۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین امروز استراتژی دشمن نابودی زیرساخت‌های حیاتی و مهم ایران است
کد خبر: ۲۱۶۷۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۰ ساعت: ۱۲:۵۰ ↗ لینک کوتاه

معاون برنامه‌ریزی سازمان پدافند غیرعامل کشور:

امروز استراتژی دشمن نابودی زیرساخت‌های حیاتی و مهم ایران است

معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: استراتژی دشمن در سال‌های اخیر بر مبنای از بین بردن همه زیرساخت‌های حیاتی و مهم یک کشور بوده تا توان دفاعی و مقابله ملی آن کشور را کاهش دهند بنابراین باید زیرساخت‌های مهم کشور را مصون کنیم .

امروز استراتژی دشمن نابودی زیرساخت‌های حیاتی و مهم ایران است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، همایش رابطین پدافند غیرعامل مدارس استان پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) با حضور مسئولین کشوری و استانی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

مسعود داریوندی معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این همایش اظهار کرد: به طور معمول برای شناخت هر پدیده‌ای باید به دو سوال اساسی چیستی و چرایی آن پاسخ داد.

وی افزود: از نظر واژه شناسی پدافند از دو جزء "پد" و "افند" تشکیل شده است که در فرهنگ و ادب فارسی پد پسوندی است که به معنای ضد بوده و هرگاه پیش از کلمه‌ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می‌کند.

وی افزود: آفند به معنای تهاجم، حمله و جنگ است که در این راستا پدافند که هم معنای دفاع می‌باشد شامل اقداماتی است که برای مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می‌شود که شامل انواع و اقسام اقدامات دفاعی از جمله پدافند غیرعامل و پدافند عامل است.

معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: در پدافند غیرعامل جهت مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسهیلات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه‌ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: در پدافند عامل برای مقابله با تهدیدات دشمن از انواع و اقسام تسهیلات دفاعی استفاده می‌شود.

داریوندی عنوان کرد: به طور کلی پدافند غیرعامل مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدام‌های نظامی دشمن می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت پرداخت به پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند چیزی متفاوت از دفاع نیست که دفاع نیز به طور کلی ریشه در مبانی اعتقادی ما دارد که در قرآن، سیره و سنت و همچنین رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان شده است که ازجمله تاکیدات قرآن می‌توان به جهاد و مبارزه با ظلم اشاره کرد که لازمه اعتلای جامعه بشری است.

معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: مقام رهبری در بحث پدافند غیرعامل تاکیدات هوشمندانه‌ای داشتند که سخنان ایشان منشأ طراحی و برنامه ریزی بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: از نظر تاریخی نیز می‌توان ضرورت توجه به دفاع و پدافند غیرعامل را اثبات کرد چراکه جنگ‌های طولانی و مستمر که موجب از بین بردن بسیاری از دارایی‌ها و کشته شدن میلیاردها انسان شده گواهی بر ضرورت پرداختن به این امر است.

داریوندی عنوان کرد: در طول چند هزار سال تاریخ و تمدن بشری فقط ۲۸۶ سال بدون جنگ و خونریزی سپری شده و همواره کشورهای استعمارگر و قدرتمند به بهانه‌های مختلف موجب بروز جنگ و تخریب زیرساخت‌های مهم کشورها و کشتار و آواره شدن انسان‌های بی شماری شده‌اند به طوری که فقط در طول 50 سال پیش از سال 2000 فقط 3 هفته بدون جنگ و خونریزی و در صلح بوده است.

وی اضافه کرد: کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی حساس و داشتن منابع طبیعی عظیم همواره مورد طمع دشمنان بوده به طوریکه به دلیل ضعف حاکمان گذشته کشور در مقابله با تهاجمات، بخش زیادی از خاک کشور به دست دشمنان افتاده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر مسئولان و حاکمان کشورها افرادی مدیر، مدبر و توانمند بودند هرگز چنین اتفاقاتی روی نمی‌داد به طوریکه پس از انقلاب، دشمن با تصور اینکه ایران اسلامی دچار ضعف شده به ما حمله کرد اما با رهبری حکیمانه امام راحل برای نخستین بار حتی یک وجب از خاک کشور نیز کم نشد.

وی عنوان کرد: دفاع از کشور مستلزم قدرت دفاعی است بنابراین برای حفظ آن باید توانمند بوده و قدرت دفاعی کشور نیز در بالاترین سطح باشد.
داریوندی تصریح کرد: در حفظ قدرت ملی مولفه‌های مختلفی نظیر اقتصاد قوی، قدرت فرهنگی، سیاسی، نیروی مسلح آماده و قوی، دیپلماسی قوی و غیره تاثیرگذارند تاجایی که حتی محیط زیست هم از مولفه‌های قدرت ملی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: عوامل قدرت با تهدیداتی از طرف دشمن مواجه است که ضرورت و لازمه حفظ توان دفاعی، هوشمندی است تا با شناسایی به موقع تهدیدات برای مقابله در حوزه‌ای مختلف آماده شویم.

معاون اداری، برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: طبیعت هوشمند نیست و تغییر روش نمی‌دهد بنابراین اگر توانستیم خودمان را در مقابل تهدیدات طبیعی آماده کنیم آسیب پذیری ما نیز کاهش می‌یابد اما انسان دارای هوش از این نعمت می‌تواند در زمینه‌های متعدد استفاده منفی کرده و به تهدیدی برای سایرین تبدیل کند.

وی با اشاره به انواع تهدیدات در پدافند غیرعامل گفت: تهدیدات پدافند غیرعامل شامل تهدیدات سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، نظامی و اقتصادی است که سیاستگذاری، هدایت و برنامه‌ریزی برای مقابله با آنها در قرارگاه‌های تشکیلاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور در زمینه‌های مذکور انجام می‌شود.

داریوندی بیان کرد: باید تهدیدات را شناسایی و با هوشمندی و استفاده از ابزار و تکنولوژی روز دنیا در مقابل آنها ایستادگی کرد.

وی عنوان کرد: دشمن وقتی قدرت دفاعی ما را مشاهده کرد به تهدیدات زیستی و سایبری و غیره متوسل شد و هر روز تهدیدات جدیدی تولید می‌کنند آنچه ما را حفظ می‌کند هوشمندی، هوشیاری،شناسایی و مقابله است چراکه هیچ تصمینی وجود ندارد که تهدیدات منحصر به تهدیدات کنونی‌ای باشد که ما می‌شناسیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استراتژی دشمن در سال‌های اخیر بر مبنای از بین بردن همه زیرساخت‌های حیاتی و مهم یک کشور بوده تا توان دفاعی و مقابله ملی را در آن کشور کاهش دهند بنابراین باید زیرساخت‌های مهم کشور را در برابر حملات احتمالی مصون کنیم و برای این کار سازوکارهای لازم را ایجاد و اجرایی کنیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان