۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مرد ناشناخته سیاست های پشت پرده انگلیس کی بود؟
کد خبر: ۲۱۷۱۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۴ ساعت: ۶:۵۱ ↗ لینک کوتاه

شناسنامه شخصیت های واقعی «معمای شاه»؛

مرد ناشناخته سیاست های پشت پرده انگلیس کی بود؟

شاپور جی ریپورتر رابط اصلی بین شاه و آمربکا بود که نقش به سزایی در انهدام دولت مصدق و شکل گیری کودتا ۲۸ مرداد داشت.

مرد ناشناخته سیاست های پشت پرده انگلیس کی بود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است، مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه»، حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند. 


 "شاپور ریپوتر" یکی از همین افراد موثر است که نه تنها در دوران پهلوی و شکل گیری کودتاهایی چون سوم مرداد نقش داشت بلکه از لحاظ جهت گیری اقتصادی ایران در دهه 60 و 70 میلادی نیز تاثیر به سزایی بر سرنوشت کشور گذاشت. 

سیاست ها کاری وی به صورتی بود که خیلی ها او را مرد ناشناخته سياستهای پشت پرده انگلستان می خواندند، چرا که این شخصیت به همراه پدرش اردشیر جی ریپورتر مسئول اجرای برنامه های این کشور در ایران بودند. 

علت نامگذاری این پدر و پسر با عنوان ریپورتر این است که آن ها همواره با پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می کردند و همواره کارتی را با این سمت همراه خود داشتند.  

شاپور تحصیلات خود را در رشته های علوم سیاسی، تاریخ و ادبیات فارسی ادامه داد و پس از آن به استخدام وزارت امورخارجه درآمد و به همین بهانه در فرانسه، خاورمیانه و سرحدات هند و برمه خدمت کرد. 

به جهت درخشیدن وی در فعالیت هایش، او مدتی بعد به عنوان مقام دوم وزارت خارجه هند منصوب و با سمت سفیر این کشور به ایران آمد. در جریان ملی شدن صنعت نفت و براندازی مصدق وی مشاور سیاسی سفارت امریکا بود. 

شاپور در دوران مصدق در دانشکده افسری تدریس می کرد و این مسئله منجر به آشنایی هر چه بیشتر او با برجستگان ارتش کشور و فراهم کردن زمینه های براندازی مصدق شد.  

وی همچنین به عنوان افسر رابط بین شاه و آمریکایی هایی بود چرا که از طرفی به جهت فعالیت خبری او در نشریاتی چون یواس ریپورتر ورلد نیوز و تایمز  وی پست دائمی عضویت در وزارت امورخارجه امریکا را کسب کرده بود. 

از دیگر فعالیت های جی ریپورتر می توان به همکاریش با اسدالله علم در گرداندن شبكه جاسوسی بدامن اشاره کرد و به لحاظ نفوذ در سیاست و فرهنگ  CIA اين دو نفر با نام های رمز نرون و سیلی در اسناد کشور نقش مهمی در شکل گیری کودتای 28 مرداد داشتند. 

شاپور پس از اقدامات سیاسی و فرهنگی در کشور، بعد از پیروزی انقلاب از ایران رفت و سرانجام در شهر ساحلی كارپاس در آرژانتين درگذشت. 




انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان