۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۳ کتابخانه مشارکتی همزمان با هفته کتاب در قزوین افتتاح می‌شود
کد خبر: ۲۱۶۷۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:

۳ کتابخانه مشارکتی همزمان با هفته کتاب در قزوین افتتاح می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی شاهد افتتاح ۳ کتابخانه مشارکتی در مهرگان، الوند و قزوین خواهیم بود.

۳ کتابخانه مشارکتی همزمان با هفته کتاب در قزوین افتتاح می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، رویا اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان که شب گذشته در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کتاب بیانگر شادی‌ها، سختی‌ها و دشواری‌های یک ملت است و درواقع گنجینه یک ملت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ارائه گزارشی در مورد وضعیت کتابخانه‌های استان افزود: تعداد کتابخانه‌های استان قزوین 63 باب می‌باشد که از این تعداد 34 کتابخانه نهادی و 29 کتابخانه مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۶۶ هزار نفر، تعداد نسخه‌های کتاب استان ۸۸۲ هزار جلد، تعداد عناوین ۶۱۷ هزار و تعداد امانت‌دهی کتاب در سال جاری ۵۰۰ هزار جلد کتاب و زیربنای کتابخانه‌های موجود در استان نیز ۳۱ هزار مترمربع است.

اسماعیلی با اشاره به تعداد کتابخانه‌های روستایی استان تصریح کرد: هم‌اکنون تعدادی کتابخانه‌ روستایی در قزوین وجود دارد که شامل کتابخانه‌ خوزنین در بوئین زهرا، فارسجین و یحیی آباد در تاکستان، کلج و آلتین کش در قزوین و کمال آباد در الوند است.

قزوین رتبه چهاردهم سرانه مطالعه کشور را دارد

وی بیان کرد: براساس شاخص‌های سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور، درحال حاضر قزوین رتبه 14 در سرانه مطالعه، رتبه 6 در سرانه عضو، رتبه 11 در سرانه کتاب و رتبه 7 در سرانه زیربنایی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به آمار برنامه‌های فرهنگی انجام شده در استان عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 186 نشست کتابخوان، 10 مورد نقد و بررسی کتاب، 250 مورد رونمایی کتاب در سطح ملی، استانی و شهرستانی، 150 مورد قصه گویی در بخش کودک و 45 مورد اجرای مسابقات فرهنگی ترویجی کتاب خوانی در سطح استان برگزار شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های کتابخانه‌های عمومی استان نبودِ کتابخانه در برخی از نقاط استان است به طوریکه در شهرستان آبیک مناطق خاکعلی، قشلاق، زیاران و همچنین در ناحیه شهری مهرگان کتابخانه وجود ندارد از سوی دیگر برخی از کتابخانه‌ها نیز به دلیل عدم تامین اعتبار به صورت پروژه‌های ناتمام باقی مانده‌اند.

اسماعیلی تأکید کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده در هفته کتاب و کتابخوانی شاهد افتتاح 3 کتابخانه مشارکتی در مهرگان، الوند و قزوین خواهیم بود.

وی تاکید کرد: انتظار بر این است که با اقدام جهادی و تعاملات سازنده همه دستگاه‌های فرهنگی، شاهد اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگ باشیم و بتوانیم یک پوشش کامل در بحث کتابخانه‌های استان داشته باشیم که موجب فرهنگسازی و افزایش سرانه مطالعه در استان خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب استان قزوین عنوان کرد: برگزاری مسابقه کتابخوانی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین، حضور همکاران و مجموعه کتابداران در نماز جمعه، بازدید از خانواده‌های شاهد و ایثارگر، افتتاح کتابخانه و اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان