۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تشکر از ظریف به جای مواخذه/ این ۲۰۰ نماینده به کجا می‌روند؟
کد خبر: ۲۱۷۰۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۳۰ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

رفتار عجیب مجلس همزمان با نقض برجام

تشکر از ظریف به جای مواخذه/ این ۲۰۰ نماینده به کجا می‌روند؟

همزمان با تقدیر ۲۰۰ نماینده از ظریف به خاطر توافقی که ۱۶ ماه پیش منعقد شده، در آن سوی کره زمین، مجلس نمایندگان آمریکا در اندیشه تمدید تحریم ها بود و کمتر از ۲۴ ساعت بعد با اکثریتی کم سابقه برجام را زیر پا گذاشت.

تشکر از ظریف به جای مواخذه/ این ۲۰۰ نماینده به کجا می‌روند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،سه شنبه هفته گذشته 200 نماینده مجلس در اقدامی عجیب، یک سال و 4 ماه پس از پایان مذاکرات هسته ای، از تیم مذاکره کننده تقدیر کردند!
بهانه این تقدیر و تشکر، اولین گزارش شش ماهه برجام به مجلس بود؛ با این وجود، تقدیر از تیم مذاکره کننده ای که علی القاعده در حال حاضر وجود خارجی ندارد، باعث شگفتی است. در واقع ماموریت تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همان 16 ماه پیش به پایان رسید و پس از آن نظارت بر برجام به عهده تشکل های ناظر دیگری سپرده شد؛ در این مدت حتی برخی از مذاکره کنندگان هسته ای به عنوان سفیر ایران، از کشور هم خارج شده اند.

از این رو، اقدام نمایندگان مذکور، بیشتر جنبه نمادین سیاسی دارد؛ به بیان ساده تر، چه بسا چون قریب به اتفاق این 200 نماینده در مجلس نهم حضور نداشتند، اکنون به دنبال بهانه ای می گشتند تا از طریق آن، حمایت سیاسی خود را از مذاکرات بیان کنند.

اما اگر همین نمایندگان به جای این اقدامات سیاست زده و جناحی، کمی فنی تر به موضوع نگاه می کردند، شاید نتیجه دیگری رقم می خورد. واقعیت آن است که همزمان با بیانیه تقدیر نمایندگان مجلس ایران، در آن سوی کره زمین، مجلس نمایندگان آمریکا در اندیشه تمدید تحریم های کشورمان بود و کمتر از 24 ساعت بعد، این طرح را با اکثریت کم سابقه ای – با 419 رای موافق و تنها یک رای مخالف – تصویب کرد و به صراحت برجام را زیر پا گذاشت. نمایندگان آمریکایی همچنین در مصوبه دیگری، جلوی فروش هواپیما به ایران را گرفتند.

هرچند این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون هنوز دو گام دیگر پیش رو دارد اما موضوع قابل توجه آن است که خود محمد جواد ظریف که به خاطر توافق 16 ماه پیش، اکنون مورد تقدیر نمایندگان قرار گرفته، 5 ماه پیش درباره تصویب همین قانون در آمریکا هشدار داده بود.

ظریف 23 خرداد ماه 95، در صحن مجلس، در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره زمان لغو قانون کلی تحریم‌های ایران معروف به داماتو، گفته بود: قانون داماتو دیگر وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ISA (قانون تحریم‌های ایران) وجود دارد که در پایان سال 2016 مدت آن تمام می‌شود.

او تصریح کرده بود: "ظاهراً گروهی به دنبال تمدید این قانون هستند که ما نیز تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است، آنها نیز در جلسه استماع کنگره تاکید کرده‌اند که نحوه مواجهه با این قانون باید طوری باشد که برجام را نقض نکند."

اکنون این 200 نماینده به جای آنکه از ظریف درباره واکنش ایران به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا بپرسند، یا درباره آینده برجام و واکنش های احتمالی تصمیم گیری کنند، در حرکتی هیجان زده و احساسی از ظریف و تیم مذاکره کننده سابق تقدیر کرده اند! آن هم برای کاری که 16 ماه پیش تمام شده و خودِ ظریف هم، اکنون نگران بی نتیجه ماندن آن است!





انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان