۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چه کسانی مدعی حقوق زن شده‌اند؟!
کد خبر: ۲۱۶۷۴۰ نویسنده: رویا آسیابانها تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

چه کسانی مدعی حقوق زن شده‌اند؟!

زن غربی تازه در اوایل قرن ۲۰ دارای حق رأی، حق تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی و حق استفاده از اموال شخصی را پیدا کرد و تا همین نیم قرن پیش هیچ کدام از این‌ها را نداشت، در حالی که به رسمیت شناختن زن در اسلام، ۱۴۰۰ سال پیش از همان بدو تولدش صورت گرفت.

چه کسانی مدعی حقوق زن شده‌اند؟!
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در ویژه نامه زن که بطور اجمال از منابع مختلف شفاهی وکتبی روایت دارد، گوشه ای از ستم‌های وارده بر زن را اینگونه می‌خوانیم؛
"خرید وفروش زن در یونان، به ارث بردن زن پس از مرگ شوهر در روم، کشتن دختر در استرالیا و درهمین کشور گناه دانستن کشتن گاو شیرده، زنده به گور کردن دختر میان اعراب – خفه کردن نوزاد دختر درآب در چین، انداختن زنان از بالای برج وپاره کردنشان توسط سگ‌ها در ایران(سده 9تا12 شمسی)، سوزاندن زن همراه شوهر مرده در هند، سوزاندن زن در انگلیس و اجازه کتک با شلاق از طرف پدر دختر به داماد در روسیه."

حتی از نگاه بسیاری اندیشمندان غربی، زن در جایگاه پستی قرار دارد؛ آنان آموزه‌ها را در آمیزشی با تراوشات ذهنی خودشان درهم آمیخته، خوب وبد را باهم، به خورد بشریت داده اند و شدند ذائقه ساز!

جای آنکه زن، لااقل در تعاریفشان، دارای مأمن و پناهی باشد، تا از هجوم وغارت بداندیشان درامان بماند، خود مَثوای خروج و افتادن زن از چشم انسانیت شده اند.

نمونه‌ای از نگاه به زن در کلام بزرگان غربی:

سقراط: زن، بزرگترین منشأ انحطاط بشری است
ارسطو:
زن چیزی نیست مگر مردناکام، خطای طبیعت و حاصل نقصی درآفرینش
فیثاغورث:
خدا زن وبرده راآفرید تا به مرد خدمت کنند
افلاطون:
از میان امور نیکی که به سبب آنها باید خدایان را سپاس گزارد نخست این است که خدایان من را آزاد آفریده اند نه برده و دوم این که من را مرد خلق کرده اند نه زن.

سال 1793 میلادی، خانم دگوگز ارائه دهنده هفده مقاله درباره حقوق زنان، با انتشار بیانیه اش در این مورد که؛ زنان حق دارند از سکوی اعدام بالا روند اما آنها باید این حق را نیز داشته باشند که پشت میز خطابه قرار گیرند، توسط دولت فرانسه گردن زده شد؛ گردن زدن زنی که می‌خواست به آنچه همجنس‌هایش را آزادی می‌بخشد، گردن نهد؛

اینها نمونه‌هایی است از بی پروایی و دریدگی نسبت به ناحق کردن حقوق انسانی در گذشته تلخ زنانی که با دردهای مشترک، فریاد برمی‌آوردند، ولی چاره خواهی شان در نطفه خفه می‌شد.

رسوایی دولت‌هایی که هم اکنون دم از آزادی می‌زنند، سال‌ها پیش در بوق وکرنا شده بود. آنها که خود از دل بیمارگونه سر برآورده اند، حالا به حامی احقاق حقوق زنان تبدیا شده اند.

درسال 1947 درانگلستان به زنانی که تحصیل می‌کردند، مدرک تحصیلی داده نمی‌شد! آنوقت اخیرا گفته اند در ایران در سال 1917 پیرزنی در حد دکترا تحصیلات عالیه کرده اما به او مدرک تحصیلی نداده اند! در صورتی که بانو(امین اصفهانی) اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اول آن روز اسلام را گرفتند و در اصفهان حوزه تدریس فلسفه وفقه دایر کرده بود.

چه کسانی مدعی حقوق زن شده اند!
بر اساس شواهد مستند زن غربی در اوایل قرن 20 دارای حق رأی، حق تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی و حق استفاده از اموال شخصی را پیدا کرد و تا همین نیم قرن پیش هیچ کدام از این‌ها را نداشت، در حالی که به رسمیت شناختن زن در اسلام، 1400 سال پیش از همان بدو تولدش صورت گرفت.

پیامبر(ص) تمام حقوق زنان مسلمان بلکه دنیا را احیا کردند ایشان ارج گذاشت برمقام زن را در موارد مختلف اثبات کردند تا جایی که به همگان ثابت شود زن، تمام ظرافت خدا درآفرینش است.

پیامبر اسلام به پای پاره تنش فاطمه سلام الله علیها برمی‌خاست، تا نشان دهد، تاریخ، کوتاهیِ بزرگ واشتباهی بس نابخشودنی درحق زن کرده است.

تعادل در ذات این چنین دینی، برای تمام بدذاتی‌های آدمی، پادزهری دارد که قیاسی برایش یافت نمی‌شود و هر اندازه ستمگری و بی روایی نسبت به زن را خنثی می‌کند؛

دینی که حافظش، به نص صریح پیامبر(ص)، قرآن وعترتش( اهل بیت پیامبر(ص) ) است و این قدرشناسی تا به امروز سینه به سینه ودهان به دهان توسط علمای اسلام ارج گذاشته شده و به نسل امروز منتقل گردیده است.

شأن نزول سوره نساء به قلب مبارک پیامبراسلام، قداست زن در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی است؛ تمام خواهش‌ها و امیال نفسانی انسان، در برابر این همه توصیه وتأکید به حرمت ونجابت زن، سرتعظیم فرومی‌آورد؛

حتی در روایت آمده است: هر پدری که خرج رشد علمی دخترش را بپردازد خداوند 2تا10 برابر پدری که خرج رشد علمی پسرش را بپردازد به او پاداش می‌دهد.

همچنین در اسلام چه پدر بخواهد یا نخواهد، چه شوهر بخواهد یا نخواهد، زن مالک اموالی است که در اختیار دارد و می‌تواند به اختیار خود و برای خود خرج کند.

آیا شایسته نیست گفته شود: اولین لایحه دفاع از حقوق زن دراسلام آورده شده؟ آنجا که قرآن کریم، سوره کوثر، آیه یک می‌فرماید:ما تو را (چشمه)کوثردادیم. کوثر به معنای خیر کثیر ومنظور ازآن فاطمه زهراسلام الله علیها ست.

براستی انسانیت با اسلام اوج گرفت
پوسته تمدن کشورهای شرق وغرب، در قالبی تهی از خوی انسانیت، بوی گندیدگی گرفته و در جلد ماری فرو رفته که از لانه خود سربرآورده و قدرتی جز پرتاب زهر سمی اش ندارد و این مار تمدن چقدر برای احیای خود نیازمند پوست انداختنش است و در هر زمانی به رنگ ولعابی جلوه گری می‌کند؛ امروز در شکلی دیگر، ستم است که از همه سو بر سر زن بیچاره وارد می‌شود، بی آنکه خود بفهمد چه بلایی سرش می‌آید ولی محتوا همان است که بود! سوء استفاده از زن؛ و اگر قرار باشد دنیا در دستان همین ستمگرانِ نسبتِ به زن، اداره شود، معلوم نیست هویت انسانی زن به کجاها کشیده شود...
نویسنده: رویا آسیابان
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان