۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چرا سفیر ایران در دمشق تعیین نمی‌شود؟
کد خبر: ۲۱۶۶۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۷ ساعت: ۱۵:۱۹ ↗ لینک کوتاه

دو سفارت مهم ایران بدون سفیر؛

چرا سفیر ایران در دمشق تعیین نمی‌شود؟

وزارت امور خارجه در حالی دو سفارت مهم ایران در سوریه و عمان را بدون سفیر رها کرده‌ است که منطقه آبستن وقایع بسیار مهم و سرنوشت‌سازی خواهد بود.

چرا سفیر ایران در دمشق تعیین نمی‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،وزارت امور خارجه در حالی دو سفارت مهم ایران در سوریه و عمان را بدون سفیر رها کرده‌ است که منطقه آبستن وقایع بسیار مهم و سرنوشت‌سازی خواهد بود.

۲۴ مهر ماه امسال محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در دمشق دیدار خداحافظی خود با بشار اسد رئیس جمهور سوریه را برگزار کرد، دیداری که نشان از پایان ماموریت سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه و بازگشت قریب الوقوع وی به کشور داشت.

در پایان ماموریت شیبانی در سوریه نشان ملی لیاقت این کشور با درجه ممتاز توسط ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه به سفیر ایران اهدا شد و شیبانی صبح اولین روز آبان با بازگشت به میهن به ماموریت 5 ساله خود در سوریه پایان داد.

با تمام شدن ماموریت شیبانی در سوریه مسئولیت سفارت تا زمان معرفی سفیر جدید بر عهده کاردار ایران در دمشق سپرده شد.

پیش از استقلال سوریه، ایران در دمشق سرکنسولگری داشت و بعد از استقلال این کشور هم اولین حضور سفرای ایران در سوریه به دوران پهلوی اول باز می‌گردد.

در دوران بعد از انقلاب روابط ایران با سوریه به اندازه‌ای مستحکم‌ شد که حافظ اسد رئیس جمهور وقت سوریه در جنگ ایران و عراق برخلاف دیگر کشورهای عربی، طرف ایران را گرفت و نقش مهمی در تامین سلاح ایران از خارج بازی کرد.

در دوران بشار اسد، با نزدیکی سوریه به محور مقاومت، امنیت رژیم‌صهیونیستی بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفت و همین موضوع ابرقدرت‌های غربی و مزدوران منطقه‌ای آنها را بر آن داشت تا با استفاده گروه‌های تروریست تکفیری این کشور را مورد حمله قرار دهند.

در پنج سالی که سوریه درگیر جنگ است مستشاران ایرانی در کنار ارتش و نیروهای مردمی سوریه نقش تاثیرگذاری در مقابله با تروریست‌های بین المللی داشته‌اند؛ به موازات مجاهدت‌ نیروهای نظامی ایران در سوریه، دیپلمات‌های ایرانی هم در این کشور نقش مهمی برای حفظ ارتباطات بین ایران و سوریه داشته و انتظارات زیادی از آنها در این شرایط حساس وجود دارد.

با وجود درگیری رزمندگان ایرانی در نبردی سخت در سوریه اما به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی که این روزها ابزار اصلی خود برای حمایت از رزمندگان ایرانی و همچنین پیشبرد اهداف کشور در سوریه را از دست داده هنوز تصمیمی جدی برای انتخاب سفیر ایران در دمشق نگرفته است.

با وجود شایعاتی که در مورد بررسی برخی از گزینه‌ها از جمله حسین شیخ الاسلام مدیرکل سابق امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی برای اعزام به عنوان سفیر به سوریه مطرح بود اما براساس اطلاعی که خبرنگار «نسیم آنلاین»، به دست آورده است هنوز نشانه‌ای از کار جدی وزارت امورخارجه برای فرستادن سریع سفیر ایران به دمشق به چشم نمی‌آید و حتی اقدامات اولیه در خصوص انتخاب سفیر هم در این دستگاه آغاز نشده است.

همه مشکلات و آنچه در سوریه متوجه جبهه مقاومت شده، در سمت دیگر منطقه یعنی در مرزهای عربستان سعودی و یمن هم مشاهده می‌شود؛ وضعیت این روزهای سفارتخانه ایران در مسقط هم دست کمی از سفارت ایران در سوریه ندارد.

عمان به لحاظ جایگاه ژئوپولتیکی در منطقه منحصر به فرد است، از سویی با عربستان سعودی و از طرف دیگر با یمن هم مرز است، دو کشوری که در معادلات منطقه جایگاه ویژه داشته و اثر گذاری دارا هستند؛ البته عمان در کنار این ویژگی مهم طی چند سال گذشته تلاش ویژه‌ای داشته تا نقشی همچون سوئیس برای خاورمیانه ایفا کند و واسط حل و فصل دعاوی کشورها باشد.

عمان طی سال‌های اخیر با وساطت سلطان قابوس پادشاه این کشور و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه، توانسته در بسیاری از مسائل مهم ورود کند و مسهل باز شدن گره‌های کوری از جمله مسئله هسته‌ای میان ایران و آمریکا و یا کشورهای دیگر باشد.

با همه این احوال و در کوران حوادث منطقه، در حالی که حوادث بسیار پرشتاب یکی از پس دیگری می‌آیند و می‌روند، قریب به 6 ماه است که سفارت استراتژیک ایران در مسقط بدون سفیر است.

از خردادماه گذشته و پس از نپذیرفتن مسئولیت سفارت از سوی امیرعبدالهیان تا به حال وزارتخارجه در احیای سفارت ایران در مسقط اقدام جدی و موثری نداشته و این عدم توجه به سفارتخانه‌های استراتژیک ایران در منطقه نگرانی‌های فراوانی را برای دلسوزان جبهه مقاومت ایجاد کرده است.




انتهای پیام/1404

منبع: نسیم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان