۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب شرمندگی در برابر خانواده‌هایمان شده است
کد خبر: ۲۱۷۱۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳ ساعت: ۷:۴۲ ↗ لینک کوتاه

کارگران معترض شرکت فرنخ و نازنخ قزوین:

مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب شرمندگی در برابر خانواده‌هایمان شده است

کارگران شرکت فرنخ و نازنخ با بیان اینکه هفته‌ای چندبار برای پیگیری حقوق خود مقابل استانداری تجمع دارند، گفتند: مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب شرمندگی ما در برابر خانواده‌هایمان شده است آیا با این وضع می‌شود به زندگی ادامه داد؟

مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب شرمندگی در برابر خانواده‌هایمان شده است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، چندی پیش تعدادی از بازنشستگان شرکت فرنخ و نازنخ قزوین با تجمع در مقابل استانداری خواستار دریافت مطالبات و معوقات خود از این شرکت‌ها و رسیدگی مسئولین به مشکلات آن‌ها بودند.

این تجمعات تنها مربوط به روزهای اخیر نمی‌شود چراکه در ماه‌های گذشته از جمله ۱۳ شهریور ماه سال جاری شاهد اعتراض کارگران این شرکت‌ها در مقابل استانداری بودیم.

خبرگزاری تسنیم با انتشار این خبر عنوان کرده بود: این تجمع به علت عدم پرداخت حقوق، مزایای کارگری و سنوات بازنشستگی صورت گرفته است و به گفته کارگران این دو مجموعه حقوق آن‌ها از سال ۸۸ و سنوات بازنشستگی از سال ۹۰ پرداخت نشده است.

کارگران ضمن این تجمع ابراز کرده بودند: شرکت نازنخ از دوسال پیش تعطیل شده و تمام دستگاه‌ها و وسایل آن نیز به فروش رفته است به همین منظور کارگران این مجموعه نگران‌ عدم دریافت مطالبات هستند.

این کارگران خاطرنشان کردند: شرکت فرنخ در حال حاضر با تولید بالایی مشغول به‌کار است ولی مطالبات کارگران خود را پرداخت نمی‌کند.

این تجمع اعتراضی در مقابل استانداری قزوین در حالی رخ داده بود که استان قزوین میزبان یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم بوده و بسیاری از مسئولان استانی، کشوری و بین‌المللی در آن حضور داشتند.

پیرو این اعتراضات تجمع دیگری در ۶ آبان ماه سال جاری مقابل استانداری رخ داده بود که کارگران و بازنشستگان شرکت فرنخ و نازنخ قزوین همچنان به دنبال معوقات و مطالبات خود بودند.

تعدادی از کارگران این شرکت‌ها طی تماس‌های مکرر خواستار انعکاس سخنان و اعتراضات خود شدند.

یکی از کارگران شرکت فرنخ با بیان اینکه ۳۵ سال سابقه کار دارد، اظهار کرد: ۷۰ میلیون تومان از شرکت طلبکارم و مستاجر هم هستم، پیش از این صاحب خانه و زندگی بودم اما ۴سال پیش برای اینکه فرزندانم را سر و سامان دهم و برای تهیه جهیزیه دخترم مجور شدم خانه‌ام را بفروشم.

وی افزود: ۱۰ سال است که حقوق و سنوات بازنشستگی را دریافت نکرده‌ام و در حال حاضر صاحبخانه اسباب و اثاثیه‌ام را در پارکینگ محل سکونتم ریخته تا خانه‌ای پیدا کنم از طرفی یک پسرم دانشگاهی و پسر دیگرم سرباز است و هزاران مشکل دیگر که قابل گفتن نیست.

یکی دیگر از کارگران مشکلاتشان را اینگونه بیان کرد: اکثر ما از سال ۹۱ بازنشسته شده‌ایم و ۵ الی ۶ سال است که می‌گذرد و با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی اذعان داشت: قرار بر این بود بعد از ۱۸ ماه، ماهانه به حساب همه یک میلیون تومان واریز شود که آن را هم پرداخت نمی‌کنند، هر کدام ما ۱۰ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان طلب داریم که هیچ مسوولی پاسخگو نیست و وعده‌های پوچ به ما می‌دهند.

این کارگر با بیان اینکه هفته‌ای چندبار برای پیگیری امورات مقابل استانداری تجمع دارند، گفت: ما برای اعتراض مقابل شرکت هم می‌رویم تا شاید چاره‌ای شود و متاسفانه در همین راه چند نفر از کارگران بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

بازنشسته دیگری ابراز کرد: من ساکن شهرک مهرگان هستم و ۱۸ ماه است که اقساط بانکی ام عقب افتاده و بانک منزلم را توقیف کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل نیازی که داشتم ۲۰ میلیون تومان وام گرفتم که ماهی۸۰۰ هزار تومان از حقوق یک میلیونی من برداشت می‌شود و دیگر چیزی برای خرج و مخارج زندگی‌ام باقی نمی‌ماند. آیا با این وضع می‌شود به زندگی ادامه داد؟

این کارگر بازنشسته افزود: با این همه مشکلات و فشارهای اقتصادی موجب شرمندگی ما در برابر خانواده‌هایمان شده است طوری که فرزندم دیگر طاقت تحمل این همه مشکلات را ندارد و به من می‌گوید تو چطور پدری هستی که نمی‌توانی خواسته‌های ناچیز ما را تامین کنی؟!

این پدر در پایان افزود: مسئولین بارها تکرار می‌کنند شغل ایجاد کردیم، تورم تک رقمی و مشکلات برطرف شده اما خدا شاهده نه تنها گرفتاریهای ما کم نشده بلکه بیشتر هم شده است؛ عده ای در کشور حقوق های نجومی دارند اما من حتی توان پرداخت هزینه ازدواج و تحصیل فرزندانم را هم ندارم.

کارگران معترض با بیان اینکه مدیریت شرکت‌ها در دست بخش خصوصی است، عنوان کردند: تعداد کارگرهای شرکت نازنخ در گذشته ۱۰۰۰ نفر و شرکت فرنخ ۲هزار و ۳۰۰ نفر بودند اما امروز از ۳هزار و ۳۰۰ نفر تنها ۱۵۰ نفر باقی مانده است.

این کارگران در ادامه تاکید داشتند: شرکت سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان وام دریافت کرد اما بجای پرداخت حقوق و معوقات ما برای موارد دیگر صرف شده است و روزانه ۱۰ تن تولید دارند اما حق کارگران را نمی‌دهند و تنها پاسخی که در این روزها به ما داده‌اند این است که شرکت نازنخ به مزایده گذاشته شده تا حقوق ما پرداخت شود.

بررسی اتفاقات داخلی و خارجی نیز در این مدت هیچ جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که در موقعیت فعلی جمهوری اسلامی ایران، تقریبا تمامی مسائل حول محور اقتصاد و کنش و واکنش‌های اقتصادی جریان دارد؛ اتخاذ و اجرای تصمیمات مهمی مانند ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که از آن به انقلاب اقتصادی تعبیر شد یا تغییر شیوه حمایت‌های یارانه‌ای که بی‌تردید در سال‌های آینده پیامدهای آن بیش از اکنون نمایان خواهد شد، از جمله رویدادهایی است که نشان می‌دهد آینده نظام و کشور بیش از هر زمان دیگری در گروی اقدامات امروز ما در حوزه اقتصاد است.

با چنین رویکردی اگر به عملکرد دستگاه‌ها و مسئولان در حوزه اقتصاد نگاهی بیندازیم متأسفانه به سختی می‌توان نمره‌ای درخور اهمیت و حساسیت حوزه اقتصاد برای سیاست‌ها و نحوه اجرای آنها درنظر گرفت؛ حال با توجه به نزدیکی به ایان انتخابات سال ۹۶ باید ببینیم که دولت تدبیر و امید چگونه خواهد توانست مجدد اعتماد مردم را به خود جلب نماید.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان