۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۰۲ شکایت دولت از ۱۲ رسانه +جدول
کد خبر: ۲۱۶۷۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۰ ساعت: ۸:۲۸ ↗ لینک کوتاه

از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏

۱۰۲ شکایت دولت از ۱۲ رسانه +جدول

بررسی عملکرد دولت یادزهم نسبت به مطالب منتشر شده در ۱۲ رسانه شناخته شده کشور نشان می‌دهد که معاونت حقوقی و دیگر مجموعه‌ها و دستگاه‌ی دولتی بیش از ۱۰۲ بار از این رسانه‌ها شکایت کرده‌اند.

۱۰۲ شکایت دولت از ۱۲ رسانه +جدول
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،رئیس جمهور ابتدای هفته در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه "اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند نمی‌توانند در جامعه امنیت بیافرینند"، گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه "نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم" گفت: باید در جامعه با صدای بلند آزادی مسئولانه را فریاد بزنیم. 

رئیس جمهور مانند همین حرف‌ها را سه سال‌ونیم پیش در دوران تبلیغات ریاست جمهوری سال 92 هم گفته بود؛ آن زمان روحانی با بیان اینکه "رابطه دولت و رسانه نباید جاده یک‌طرفه باشد و دولت هرچه می‌پسندد انتظار داشته باشد از رسانه‌ها تبلیغ و اعلام شود" گفته بود: راه مقابله با فساد آزادی دادن به رسانه‌ها و مطبوعات است و اتکا به نظارت‌های فرهنگی کافی نیست. 

روحانی همچنین در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص بستن دهان منتقدان اظهار داشت: خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان. 

با وجود همه وعده‌های رئیس جمهور در خصوص اعطای آزادی بیان به رسانه‌ها به نظر می‌رسد آن چیزی که رسانه‌ها در سه سال‌ونیم گذشته از دولت مشاهده کرده‌اند با این اظهارات فاصله معناداری داشته باشد، چنانکه حتی برخی این سخنان را در مدت 8 ماه مانده به انتخابات، دارای کارکرد صرف برای اردیبهشت 96 ارزیابی می‌کنند.

اما روحانی در آخرین سال ریاست جمهوری خود در حالی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ‌ها درباره امنیت قلم و آزادی بیان سخن می‌گوید که در اولین سال ریاست جمهوری خود حتی این نمایشگاه را که به عنوان بهار رسانه‌ها شناخته می شود را به علل نامعلومی برگزار نکرد و این خود سبب شد که در همان روزهای ابتدایی تصدی دولت یازدهم همراهی و کمک دولت به رسانه ها ذیل علامت سوال بزرگی قرار بگیرد. اتفاقی که البته در سال گذشته هم به دلیل فشار بسیاری که از طرف مجموعه ها و دستگاه های دولت به رسانه‌ها وارد می شد به نوع دیگری تکرار شد و اینبار بسیاری از آنها راسا تصمیم گرفتند که به نشانه اعتراض از حضور در این نمایشگاه خودداری کنند.

امسال هم البته دولت با فرستادن سایت‌های خبری و تحلیلی به طبقه دوم نمایشگاه و جا دادن مجلات آشپزی و خیاطی در طبقه اول باعث شد تا بسیاری از این رسانه‌ها مجددا از حضور در این نمایشگاه انصراف دهند.

از طرف دیگر هم آنچه این روزها از فضای مجازی بر می آید این است که انتقاد جدی اصحاب فرهنگ و هنر نسبت به عملکرد دولت یازدهم معرفی فردی به عنوان وزیر فرهنگ است که قبل از دولت یازدهم هیچگونه سوابق فعالیت فرهنگی را در کارنامه نداشته استو به جای آن فعالیت های امنیتی و سیاسی بسیاری را تجربه کرده است.

در کنار همه اینها کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه معتقدند که نمی توان از کنار سخنان معاون رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات نیز به سادگی عبور کرد.

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور یک روز بعد از سخنرانی روحانی در نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری گفته بود که برخی نشریات امروز کشور از نشریات منافقین در اول انقلاب و بعضی رسانه‌های ضدانقلاب کپی‌برداری می‌کنند و مطالبی را که منتشر می‌کنند در راستای نهادینه کردن ناامیدی و تهمت در جامعه است. 

اظهار نظری که در نگاه مسئولان مطبوعات به عنوان چراغ سبزی برای برخورد با رسانه‌‌ها ارزیابی شد هرچند که پس از آنجا حمید ابوطالبی در توئیتر خود وجه دیگری از منویات دولت یازدهم را منتشر کرد و سپس رئیس جمهور هم آن را باز نشر داد.

 ۱۰۲ شکایت دولت از ۱۲ رسانه +جدول

اما «نسیم آنلاین» در این میان، با مراجعه به مسئولان 12 رسانه از مجموعه رسانه ای کشور، اطلاعاتی از نحوه برخورد دولت با مطالب منتشر شده در این رسانه ها به دست آورده است که نشان می دهد دولت یازدهم و دستگاه ها و مجموعه های وابسته به آن تاکنونی بیش از 102 بار از این 12 رسانه شکایت کرده اند. تفکیک تعداد این شکایت‌ها از رسانه های مختلف را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

۱۰۲ شکایت دولت از ۱۲ رسانه +جدول

 

این تعداد شکایت از رسانه ها از سوی دستگاه های دولتی اما زمانی که در کنار اظهار نظرهای اخیر رئیس قوه قضائیه قرار می‌گیرد معنای متفاوت تری هم پیدا می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی روز یکشنبه در واکنش به سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات گفته بود: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهانها را نبندید!







انتهای پیام/1404

منبع: نسیم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان