۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین تولید، نشر و مطالعه کتاب از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی جوامع است
کد خبر: ۲۱۶۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۵ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

تولید، نشر و مطالعه کتاب از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی جوامع است

استاندار قزوین گفت: امروز تولید، نشر و خواندن کتاب از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود که ضریب آن در کشور ما قابل توجه نیست.

تولید، نشر و مطالعه کتاب از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی جوامع است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، فریدون همتی، استاندار قزوین پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در آیین تکریم از مقام کتابداران استان قزوین که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کتابداران نقش مفید و سازنده‌ای در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند.

وی افزود: تاریج و تمدن کشور و وجود شخصیت‌های علمی و فرهیخته در استان قزوین بیانگر گذشته پربار، غنی و افتخار آفرین است اما در عصر حاضر رابطه بین مردم و کتاب تضعیف شده و این نگاه و اهمیت به مطالعه در زندگی مورد توجه جدی نیست.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: باید با پیدا کردن چرایی این موضوع به دنبال دستیابی به راهکارهای جدید در راستای تقویت رابطه مردم با کتاب باشیم چراکه اگر می‌خواهیم جامعه پیشرفته و توسعه یافته در طراز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی داشته باشیم باید این نقص را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: باید نسل جوان و خانواده‌ها را نسبت به امر کتاب و کتابخوانی حساس کنیم به طوریکه روی آوردن و انس گرفتن به کتاب به فرهنگ عمومی تبدیل شده و جزء نیازهای ضروری زندگی قلمداد شود.

باید با اتخاذ راهکارهای مناسب کتاب خواندن به یک تفریح جذاب تبدیل شود
این مسئول بیان کرد: با برنامه‌ریزی، مردم را متوجه این مهم کنیم که کتاب تاثیر به سزایی در رشد و بالندگی اجتماعی و همچنین ارتقاء سطح دانش فردی دارد بنابراین باید برای بارور شدن علم و دانش، این اتصال برقرار شود.

وی تاکید کرد: باید با اتخاذ راهکارهای مناسب کتاب خواندن به یک تفریح جذاب برای مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان تبدیل شود تا در فرصت‌های به دست آمده در بین برنامه‌های روزانه به مطالعه بپردازند به طوریکه اگر روزی زمان لازم برای مطالعه حاصل نشد آن را به خسارتی برای خود قلمداد کنند.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه حوزه رفتار فردی و خانوادگی متاثر از فریضه کتابخوانی است، گفت: افراد اهل علم و دانش و همچنین محققان و پژوهشگران همواره به دنبال بارور کردن آموخته‌های خود هستند زیرا انسان و جامعه به طور مداوم نیازمند آموختن و یادگیری هستند که اگر این موضوع تضعیف شود آثار منفی آن در زوایای دیگر زندگی نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت مطالعه خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان فرهنگی باید اقدامات موثر را جستجو کرده تا سرانه مطالعه در استان افزایش یابد از سوی دیگر تلاش کنیم تا خود و اطرافیان از این اقیانوس بیکران بی‌‎بهره نمانیم.

همتی تصریح کرد: امروز تولید، نشر و خواندن کتاب از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود که ضریب آن در کشور ما قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: والدینی که کتاب می‌خوانند فرزندانی اهل مطالعه خواهند داشت همانطور که اگر نمازخوان باشند بدون نیاز به توصیه مستقیم، فرزندان آنها به تاسی از والدین نماز می‌خوانند.

استاندار قزوین بیان کرد: باید برای گسترش فرهنگ مطالعه تلاش کنیم که تاثیر به سزایی در سایر حوزه‌ها دارد چراکه اگر رشد فرهنگی مطلوبی در جامعه داشته باشیم بدون شک شاهد رشد و پیشرفت در حوزه اجتماعی و اقتصادی نیز خواهیم بود.

وی عنوان کرد: تعدد پرونده‌های قضایی، ابطال وقت در ادارات، عدم رعایت نظافت شهری، چشم و هم چشمی، دروغگویی و بسیاری از مشکلات دیگر با رشد و توسعه فرهنگی کاهش می‌یابند بنابراین باید دائما بیاموزیم و آموخته‌های خود را به زندگی منتقل کنیم.

وی در پایان گفت: همه باید در این مسیر گام نهیم تا شاهد جامعه‌ای موفق و رشد یافته باشیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان