۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نظارت لازم روی توزیع محصولات سنتی استان قزوین وجود ندارد
کد خبر: ۲۱۶۸۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۵ ساعت: ۷:۲۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بهداشت موادغذایی:

نظارت لازم روی توزیع محصولات سنتی استان قزوین وجود ندارد

کارشناس بهداشت مواد غذایی بیان کرد: شیری که از شهرهای دیگر به استان ما وارد می‌شود تحت کنترل و نظارت ارگان‌های دولتی قرار می‌گیرند؛ اما محصولات سنتی استان تحت هیچ نظارتی نیستند.

نظارت لازم روی توزیع محصولات سنتی استان قزوین وجود ندارد
بابک پاک‌بین، کارشناس بهداشت مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به بهداشت مواد غذایی در سطح استان اظهار کرد: وجود عنصر کادمیم در محصولات غذایی مانند شیرو سبزیجات مشکلی‌ست که در استان وجود دارد و این موضوع با جهاد کشاورزی استان نیز مطرح شده است.

وی افزود: وجود این عنصر زیرزمینی را در چند منطقه بررسی شده که با مدیریت و نظارت صحیح قابل کنترل است و از شیوع آن جلوگیری کرد.

این کارشناس با اشاره به نظارت مواد غذایی در استان تصریح کرد: شیری که از شهرهای دیگر به استان ما وارد می‌شود تحت کنترل و نظارت ارگان‌های دولتی قرار می‌گیرند؛ اما محصولات سنتی استان تحت هیچ نظارتی نیستند.

پاک‌بین با بیان اینکه مردم استان قزوین تمایل به استفاده از محصولات سنتی را دارند، عنوان کرد: اگر مواد غذایی نظارت شوند و ازعناصر و افزدونی‌های آن مطلع شد، می‌توان برای رفع آلودگی‌ها آن راهکارهایی را پیش رو گذاشت.

وی با اشاره به دیدگاه مردم در مورد مواد افزودنی بیان کرد: به شیر و کنسرو ماهی استریل شده هیچ مواد افزودنی یا نگهدارنده‌ای اضافه نمی‌شود و این دیدگاه اشتباه مردم است.

این کارشناس در ادامه افزود: تمامی محصولاتی که تاییدیه بهداشت دارند در آنها از مواد افزودنی یا نگهدارنده استفاده نشده است باید به محصولات سنتی در بازار نیز نظارت جدی انجام گیرد.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان مواد غذایی اظهار کرد: موازی کاری در ادارات برای تولیدکنندگان مشکلاتی را ایجاد می‌کند، تولیدکنندگان مواد غذایی برای تولید باید تحت نظات سازمان غذا و دارو همچنین اداره استاندارد باشند.

پاک‌بین در ادامه افزود: تولیدکنندگان برای تست موادغذایی توسط سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد باید مبلغ زیادی را پرداخت کنند که این موازی کاری سازمان‌ها برای واحدهای تولیدی مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است و گاهی همین هزینه‌ها سبب ورشکستگی این واحدها می‌شود.

وی تشریح کرد: آزمایش‌هایی که بر روی مواد غذایی انجام می‌شود دودسته‌اند یک از جهت بهداشتی و دیگری جنبه کیفیتی دارد، درکیفیت موضوع تقلب در مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای یک رقابت سالم باید تقلب‌ها حذف شوند.

این کارشناس در پایان پیشنهاد داد: بررسی مباحث بهداشتی مواد غذایی توسط سازمان غذا و دارو و بررسی مباحث مرتبط با کیفیت مواد غذایی توسط اداره استاندار انجام شود این جداسازی سبب کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان خواهد شد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان