۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دولت در نیمه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد +نمودار
کد خبر: ۲۱۶۸۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۲ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

فاجعه بی‌انضباطی مالی؛

دولت در نیمه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد +نمودار

بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریورماه سال ۱۳۹۲ و در ابتدای کار دولت یازدهم فقط ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که تاکنون دو برابر شده است.

دولت در نیمه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد +نمودار
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،بر اساس آمارهای بانک مرکزی، استقراض دولت یازدهم از بانک مرکزی فقط در نیمه اول امسال 3.2 برابر کل 8 سال دولت قبل است.

بانک مرکزی، پرده دیگری از بی‌انضباطی مالی دولت یازدهم را برملا کرد. بر اساس جدیدترین گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، بدهی دولت به این بانک در پایان شهریورماه امسال با جهشی خطرناک و نزدیک به فاجعه مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان شهریورماه امسال به 35400 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته 34 درصد، نسبت به ابتدای امسال 45 درصد و نسبت به شهریور 3 سال پیش و در ابتدای دولت یازدهم 137 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریورماه سال 1392 و در ابتدای کار دولت روحانی فقط 15800 میلیارد تومان بود که در دولت یازدهم دو برابر هم بیشتر شده است.

دولت در نیمه اول امسال 11 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد 

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، بیانگر استقراض دولت از منابع بانک مرکزی است و یکی از شاخص‌های مهم بی‌انضباطی مالی و پولی محسوب می‌شود. یعنی دولت کسری بودجه خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین می‌کند و بانک مرکزی هم مجبور به چاپ پول می‌شود.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت یازدهم در نیمه اول امسال 11 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. در ابتدای امسال، بدهی دولت به بانک مرکزی 24400 میلیارد تومان بود.

این در حالی است که در مجموع 8 سال دولت‌های نهم و دهم، به طور تقریبی بدهی دولت به بانک مرکزی فقط 3400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود.

این آمار بیانگر آن است که دولت یازدهم فقط در نیمه اول امسال بیش از 3.2 برابر 8 سال دولت قبل، از بانک مرکزی استقراض کرده است.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان