۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فعالیت ۳۳۰۰ کتابخانه برای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور کافی نیست
کد خبر: ۲۱۶۸۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۵ ساعت: ۱۳:۳۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی:

فعالیت ۳۳۰۰ کتابخانه برای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور کافی نیست

مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هم‌اکنون ۳۳۰۰ کتابخانه عمومی اعم از عمومی و مشارکتی در کشور فعالیت دارند که برای جامعه ۸۰ میلیونی ما کم است.

فعالیت ۳۳۰۰ کتابخانه برای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور کافی نیست
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در آیین تکریم از مقام کتابداران استان قزوین که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه ممکن است قدر و منزلت کتابداران آنطور که شایسته است پاس داشته نشود و یا قشری کمتر شناخته شده باشند اما در واقع کتابداران از اقشار زحمت کش، فعال و متخصص کشورند که با گوهری همچون کتاب همنشین هستند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: فرهنگ از اقتصاد نیز مهم‌تر است زیرا فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم و همچنین بستر حرکت و زیربنای توسعه فرهنگی کشور در گرو اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

در آشتی دادن مردم با کتاب و گنجاندن آن در سبد فرهنگی خانواده‌ها ناموفق بوده‌ایم
مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: باید به دنبال دستیابی به راهکارهای جدید برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم و باور کنیم که کتابخانه فقط محیط بسته برای ارائه خدمات به متقاضیان نیست بلکه باید به کانون فرهنگی فعال و پویا در جامعه تبدیل شود تا هرگونه محصول فرهنگی در آن به مخاطبان ارائه شود.

وی با اشاره به آمار کتابخانه‌های کشور عنوان کرد: هم‌اکنون 3300 کتابخانه عمومی اعم از عمومی و مشارکتی در کشور فعالیت دارند که برای جامعه ۸۰ میلیونی ما کم است از این رو در جهت تقویت بنیه فرهنگی، توسعه کتابخانه‌ها ضرورتی انکار ناپذیر است.

جانعلی‌پور تصریح کرد: در شرایط رکود اقتصادی که اولویت مدیران و تصمیم گیران دولتی اولویت‌های دیگری از جمله تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است بنابراین شاید توسعه کتابخانه‌ها را در اولویت های بعدی ببینند اما مدیران باید به این امر توجه کنند که اهمیت توسعه کتابخانه‌ها در کشور امری احتناب ناپذیر است.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز در کشاکش فضای مجازی و کتاب قرار گرفته‌ایم که روزی بشر بر روی سنگ کتابت می‌کرد و امروز در فضای ابری.

فعالیت 7500 نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی کشور

مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: متاسفانه در آشتی دادن مردم با کتاب و گنجاندن کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها ناموفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت 2300 کتابخانه عمومی کشور گفت: ۷۵۰۰ نیروی انسانی شاغل در کتابخانه‌های کشور فعال هستند که بار بزرگی برای اعتلای فرهنگ جامعه بر دوش دارند.

این مسئول بیان کرد: امروز نیازمند همتی بزرگ از سوی مدیران و اقشار مختلف برای بهبود وضعیت مطالعه کشور داریم و این ضرورت یک اقدام ملی را می‌طلبد.

جانعلی پور در ادامه با اشاره به اهمیت کار کتابداران اظهار کرد: باید قدردان کتابداران باشیم و برای شناخته شدن حرفه کتابداری به عنوان شغلی شریف تلاش کنیم و در جهت تعالی و فضیلت این عزیزان گام‌های موثری برداریم.

وی در پایان گفت: نهاد کتابخانه‌ها در دوره جدید در تلاش بوده تا به معنای حقیقی جایگاه کتابداران ارج نهاده شود و امیدوارم این تقدیرها و تکریم‌ها رضایت شما کتابداران را فراهم کند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان