۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۰درصد جمعیت شهری اقبالیه اهل مطالعه هستند/ مطالعه فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود
کد خبر: ۲۱۶۹۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۶ ساعت: ۱۲:۳۴ ↗ لینک کوتاه

کتابدار کتابخانه «آیت‌الله کاشانی» شهر اقبالیه:

۴۰درصد جمعیت شهری اقبالیه اهل مطالعه هستند/ مطالعه فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود

کتابدار کتابخانه «آیت‌الله کاشانی» شهر اقبالیه درباره علت کاهش سرانه مطالعه در بین نوجوانان و جوانان گفت: درگیری نسل جوان با فضای مجازی یکی از دلایل این موضوع است، هرچند مطالب و کتاب‌های زیادی را می‌توان در فضای مجازی مطالعه کرد اما همه این مطالب کیفیت لازم را ندارند.

۴۰درصد جمعیت شهری اقبالیه اهل مطالعه هستند/ مطالعه فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود
 به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمد اسدی، کتابدار کتابخانه آیت الله کاشانی شهر اقبالیه درباره وضعیت کتابخانه این شهر اظهار کرد: اقبالیه از اواخر سال ۱۳۷۱ دارای کتابخانه آیت الله کاشانی شد و کتب آن با موضوعات مختلف و متنوع در دسترس شهروندان قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه در طی این سال‌ها کتاب‌هایی در حوزه‌های قزوین شناسی، کودک و نوجوان و اطلاعات عمومی اضافه شده است؛ اما کتاب‌های روز در این کتابخانه کمتر وجود دارد.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: اضافه شدن کتاب به کتابخانه‌ها براساس درجه بندی مورد نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تعیین می‌شود و معیارهای درجه بندی به مسائلی چون فضای مناسب، نمازخانه، فضای مطالعه و تعداد مراجعه کنندگان مربوط می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از تغییر مکان کتابخانه فعلی اقبالیه اذعان کرد: مکان کتابخانه قبلی استانداردهای لازم را نداشت؛ اما این مکان جدید از لحاظ نورپردازی، مخزن، سالن مطالعه و قفسه، مناسب است که این هم به همت شهرداری اقبالیه انجام شده است.

کتابدار کتابخانه آیت الله کاشانی اقبالیه ادامه داد: یکی از عمده مشکلات مکان جدید موقعیت جغرافیایی آن است زیرا رفت و آمد برای مراجعه کنندگان مشکل شده است .

وی تصریح کرد: بحث انتظارات از مسئولان در ۲ حوزه قرار می‌گیرد، ابتدا مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و دیگری شورای شهر و شهرداری است.

اسدی اضافه کرد: سهمیه نیم درصدی بودجه شهرداری که توسط شورای عالی فرهنگی کشور تصویب شده به کتابخانه‌ها پرداخته شود از سوی شهرداری اقبالیه برای انجام برنامه‌ها و طرح‌های شهری در اختیار ما قرار گرفته است.

وی درباره میزان استقبال مردم اقبالیه از کتابخانه‌ها بیان کرد: به عنوان فعال فرهنگی که با بدنه شهر در ارتباط هستم، فکر نمی‌کردم استقبال مردم این شهر از کتاب پرشور باشد، شاید بتوان گفت حدود ۴۰ درصد جمعیت شهری اقبالیه به صورت جدی اهل مطالعه هستند؛ هر چند یک مشکل اساسی این ۴۰ درصد عدم آگاهی از مطالعه مفید و سازنده است.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین عنوان کرد: عده‌ای از کتابخوان‌ها فقط می‌دانند مطالعه کتاب خوب است اما آگاهی لازم را ندارند که مطالعه چه کتابی مناسب و سازنده است؛ برخی دیگر هم همیشه اشتباه انتخاب می‌کنند برای نمونه فقط رمان می‌خوانند.

وی گفت: بارها اشخاصی آمده‌اند و کتاب‌های جلال آل احمد را به امانت گرفته‌اند اما بعد از پس آوردن کتاب وقتی سوال می‌کنیم کتاب چطور بود؟ متاسفانه مشخص می‌شود نکته‌ای متوجه نشده‌اند و این بسیار تلخ است.

این کتابدار در ادامه افزود: متاسفانه نکته دیگری در عدم آگاهی جوانان موضوع احساسی انتخاب کردن نوع مطالعه آنهاست که نوع انتخاب کتاب فقط معطوف می‌شود به کتاب‌های عاشقانه؛ شاید یکی از دلایل این عدم آگاهی متعالی نشدن سلیقه مخاطب در دهه‌های گذشته است.

وی یادآور شد: نگاه قبلی من این بود که اقبالیه کتابخوان ندارد اما از زمانی که وارد حوزه کتابداری در این شهر شدم، برایم مشخص شد که این شهر کتابخوان دارد اما کتابخوان فاخر ندارد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه آگاهی از مطالعه مفید نیازمند فرهنگسازی است، خاطرنشان کرد: هر چند در حوزه تخصصی مثل زبانشناسی و زیست شناسی اکثر دانشجو یا اساتید دانشگاه مراجعه می‌کنند؛ اما همین میزان کم هم دارای یک مطالعه هدفمند هستند.

وی درباره علت کاهش سرانه مطالعه در بین نوجوانان و جوانان گفت: درگیری نسل جوان با فضای مجازی یکی از دلایل این موضوع است، نسل جوان هرچند مطالب و کتاب‌های زیادی را می‌تواند در فضای مجازی مطالعه کند اما همه این مطالب کیفیت لازم را ندارند.

کتابدار کتابخانه آیت الله کاشانی اقبالیه با بیان اینکه فضای مجازی را باید از تهدید به یک فرصت تبدیل کنیم، اذعان کرد: در نوع نگاه ما به استفاده از این ابزارها باید فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد.
وی افزود: ما برای یادگیری نیازمند مطالعه مفید هستیم حال چه در فضای مجازی چه از طریق کتاب، مشکل اینجاست که ما حوصله خواندن نداریم؛ باید در استفاده از فضای مجازی و مطالعه کتاب یک تعادل ایجاد شود و از افراط و تفریط در استفاده از فضای مجازی دوری کرد.

اسدی در پایان تاکید کرد: نکته مهم در حوزه کتابخوانی این است که همه ما باید به این باور برسیم که همه ایرانی‌ها نیازمند مطالعه مفید هستند و همه ما نیازمند آگاهی و رشد هستیم؛ زیرا اگر باور قوی باشد کتاب هرکجا باشد برای مطالعه به سراغش خواهم رفت.
انتهای پیام/2002
منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان