۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اشتغال دغدغه شش‌ماهه دولت شد
کد خبر: ۲۱۶۸۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۵ ساعت: ۱۳:۴۳ ↗ لینک کوتاه

۶ ماه مانده به انتخابات و ۳ سال و نیم پس از شروع دولت؛

اشتغال دغدغه شش‌ماهه دولت شد

رئیس‌جمهور در سال پایانی دولت و در حالی که همگان انتظار دارند نتایج اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه­‌های مختلف دیده شود،‌ ناگهان نگران وضعیت اشتغال کشور شده است و در سخنان خود آن را پررنگ می‌کند.

 اشتغال دغدغه شش‌ماهه دولت شد
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، رئیس‌جمهور در سال پایانی دولت و در حالی که همگان انتظار دارند نتایج اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه­‌های مختلف دیده شود،‌ ناگهان نگران وضعیت اشتغال کشور شده است و در سخنان خود آن را پررنگ می‌کند. روحانی در حالی برای چندمین بار در دوهفته اخیر وضعیت بغرنج اشتغال را مهم‌ترین مشکل کشور بر شمرد و تلاش برای بهبود وضعیت بیکاری را از اقدامات مهم دولت دانست که بدترین وضعیت و آمار بیکاری پس از انقلاب به نام دولتش ثبت شده است.

این رویکرد رئیس‌جمهور در ماه‌­های پایانی دولت، نشان‌دهنده رویکرد سیاسی و تبلیغاتی روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، وگر نه دولت تدبیر و امید در چهار سال مدیریتش باید فکری به حال اشتغال جوانان می‌­کرد که در ماه­‌های پایانی شاهد چنین وضعیت اسفناکی نباشیم. در چنین شرایطی گفتار درمانی رئیس جمهور کاملاً رنگ و لعاب انتخاباتی دارد؛ وی به جای اقدام و عمل، در پشت تریبون­‌ها فقط نگران بیکاری شده‌ ­است و دیگر هیچ!

اشتغال، آب و محیط‌زیست مهم‌ترین مسائل کشور
حجت الاسلام روحانی در همایش مسئولیت اجتماعی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد: در دولت یازدهم تلاش شد تا اتکا به نفت کم شود و در بودجه جاری نیز 30 درصد متکی به نفت و70 درصد متکی به درآمد حاصل از مالیات است. مردم خودشان کشور را اداره می‌کنند؛ نفت هم برای ما و هم برای نسل آینده است، اما مالیات برای خودمان است و همه باید دست در دست هم، مشکلات آب، اشتغال و محیط‌زیست را که مهم‌ترین مشکلات کشور است، حل کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان یک خادم به صراحت عرض می‌کنم که هیچ نیازی بالاتر از مسئله اشتغال جوانان نیست و هیچ خیری بالاتر از زمینه‌سازی برای اشتغال نسل جوان نیست، به ویژه آنها که مشکل جسمی دارند.

سر مسائلی که برای جامعه مهم نیست وقت تلف نکنیم
روحانی همچنین گفت: یکی به سمت کعبه می‌ایستد و دیگری به سمت بیت‌المقدس؛ سومی و چهارمی مسیر دیگری را پیش چشم خود قرار می‌دهند، اما قرآن می‌گوید برای این موضوعات بحث نکنید، هر قومی برای خود مقدسات، قبله و جهتی دارد، بحث نکنید که بیت‌المقدس بهتر است یا کعبه.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: اولین خیر در جامعه، وحدت جامعه و احترام گذاشتن به همه مذاهب و ادیان است. ما همه اعضای یک پیکر واحد هستیم، بنابراین چرا اینقدر شکاف و فاصله باید وجود داشته باشد و چرا سر مسائلی که اهمیت ندارد، ارزش‌های مهم را زیر پا می‌گذاریم. وی خاطر نشان کرد: شکاف در میان مردم به وجود نیاوریم، سر مسائلی که خیلی برای جامعه ما مفید و مهم نیست وقت خود را تلف نکنیم.

حسن روحانی همچنین در این همایش گفت: در غرب فرزند از بهزیستی می‌آورند و به عنوان فرزند خوانده بزرگ می‌کنند، اما وقتی از غرب سخن گفته می‌شود، فکر می‌کنیم همه غرب در فساد نهفته است. اگر همه غرب فساد بود که به این رشد علمی و اقتصادی نمی‌رسید.

بدترین شرایط بیکاری پس از انقلاب در اثر سیاست­‌های دولت تدبیر
رئیس‌‌جمهور در حالی وضعیت اشتغال و محیط‌زیست را مهم‌ترین مسائل کشور دانسته است که همین دو مورد بنا بر سیاست‌های غلط دولت از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم شرایط نزولی‌ای را طی کرده‌ و بدتر شده‌­اند. بانک جهانی در تازه­‌ترین گزارش خود که در آبان­‌ماه 95 با عنوان «گزارش فضای کسب و کار» منتشر شد، به مقایسه 190 کشور از نظر سهولت فعالیت اقتصادی پرداخت که رتبه ایران در این آمار با سه پله سقوط در رده یکصد و بیستم قرار گرفت.

بر اساس گزارش مرکز آمار هم که در تابستان 95 منتشر شد، تعداد بیکاران ایرانی رکورد زد و به 3 میلیون و 337 هزار نفر رسید که بعد از انقلاب یک رکورد جدید است.بنا بر برخی اسناد هم از ابتدای دولت جدید، آمار بیکاری هر ساله افزایش داشته و در بعضی موارد به بالای 20 درصد هم رسیده است. مطابق آماری که مؤسسات بین‌المللی هم ارائه کرده‌اند، سال 2016 میلادی در مقایسه با سال 2015، 2/3 اشتغال ایران بدتر شده است. تحلیلگران اقتصادی و اجتماعی سیاست‌های غلط اقتصادی و بین‌المللی دولت را در بدتر شدن وضعیت اشتغال ایران مؤثر می‌دانند.

سازمان محیط زیست: دولت فقط پز حمایت از محیط زیست می­‌دهد!
در زمینه محیط زیست هم که یکی دیگر از مسائل مهم کشور به گفته رئیس جمهور است، یکی از منتقدان جدی برنامه‌های دولت، خود سازمان محیط‌زیست است. خرج میلیاردی دولت برای احیای دریاچه ارومیه و مثمرثمر نبودن این برنامه‌ها آن طوری که باید و شاید یکی از این انتقادات است. دادن امتیاز شکار به پولدارهای عرب حاشیه خلیج فارس، بایکوت تولید داخلی بنزین و واردات این محصول استراتژیک از جمله دلایل انتقاد منتقدان و سیاسی‌کاری سازمان محیط‌زیست است.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌و‌گو با «جوان» گفته است که دولت فقط پز حمایت از محیط‌زیست می‌دهد. وی تصریح کرد: آب در اولویت دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست. مشاور ابتکار با اشاره به عملکرد ضعیف و شعاری دولت در حوزه تأمین آب به ویژه در شهر تهران گفته است که با توجه به مصرف بالای آب در شهری مانند تهران در کمتر از یک دهه با اتمام منابع زیرزمینی آب که 50 درصد آب پایتخت را تأمین می‌کند، مواجه می‌شویم که در این صورت جیره‌بندی آب قطعی است.
انتهای پیام/2002

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان