان برای جلوگیری از تأخیر در تشخیص سرطان را انجام می‌دهند. بچه‌های فرهنگی ما هم داخل محوطه مدرسه و هم داخل حسینیه با گروه‌های سنی مختلف شروع به فعالیت می‌کنند.

کمک به رهایی از دام اعتیاد
محله مهدیه یکی از محله‌های شهر آبیک است که جمعیت بسیار زیادی را در دل خود جای داده است و از محله‌های پرتراکم این شهر محسوب می‌شود و بیشتر قشری که در این محله ساکن هستند از قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر هستند.

ساکنان محله مهدیه با معضلات مختلفی از جمله نبود امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی امکانات شهری و تجمع فروشندگان مواد مخدر و مصرف کنندگان مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند.

چند ماهی است بنا به گفته اهالی منطقه مهدیه بسیج آبیک در گیرودار کمبود بودجه و اعتبارات دولتی بدون هیچ چشم‌داشتی برنامه‌های زیادی را جهت کمک به فرهنگ‌سازی ‌و پیشگیری از اعتیاد در این محله آغاز کرده است.

از جمله آنها می‌توان به اعزام مربی به دوره آموزشی پیشگیری از مواد مخدر و استفاده در دوره‌های آموزشی برای خانواده؛ برگزاری نشست‌های روشنگری درخصوص اعتیاد توسط سپاه و بسیج؛ ساخت و نصب تابلو تبلیغات در محله و اطلاع رسانی در خصوص آسیب اعتیاد؛ توزیع بروشور اعتیاد در محله؛ توزیع و نصب پوستر اعتیاد در واحدهای صنفی؛ استفاده از ظرفیت حسینیه ۱۴ معصوم(ع) در منطقه مهدیه شهر آبیک می‌توان در جذب نوجوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ در راستای مصون‌سازی خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در محلات آسیب‌پذیر، همایش‌های مختلف؛ در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محلات آسیب‌خیز شهر آبیک همایش‌های ایجابی و تذکر لسانی صورت گرفته و در صورت لزوم برخورد سلبی با افراد متخلف صورت می‌گیرد.

در راستای ارزشی کردن فضای موجود برگزاری ۲ یادواره شهیدای محله مهدیه در آن منطقه؛ برگزاری مراسم شهید آبروی محله در مهدیه (شهید رضایی) با سخنرانی آقای طهماسبی در محله در خصوص آسیب اعتیاد؛ دعوت از مداحان آذری کشوری در محله مهدیه و تذکر درباره آسیب‌ها در کنار مداحی(استاد شبیری زنجانی -نادر جوادی- علیرضا بیگدلی و...)؛ برگزاری مراسم جشن و مولودی برای اهالی محله در مناسبت‌ها با سخنرانی بصیرتی و روشنگری درخصوص آسیب‌ها؛ برگزاری کارگاه آموزشی برای خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان؛ بهره‌گیری از ظرفیت گروه فرهنگی در یکی از مدارس محله و حمایت از آنها در راستای جذب نوجوانان است.
این برنامه‌ها با استقبال مردم منتطقه مهدیه همراه بوده است که از نتایج این برنامه‌ها می‌توان به معرفی ۱۵ نفر به کمپ و ارشاد ۴ نفر که فروش مواد مخدر را ترک کرده‌اند، اشاره کرد.
در همین راستا چند تن از افرادی که با کمک برنامه‌های فرهنگی بسیج در این محله از دام اعتیاد به آغوش خانواده بازگشتند.

یکی از خانواده‌هایی که ساکن این شهرک هستند و با غم از دست دادن پدر به دلیل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کردند و شاهد گرفتار شدن یکی از پسران خود به اعتیاد بود و به واسطه برگزاری این جلسات و نشست‌های بصیرتی توسط بسیج این نوجوان خود را به کمپ معرفی کرد و امروز با تنی سالم به مدرسه می‌رود و در ادامه روز با کار در یک مکانیکی کمک خرج خانواده شده است.

این نوجوان بازگشته به دامان خانواده اظهار داشت: پدرم معتاد بود اما هنگامی که فوت کرد همه امیدمان ناامید شد؛ من همیشه از خودم می‌پرسیدم چرا پدر به سمت اعتیاد رفته است و این چه لذتی دارد.

وی افزود: یک بار که پدرم به دلیل استفاده زیاد مواد مخدر به خواب رفته بود من به اتاق امدم و باقی‌ مانده مواد مصرفی پدرم را مصرف کردم. حال خوبی پیدا کردم و دیگر هیچ چیز برایم مهم نبود.

این نوجوان ادامه داد: این یک بار استفاده از مواد باعث شد من هر روز منتظر بمانم تا پدرم به خواب برود و من فرصتی پیدا کنم تا بتوانم مواد باقی مانده از مصرف پدرم رو استفاده کنم.
خواهر این خانواده در ادامه صحبت‌های برادرش گفت: متاسفانه وضعیت مصرف برادرم به انداز‌ه‌ای بد شده بود که یک روز او را از خانه بیرون کردم اما بعد از آن بسیار پشیمان شدم و شب‌ها که می‌خوابیدم با خود می‌گفتم الان برادرم در چه حالی است اما چاره‌ای جز این کار برای من نگذاشته بود.

یکی دیگر از افردای که قبلا فروشنده خورد مواد مخدر بود و امروز با کمک بسیج آبیک، دست از این کار کشیده و با کمک سپاه یک تولیدی کوچک راه‌اندازی کرده است، می‌گوید: از فروش مواد مخدر درآمد خوبی داشتم و این کار همینطور ادامه داشت و به جایی رسید که دیگر چیزی جز فروش برایم اهمیت نداشت.

وی افزود: یک روز که یادواره شهدا در محله ما برگزار شده بود به علت ارادتی که به شهدا داشتم به آنجا رفتم و پای سخنرانی سخنران نشستم. فکر می‌کردم مثل همه می‌خواهد حرف‌های کلیشه‌ای بزند که به هیچ‌ دردی نمی‌خورد؛ با بی‌میلی در مجلس نشسته و به صحبت‌های سخنران گوش دادم و دیدم نسبت به حرف‌های سخنران کشش خاصی پیدا کردم و بیشتر توجه کردم و چند جمله‌ای که به دلم نشست.

این شهروند آبیکی ادامه داد: من قبلا فکر می‌کردم موادی که می‌فروشم تأثیر بدی بر روی فرد نمی‌گذارد و فقط به تفریح و سرگرمی کمک می‌کند، این سخنران گفت با شدت گرفتن اعتیاد، فرد معتاد به ناچار وقت و انرژی بیشتری برای تهیه و مصرف مواد و یا ترک آن صرف می‌کند. تهیه و مصرف مواد به تنها مساله مهم زندگی فرد معتاد بدل شده و او به تدریج رابطه خود با اعضای خانواده را کم‌تر می‌کند.

وی اذعان کرد: با شنیدن این صحبت‌ها انگار تلنگری به من وارد شد و من را به فکر فرو برد. فکر کردم که اگر فرزند من روزی از این مواد استفاده کند و به این روزگار دچار شود من باید چکار کنم. چطور می‌توانم فرزندم را از دامان اعتیاد رها کنم.

این شهروند آبیکی گفت: امروز با کمک بسیج به واسطه آن تلنگر کوچک و حمایتشان در ادامه راه؛ من امروز یک کارگاه زده‌ام و به جای ویران کردن خانه‌های مردم، امروز به واسطه به کار گیری نیروها از افراد بهبودیافته در گذران زندگی کمک خرج آنها هستم.

از برنامه‌های فرهنگی برای خانواده‌ها تا حمایت از افرادی که ترک اعتیاد نموده‌اند و اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی جهت راه‌اندازی شغل در دستور کار است؛ اشاره کرد.
حضور بسیجیان در مناطق محروم؛

اینجا مردم در فقر مطلق هستند
بسیج سازندگی با فرمان مقام معظم رهبری به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امور سازندگی و اوقات فراغت تشکیل شد و تاکنون در عرصه های مختلف خدمات شایانی به مردم به خصوص در مناطق محروم ارائه شده است.

هدف و رسالت اصلی بسیج سازندگی تلاش برای ساختن مناطق محروم است و در این امر همه نهادهای بسیج موظف هستند برای سازندگی کشور فعال شوند.

عرصه‌های فعالیت طرح سازندگی شامل عرصه بهسازی و زیباسازی و مرمت مدارس،منابع طبیعی و آبخیز داری،خدمات بهداشتی و درمانی،خدمات عمرانی و آبادانی روستایی.خدمات علمی آموزشی خدمات حمایتی است و از اهداف این طرح می توان به غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های سازندگی، رسیدگی به مناطق محروم و سازندگی کشور و خدمات رسانی به مناطق محروم و روستاها، کمک به دولت در امر سازندگی کشور اشاره کرد.

یکی از گروه‌های بسیج سازندگی به روستای خونیک چهار تنگ برای سازندگی رفتند. آسفالت جاده به قدری خراب است که فکر می‌کنم راه را گم کرده و بی‌راهه رفته‌ایم؛

به مسافتی که طی کردیم تا به اینجا برسیم و سختی‌هایی که در طول سفر داشتیم فکر می‌کردم، قادر به پیدا کردن جوابی برای این همه سوال نشدم؛ در کشور وسیعی مثل ایران، در این خاک پهناور، در این ده‌ها هزار شهر و روستا، یک حادثه که نشان دهنده ناامنی در این کشور باشد تاکنون اتفاق نیفتاده و گزارش نشده است؛ آیا این چیز کوچکی است؟

آقای رییس جمهور تا به حال به این روستاها سفر کرده اید؟
هرکس با هر توان و امکانی همرا ما بود؛ عده‌ای کمک مالی کردند و یک عده آبرو به خرج داده بودند و کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را جمع آوری کرده بودند.

هیچ کجای این سفر اینقدر سخت و دردناک نبود جز آن لحظه که سراغ زن سرپرست خانواری گرفتم که ۲ کودک یتیم داشت؛ اهل محل گفتند به زندان افتاده، علت را جویا شدم گفتند به دلیل نبود امکانات، صنعت و کشاورزی و گرسنگی شدید فرزندان، مادر خانواده مجبور شده دست جابه جایی کالای قاچاق بزند و حال توسط مرزبانی دستگیر شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان