۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۲۰ قلم کالای غیراستاندارد توقیف شد
کد خبر: ۲۱۶۷۰۵ نویسنده: محمودرضا طاهری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۸ ساعت: ۸:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اداره استاندارد استان قزوین:

طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۲۰ قلم کالای غیراستاندارد توقیف شد

مدیرکل اداره استاندارد استان قزوین گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری از تعداد ۲۴۲۵ واحد صنفی استان بازرسی به عمل آمد که منجر به کشف و توقیف بیش از ۱۲۰ قلم کالای غیر استاندارد شد.

طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۲۰ قلم کالای غیراستاندارد توقیف شد
محمودرضا طاهری، مدیرکل اداره استاندارد استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به روز ملی کیفیت اظهار کرد: کیفیت موضوعی است که شاخصه‌های مختلفی دارد اما تعریف جدیدی که امروزه در دنیا از کیفیت کالا یا خدمت ارائه شده، رضایت مشتریان و متقاضیان خرید کالا یا خدمت است.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که کالا یا خدمات تولید شده، رضایت مشتریان را تامین نموده و مورد تایید آنها باشد که در این راستا استاندارد یکی از مولفه‌های کیفیت است.

مدیرکل اداره استاندارد استان قزوین اضافه کرد: در مقوله کیفی در ابتدا باید از استاندارد شروع کرد به عبارتی کالا باید متناسب با استانداردهای تعریف شده باشد تا کیفیت کالا نیز بهبود یابد.
وی تصریح کرد: در دنیای امروزی اگر کالایی فاقد کیفیت مطلوب باشد در بازارهای معتبر جهانی جایی نخواهد داشت البته منظور بازار کشورهای معتبر و توسعه یافته است نه کشورهای جهان سومی.

طاهری بیان کرد: اگر می‌خواهیم وارد بازار معتبر جهانی شویم باید کالای ما با کیفیت باشد تا بتوانیم بفروشیم که در صورت تحقق این امر و داشتن سهمی از بازار فروش جهانی می‌توانیم اقتصاد کشور را از حالت تک بعدیِ وابسته به نفت خارج کرده و درآمدهای حاصل از صادرات کالاها را به کشور وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر سال مراسمی برای انتخاب جایزه ملی کیفی برگزار می‌شود که گروهی از ناظران، دستگاه‌هایی که برای این امر ثبت نام کرده‌اند مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند لذا ارزیابی از همه دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و تنها منحصر به دستگاه‌هایی است که در این ارزیابی شرکت می‌کنند و در روز ملی کیفیت از برترین‌ها تجلیل می‌شود.

برای تولید کالای با کیفیت باید تفکر کیفی داشته باشیم

مدیرکل اداره استاندارد استان قزوین خاطرنشان کرد: ارزیابی شاخص‌های کیفی جزء وظایف سازمان استاندارد نیست و متاسفانه نرخ رشد کیفیت هم در هیچ یک از سازمان‌های کشور اندازه‌گیری نمی‌شود تا میزان رشد یا کاهش را مورد سنجش قرار داد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای تولید کالای با کیفیت باید تفکر کیفی داشته باشیم اگر تفکر یک سازمان، مدیریت و تولیدکننده کیفی باشد بدون تردید کالایی با کیفیت بالا تولید خواهد کرد اما اگر دغدغه فقط افزایش کمی تولیدات باشد ما نمی‌توانیم کالای باکیفیت تولید کنیم.

طاهری در ادامه با اشاره به عملکرد اداره استاندارد استان در 6 ماهه اول سال بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری از تعداد 2425 واحد صنفی استان شامل 1463 واحد صنفی مواد غذایی، 300 واحد لوازم خانگی و برق والکترونیک، 392 واحد لوازم یدکی و اتوسرویس، 270 واحد لوازم بهداشتی ساختمانی و مصالح ساختمانی، بازرسی به عمل آمد که منجر به کشف و توقیف بیش از 120 قلم کالای غیر استاندارد شد.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه استاندارد صورت گرفته به طوریکه آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد مردم به استاندارد اهمیت می‌دهند و این روند هر سال روبه افزایش است.

مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین گفت: ۳۴ مورد استاندارد در طول یک سال گذشته در رشته‌های مکانیک، شیمیایی، غذایی، صنایع دستی، خودرو و برق در استان قزوین تدوین شده است.

وی در پایان عنوان کرد: ۱۳۰ فقره پروانه استاندارد جدید طی یکسال گذشته در استان صادر شده و هم‌اکنون تعداد پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد، ۱۰۱۲ مورد است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان