۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین استقبال پرشور مردم "کلج" از کتاب عامل کسب رتبه برتر شد
کد خبر: ۲۱۶۸۵۲ نویسنده: پریسا کهنسال تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۴ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

مسئول کتابخانه برتر کشور در مصاحبه با صبح قزوین:

استقبال پرشور مردم "کلج" از کتاب عامل کسب رتبه برتر شد

مسئول کتابخانه آیت الله حاج سید حسین موسوی کلج گفت: مردم روستای کلج بسیار اهل علم و مطالعه هستند و از کتابخوانی و مطالعه استقبال خوبی می‌کنند به طوریکه بعضی از اعضاء حتی به صورت روزانه به کتابخانه مراجعه می‌کنند.

استقبال پرشور مردم "کلج" از کتاب عامل کسب رتبه برتر شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، روز 24 آبان ماه در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در رشد و اعتلای فرهنگی کشور، مصاحبه‌ای با مسئول و کتابدار کتابخانه آیت الله حاج سید حسین موسوی کلج (کتابخانه برتر کشوری) انجام شده که در ذیل آمده است.

پریسا کهنسال، 30 ساله که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم تربیتی، گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی است از تاریخ 15 اسفند سال 92 فعالیت خود را به عنوان مسئول و کتابدار کتابخانه آیت الله حاج‌سیدحسین موسوی کلج آغاز کرده است.
کتابخانه روستایی کلج سال گذشته، کتابخانه برتر استانی شد و امسال عنوان کتابخانه برتر کشوری را به خود اختصاص داد.

صبح قزوین : چرا به رشته کتابداری روی آوردید؟
کهنسال: برای انتخاب شغل، انگیزه و علاقه اصل اول است چرا که اگر این گونه نباشد قطعا انسان در آن شغل مفید نبوده و موفق نمی‌شود لذا با توجه به اینکه رشته تحصیلی و دانشگاهی بنده کتابداری نبود اما به علت علاقه و رغبتی که به حرفه کتابداری داشتم متقاضی این حرفه شدم.

صبح قزوین : کتابخانه کلج به عنوان کتابخانه نمونه کشوری انتخاب شده است، معيارهاي اين انتخاب چه بود؟
کهنسال: برگزاری فعالیت‌های فرهنگی گوناگون و فوق‌برنامه که در مناسبت‌های مختلف با هدف جذب افراد به کتاب، کتابخانه و نیز ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برگزار شده است (که خوشبختانه با استقبال خوب مراجعین مواجعه بوده و باعث انس و علاقه مردم روستا به کتاب و مطالعه شده است)، رشد قابل ملاحظه شاخص‌هایی همچون افزایش میزان امانت کتاب، افزایش میزان اعضاء، افزایش میزان منابع از جمله معیارهاست.
اجرای انواع طرح‌های خلاقانه‌ در کتابخانه با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی مراجعین، پویایی و شادابی فضای کتابخانه، زیبا سازی فضای کتابخانه، راه‌اندازی بخش‌های مختلف کتابخانه، خدمات دهی منظم، همکاری و تعامل با ارگان‌های مختلف از دیگر معیارهای انتخاب کتابخانه کلج به عنوان کتابخانه نمونه کشور است.

صبح قزوین : کتابخانه کلج از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

کهنسال: کتابخانه آیت الله حاج‌سیدحسین موسوی کلج از سال 77 آغاز به کار کرده که در حال حاضر با بیش از 900 عضو دارای 12500 نسخه کتاب است.

صبح قزوین : وضعیت کتابخوانی در کلج چگونه است؟

کهنسال: خوشبختانه کلج، روستایی است که افراد عالم، ادیب، اهل علم و مطالعه دارد. تعداد نویسندگان و محققانی که از این روستا در جای جای میهن عزیزمان مشغول به فعالیت هستند، خود گواه بر این موضوع است.

استقبال از کتاب و کتابخوانی در این روستا بسیار زیاد می‌باشد. امروزه مراجعین ما در کتابخانه به راحتی با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند و در حفظ کتاب، این یار مهربان کوشا هستند چه دستاوردی از این پربهاتر.

صبح قزوین : برای ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم کلج چه اقداماتی را انجام دادید؟
کهنسال: تشکیل گروه همیار کتابدار، تهیه و ارسال بسته‌های کتاب ویژه خانواده و همچنین ارسال بسته‌ها به منازل اعضایی که به علت دوری مسیر کتابخانه و یا مشغله کشاورزی قادر به استفاده از امکانات کتابخانه نیستند از جمله اقدامات انجام شده برای ترغیب ساکنین این روستا به کتابخوانی بوده است.

خدمات مختلفی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی(قرآن، احکام، مهارتهای کامپیوتر، طراحی، نقاشی به صورت کاملا رایگان در گروه‌های سنی مختلف) و همچنین کارگاه‌های سلامت افراد روستا، برگزاری انواع نشست‌ها، زیبا سازی فضای کتابخانه و شاداب سازی بخش‌های گوناگون کتابخانه، برگزاری کارگاه قصه‌گویی، برگزاری انواع مسابقات، تهیه آلبوم خاطره‌ها و نصب تصاویر فعالیت‌های مختلف اعضا در آن، اجرای طرح گلریزان کتاب، برگزاری نمایش عروسکی، اهداء عیدی کتاب به اعضاء فعال از دیگر فعالیت‌هایی است که در این کتابخانه جهت جذب اعضاء صورت می‌پذیرد.

صبح قزوین : استقبال مردم این روستا از کتاب و کتابخوانی چگونه است؟

کهنسال- مردم این روستا اهل علم و مطالعه هستند بنابراین از کتابخوانی و مطالعه استقبال خوبی می‌کنند. اغلب افراد تحصیلکرده و باسواد روستا، عضو کتابخانه هستند و ما در کتابخانه شاهد این هستیم که بعضی از اعضاء آنقدر به مطالعه علاقمندند که به صورت روزانه مراجعه می‌کنند همچنین از طرح‌هایی که در قالب ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی اجرا می‌شود، استقبال خوبی می‌کنند.

صبح قزوین : کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟
کهنسال: همه گروه‌های سنی به کتابخانه مراجعه می‌کنند چراکه مراجعه به کتابخانه رده سنی خاصی را شامل نمی‌شود اما به دلیل روستایی بودن کتابخانه و نیز با توجه به اینکه حرفه اغلب اهالی روستا که کشاورزی و باغداری است در فصول کشت و چیدن محصولات، کودکان و نوجوانان بیشترین مراجعه کنندگان ما در کتابخانه هستند.

برای مطالعه اعضاء گروه سنی بزرگسال که به علت کار کشاورزی و دوری مسیر کتابخانه، قدری فعالیتشان کمرنگ می‌شود بسته‌های کتاب ویژه خانواده را متناسب با علاقه آنها از طریق گروه همیار کتابدار جهت مطالعه به منازل می‌فرستیم.

صبح قزوین : کدام کتابها بیشترین خواننده را در کتابخانه کلج دارد؟

کهنسال: اغلب کتاب‌ها با عناوین مختلف مطالعه می‌شوند و مخاطب دارند توصیه ما نیز به مراجعه کنندگان، گسترش طیف مطالعه با موضوعات گوناگون است زیرا معطوف کردن تمام آگاهی‌ها به یک موضوع، باعث فقر آگاهی و اطلاعاتی از سایر مباحث می‌شود.

صبح قزوین : آیا مسئولین منطقه با شما همکاری و تعامل خوبی دارند؟

کهنسال: خوشبختانه کلیه مسئولین و ارگان‌های مختلف منطقه با کتابخانه تعامل و همکاری کامل را دارند نمونه شدن این کتابخانه در سطح کشور علاوه بر زحمات بنده، دستاورد تلاش کلیه عزیزان و مسئولین است.

صبح قزوین : مشکلات شما در کتابخانه و همچنین توقع و انتظارتان از مسئولین چیست؟
کهنسال: خوشبختانه با توجه به امکانات کثیری که امروزه در کتابخانه‌ها وجود دارد و به مراجعین محترم ارائه می‌شود، مشکلات چندانی مشاهده نمی‌کنیم.

اما اولویت بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده سبز نهاد کتابخانه‌های عمومی از مسئولین دستگاه‌های دیگر غیر از کتابخانه‌ها این است که در مبحث ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه به صورت پررنگ‌تر فعالیت کنند. زیرا جامعه درختی است که شاخه‌های آن را ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

اگرچه شاخه‌ها جدا هستند ولیکن هدف مشترک است و یکی از آنها نیز داشتن افراد آگاه و عالم درجهت پیشرفت و توسعه جامعه عزیزمان است.
لذا لازم است که همه ارگان‌ها در سوق دادن و جذب افراد به مطالعه همت کرده و کتابخانه‌های عمومی را در ارائه کلیه فعالیت‌های فرهنگی، خلاق و جذاب حمایت کنند؛ به ویژه رسانه‌های گروهی که نقش برجسته‌ای در گرایش عامه مردم به سمت مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه دارند.

صبح قزوین : نظر شما در مورد شأن و منزلت حرفه كتابداري چيست؟
کهنسال: کتابدار مشاور امین عموم مردم است که مخاطب را برای رسیدن به هدف مورد نظر راهنمایی می‌کند.

کتابداری هنر است و از نظر من زندگیست و هرگز به عنوان یک حرفه به آن نگاه نمی‌کنم زیرا کتابداری علاقه و عشق می‌خواهد و خداوند را شاکریم که این عشق و علاقه در وجود یکایک همکاران ما وجود دارد.

امام علی (ع) می فرمایند: کسی که به کتاب‌ها تسلی و آرامش یابد، هرگز آرامش خود را از دست نخواهد داد. و چه افتخاری با ارزش‌تر از اینکه با همنشینی این یار مهربان همواره آرامش داریم.

کتاب آئینه تمام نمای زندگی و کتابخانه اصل زندگی است که در آن تجارب و دانش دانشمندان، گردهم آمده و آماده انتقال به دیگران است و کتابداران موتور محرکه زندگی در این مجموعه هستندکه تمام تلاششان ارتقاء کیفیت زندگی و تسهیل انتقال دانش و تجربیات از کانال کتابخانه به افراد است.  


صبح قزوین : آیا خود شما نیز به مطالعه علاقمندید؟ چقدر از برنامه زندگی شما به مطالعه اختصاص دارد و بیشتر چه کتابهایی مطالعه می‌کنید؟
کهنسال: تا زمانیکه یک کتابدار مطالعه نداشته و اهل علم نباشد و همچنین محتوای منابع مجموعه خود را نشناسد و نسبت به آن آگاهی نداشته باشد قطعا نمی‌تواند به مراجعه کنندگان در انتخاب کتاب مورد نظرشان مشاوره دهد. کتابدار یک کتابخانه باید از لحاظ علمی بروز باشد زیرا کتابداران تنها کتابدار نیستند بلکه راهنما و مشاور مراجعه کنندگان نیز می‌باشند از این رو من نیز سعی می‌کنم که روزانه ساعاتی را به مطالعه اختصاص دهم.

صبح قزوین : آیا خانواده شما نیز افرادی علاقمند به کتابخوانی هستند؟

کهنسال: بله، علاقه به کتاب و کتابخوانی در خانواده ما نیز همانند سایر خانواده‌ها وجود دارد. همسر من نیز که به حرفه کتابداری علاقه بسیاری داشته ومشوق اصلی من در این حرفه است، از مطالعه لذت می‌برد از سویی دیگر همواره از نظرات ارزندهاش در ارائه خلاقیت‌های گوناگون در راستای ترویج فرهنگ مطالعه استفاده می‌کنم لذا از وی صمیمانه تشکر می‌کنم.

صبح قزوین : شیفت کاری شما چند ساعت است؟ مسائل و مشکلات کار شما چیست؟
کهنسال: هر روز از ساعت 30/7 صبح الی 30/13 بعد از ظهر و 15 الی 17 بعدازظهر مشغول به فعالیت هستم.
عشق و علاقه به کار سختی و دشواری را از بین می‌برد؛ و انسان گذر زمان را حس نمی‌کند هر شغلی سختی‌های خاص خود را دارد مهم این است که از انجام دادن آن شغل احساس رضایت و آرامش داشته باشیم.

صبح قزوین : آينده شغل و جايگاه كتابداري در ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

کهنسال: باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، آینده خوب و روشنی برای جایگاه کتابداری در ایران ارزیابی می‌شود و امیدوارم روز به روز شاهد شرایط بهتری باشیم.

صبح قزوین : چه برنامه‌هايي براي آينده شغلي خود در اين رشته در نظر داريد؟
کهنسال: رشد و ارتقاء فردی از طریق تحصیل به مراتب بالاتر در حوزه کاری مربوطه و انجام اقدامات پژوهشی

صبح قزوین : مهم‌ترين عامل موفقيت يك كتابدار در كتابخانه از نظر شما چيست؟
کهنسال: در موفقیت یک کتابدار در کتابخانه‌های عمومی مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند چرا که موفقیت کتابخانه و کتابدار در گرو همکاری و تعامل است.

هدف، ارتقاء سطح دانش و معلومات افراد جامعه است و یک کتابدار به تنهایی در موفقیت و پیشبرد اهداف موفق نخواهد بود. اگر مسئولین در شهرستان قزوین، اداره‌کل کتابخانه‌ها، همکاران عزیز در سراسر استان، مدیران سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها حمایت و راهنمایی نکنند بدون شک موفقیتی حاصل نمی‌شود و همچنین اگر اعضاء با علاقه و انگیزه به کتابخانه‌ها مراجعه نکنند تغییری صورت نمی‌گیرد.

صبح قزوین : بهترین خاطره شما از دوران فعالیتتان کدام است؟
کهنسال: همه روزها و ساعات کاری بنده در کتابخانه خاطره شیرین است و تمام ساعاتی که در کتابخانه به ارائه خدمات به مراجعین می‌پردازم و می‌توانم برای اعضاء مفید واقع شوم، بهترین لحظات فعالیت من هستند.


صبح قزوین : و اما سخن پایانی؛
کتاب رسولیست که زندگانی را در دستانت به تماشا می‌گذارد، هدایتی ست که نفس کشیدن را فراهم می‌کند، یار مهربانیست که اگر تو بخواهی هیچگاه رهایت نمی‌کند امیدوارم که همه ما در حفظ این یار مهربان در زندگی کوشا باشیم.
هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار را به همه تلاشگران عرصه علم، فرهنگ و ادب و جامعه کتابدار و کتابخوانان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان