۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کتابخانه "کلج قزوین" عنوان برتر کشوری را به خود اختصاص داد
کد خبر: ۲۱۶۷۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۸ ساعت: ۱۳:۳۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:

کتابخانه "کلج قزوین" عنوان برتر کشوری را به خود اختصاص داد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از انتخاب کتابخانه روستایی کلج قزوین به عنوان کتابخانه نمونه کشوری خبر داد و گفت: این کتابخانه به لحاظ شاخص‌های کشوری نظیر کیفیت بالای برنامه‌های فرهنگی و تعداد اعضا به عنوان کتابخانه برتر کشوری معرفی شد.

کتابخانه "کلج قزوین" عنوان برتر کشوری را به خود اختصاص داد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، نشست خبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به مناسبت ایام بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه عمومی علامه رفیعی قزوین برگزار شد.

رقیه اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این نشست اظهار کرد: با توجه به تقارن این مناسبت با ایام سوگواری محرم و صفر امیدواریم با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و درس‌های عاشورایی گام‌های اساسی برای پیشبرد اهداف فرهنگی برداریم.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی و نقش کتابداران در اعتلای فرهنگ جامعه افزود: نقش پررنگ کتابداران در ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه بر کسی پوشیده نیست و بسیار قابل قبول است و برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه‌ها مرهون تلاش کتابداران متعهد و متخصصی است که به عنوان بازوان توانمند در عرصه فرهنگ تلاش فراوانی می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطر نشان کرد: بحث بسیار مهم این است که کتاب راه‌گشای بسیاری از مشکلات و نادانسته‌ها و همچنین چراغ راهی روشن برای دانستن و توانستن می‌باشد چراکه توانستن مستلزم دانایی است که با تحصیل، تحقیق و پژوهش و مطالعه حاصل می‌شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت کتاب و مطالعه بیان کرد: امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام شده بتوانیم تغییر در نگرش‌ها و سبک زندگی افراد ایجاد کنیم تا با ایجاد انس مطالعه، خرید کتاب و صرف هزینه برای آن به عادت همیشگی و ماندگاری برای خانواده‌ها تبدیل شود.

اسماعیلی تصریح کرد: تاریخ و فرهنگ دینی کشور ما الفتی دیرینه با بحث کتاب دارد به طوریکه در قرآن کریم نیز بارها به اهمیت مطالعه اشاره و تاکید شده است و این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب در دین مبین اسلام می‌باشد.

تعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۶۶ هزار نفر است
وی با بیان اینکه کتاب گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ، فرهنگ و ادبیات یک کشور است، گفت: اگر بحث کتاب و کتابخوانی به یک دغدغه عمومی تبدیل شود می‌توان به صورت کاربردی از آن استفاده کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: استان قزوین دارای ۶۳ باب کتابخانه است که از این تعداد ۲۲ باب در قزوین، ۱۲ باب در البرز، ۹ کتابخانه در بوئین زهرا، ۷ باب در تاکستان، ۳ کتابخانه در آبیک و ۳ کتابخانه دیگر نیز در آوج دایر هستند.

اسماعیلی عنوان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌ها به تفکیک ۴۳ درصد آقا، ۵۷ درصد خانم هستند که از این تعداد ۲۰ درصد اعضا را کودکان، ۵۵ درصد دانش‌آموز، ۱۰ درصد دانشجو و ۱۵ درصد آنها را افراد متفرقه تشکیل می‌دهند.

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های استان را در مجموع ۶۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد نسخه‌های کتاب استان ۸۸۲ هزار جلد، تعداد عناوین ۶۱۷ هزار عنوان و تعداد کتاب به امانت گرفته شده در سال جاری ۵۰۰ هزار جلد کتاب می‌باشد همچنین مجموع زیربنای کتابخانه‌های موجود در استان ۳۱ هزار مترمربع است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه از انتخاب کتابخانه روستایی کلج قزوین به عنوان کتابخانه نمونه کشوری خبر داد و گفت: این کتابخانه به لحاظ شاخص‌های کشوری نظیر کیفیت بالای برنامه‌های فرهنگی، تعداد اعضا، عضوگیری به شکل تعاملات سازنده و همچنین حضور کتابدارانی کوشا، توانمند، دلسوز و مدبر به عنوان کتابخانه برتر کشوری معرفی شده است.

وی تصریح کرد: این کتابخانه دارای ۱۴ هزار جلد کتاب و هزار نفر عضو است که نکته حایز اهمیت این است که خانم‌های خانه‌دار بیشترین اعضای این کتابخانه را تشکیل می‌دهند.
اسماعیلی در پایان گفت: دو نفر از کتابخوان‌های برتر کشوری نیز از استان قزوین انتخاب شده‌اند که یک نفر آنها از شهر ارداق و دیگری از خرمدشت تاکستان است.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان