۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بازخوانی نظر ظریف درباره تمدید تحریم‌ها/ چشم دولت روحانی به خودکار اوباما!
کد خبر: ۲۱۶۹۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۷ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مغایر برجام است

بازخوانی نظر ظریف درباره تمدید تحریم‌ها/ چشم دولت روحانی به خودکار اوباما!

ظریف گفته بود: "تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است." اکنون گام اول در تمدید این قانون با فقط یک مخالف در مجلس نمایندگان برداشته شده؛ ظاهرا امید دولت روحانی به وتوی اوباماست. ولی در صورت تصویب نهایی به هر دلیلی، واکنش دولت چیست؟

بازخوانی نظر ظریف درباره تمدید تحریم‌ها/ چشم دولت روحانی به خودکار اوباما!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، وزیر خارجه کشورمان گفته بود که قانون داماتو دیگر وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ISA (قانون تحریم‌های ایران) هست که در پایان ۲۰۱۶ به اتمام می‌رسد، ظاهراً گروهی به دنبال تمدید این قانون هستند که ما نیز تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است.

 مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با اکثریت قاطع و کم سابقه ای (419 موافق و 1 مخالف) به تمدید قانون تحریم‌های ایران (ISA) رأی داد. این قانون، مبنای تحریم هایی است که بر سر مسئله هسته‌ای، در حوزه انرژی، بانکداری و صنایع دفاعی علیه ایران تصویب شده بود. در صورت عدم تمدید، اعتبار این قانون انتهای سال جاری میلادی به پایان می‌رسید.

قانون تحریم‌های ایران در سال 1996 در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شد. این قانون سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران را منع می کند.

البته برای تصویب نهایی و اجرایی شدن این طرح ابتدا باید به تصویب سنا و سپس امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برسد.

با این حال، احتمال تصویب آن در سنا هم زیاد است. «میچ مک‌کانل» سناتور جمهوری‌خواه روز چهارشنبه گفت که سنا به تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران تا پیش از پایان سال جاری میلادی رأی خواهد داد.

وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره «قانون تحریم‌های ایران» گفت: بله، ما آن را تصویب می‌کنیم. ما از طرح مجلس نمایندگان استقبال می‌کنیم. تصور می‌کنم این طرح هم‌اکنون در دستور کار است و ما آن را تصویب می‌کنیم.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه دَن سولیوان و سناتور جمهوری‌خواه مارک روبیو و همچنین سناتور دموکرات جو مانچین و سناتور دموکرات باب منندز که با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مخالف بودند از طرح تمدید تحریم‌های ایران حمایت خواهند کرد.

ظریف درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران چه گفته بود؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه مصادف با 23 خرداد ماه 1395، جهت ارائه گزارشی از سرمایه گذاری‌های خارجی در فضای پسابرجام در صحن علنی مجلس حضور یافت.

ظریف در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره زمان لغو قانون کلی تحریم‌های ایران معروف به «داماتو»، عنوان کرد: قانون داماتو دیگر وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ISA (قانون تحریم‌های ایران) وجود دارد که در پایان سال 2016 مدت آن تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ظاهراً گروهی به دنبال تمدید این قانون هستند که ما نیز تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است، آنها نیز در جلسه استماع کنگره تاکید کرده‌اند که نحوه مواجهه با این قانون باید طوری باشد که برجام را نقض نکند.

واکنش دولت روحانی چیست؟

قانون مذکور هنوز به طور کامل تصویب نشده؛ اما به نظر می رسد مشکلی برای تصویب آن در سنا وجود ندارد. فقط می ماند اوباما که گفته قانونی که برجام را نقض کند وتو خواهد کرد. ظاهرا چشم دولت روحانی هم به این موضوع دوخته شده که اوباما به عهد خو وفا کند. اگر چنین شود، طبق قوانین آمریکا یک رفت و برگشت بین کنگره و کاخ سفید صورت خواهد گرفت اما در نهایت رای رییس جمهور تعیین کننده خواهد بود.

حال سوال این است که اگر به هر دلیلی این قانون در آمریکا به تصویب نهایی برسد، واکنش دولت روحانی به این موضوع که خود به صراحت آن را مغایر برجام نامیده چیست؟




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان