۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین "دوسالانه شعر آیینی" فرصتی برای تقویت شعر آئینی در قزوین است
کد خبر: ۲۱۷۱۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۴ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان:

"دوسالانه شعر آیینی" فرصتی برای تقویت شعر آئینی در قزوین است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه شبکه مداحی در کشور یکی از شبکه‌های تاثیر گذار است، گفت: باید ادبیات آئینی ما به گذشته بازگردد و در این زمینه آثاری تولید کنیم.

"دوسالانه شعر آیینی" فرصتی برای تقویت شعر آئینی در قزوین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام علی نعمت الهی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) در کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به پیشینه تاریخی قزوین اظهار کرد: قزوین دارای پیشینه تاریخی و تمدنی درخشان است.

وی افزود: قزوین محدود به مکان جغرافیای نیست بلکه به تمام سرزمین کهن ایران تعلق دارد، قزوین در زمانی که پایتخت کشور بوده محل تردد عالمان، عارفان و ادیبان بزرگ زمان خود بوده است.

این مسئول با اشاره به ویژگی های برجسته قزوین عنوان کرد: قزوین در اعصار گذشته در زمینه 7 مکتب معماری، نگارگری، خط و نقاشی، شعر آئینی، تعزیه و موسیقی برجسته بوده است.

نعمت اللهی افزود: البته مکتب علمی را در زمینه مکتب تفکیک کار در حوزه فلسفه است را نیز می توانیم به مکاتب قزوین اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه مکاتب قزوین به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است، تصریح کرد: با همکاری و مشارکت دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی استان در تلاش هستیم مکانی قزوین احیا شود به عنوان مثال مکتب معماری را تا حدودی در مکان‌های سنتی قزوین احیا کرده ایم اما کافی نیست بلکه باید در تمام شهر این مکتب دنیا شود.

شبکه مداحی نیازمند شعار قوی است
مدیرکل سازمان تبلیغات قزوین در ادامه بیان کرد: همچنین مکتب خط و خوشنویسی را با برگزاری برنامه‌ها، همایش‌ها و دوسالانه خوشنویسی با محوریت قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی را احیا کرده ایم.

وی افزود: زمانی قزوین می‌تواند پایتخت خوشنویسی کشور باشد که در جای جای شهر خط نستعلیق بدرخشد، چه اشکالی دارد تابلوهای راهنمایی رانندگی، نامه های اداری و سردر ادارات به خط زیبای نستعلیق منقش باشد.

نعمت اللهی با اشاره به هدف از برگزاری کنگره دو سالانه شعر آئینی ابراز کرد: هدف از برگزاری این کنگره احیای مکتب شعر آئینی است که شیخ واعظ قزوینی را به عنوان شخصیت برجسته در این مکتب فعالیت داشته انتخاب شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شیخ واعظ قزوینی اظهار کرد: این فقیه و محدث بزرگوار شخصیت غبار گرفته، غریب و مظلومی بوده که در عالم عصر صفوی نه تنها در استان بلکه در تمام شهرهای کشور فعالیت داشته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه وجه برجسته واعظ قزوینی سرودن شعر آئینی است، افزود: مقام معظم رهبری در بیان شخصیت واعظ قزوینی فرمودند:" واعظ قزوینی یک واعظ بود که منبر می‌رفته و وعظ می‌کرده و شعرش از لحاظ هنری در قله ی شعر است در سبک هندی بسیار خوب، پر مضمون و قوی است."

وی با بیان اینکه شبکه مداحی در کشور یکی از شبکه‌های تاثیرگذار است، گفت: باید ادبیات آئینی ما به گذشته بازگردد و در این زمینه آثاری تولید کنیم.

این مسئول در پایان با بیان اینکه دوسالانه شعر آیینی فرصتی برای تقویت شعر آئینی است، عنوان کرد: از اهداف بلند مدت این کنگره برگزاری دوسالانه شعر آیینی در سطح بین المللی، غنی و با دربرگیری تمام زبان ها که آثار فاخر دارند خواهد بود.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان