۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش وزن همراه با سرفه پایدار از علائم بیماری سل است
کد خبر: ۲۱۶۶۷۴ نویسنده: دکتر سعید اسکویی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۷ ساعت: ۱۳:۳۹ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

کاهش وزن همراه با سرفه پایدار از علائم بیماری سل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه کاهش وزن به همراه سرفه از علائم بیماری سل است ، گفت: افراد دارای سرفه پایدار بیش از دو هفته به صورت رایگان مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند.

 کاهش وزن همراه با سرفه پایدار از علائم بیماری سل است
دکتر سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: 1700 عامل بیماری‌زا وجود دارد که 832 مورد از آنها بین انسان و حیوان مشترک هستند که هاری از جمله آنهاست.

وی افزود: متاسفانه موارد حیوان گزیدگی توسط انواع مختلف حیوانات در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته است که بیشترین گزش با 72 درصد در قزوین توسط سگ زخ داده و 20 درصد مربوط به گربه بوده است که برای هرگونه حیوان گزیدگی، واکسن هاری تزریق می‌شود و بیشترین گزش‌ها نیز در بین مردان رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با تاکید بر بستن حیوانات حتی حیوانات اهلی و واکسیناسیون آنها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان در ابتلا به بیماری هاری بسیار مهم است از این رو در صورت گزش توسط حیوانات باید با پرهیز از پانسمان کردن، بلافاصله نقطه آسیب دیده را با آب و صابون شست و شو و با الکل ضد عفونی کرده و فورا برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه نمود.

سرفه پایدار بالای دو هفته را رایگان بررسی می‌کنیم/فعالیت 120 بازرس بهداشت محیط در قزوین 
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بیماری سل و علائم آن گفت: سل یک بیماری میکروبی و عفونی است که وقتی میکروب سل وارد بدن فرد می‌شود به صورت خفته باقی مانده و علامت خاصی ایجاد نمی‌کند اما زمانیکه بدن فرد ضعیف شود با فعال شدن میکروب سل، این بیماری خود را نشان می‌دهد.

اسکویی با اشاره به علائم این بیماری بیان کرد: تب، کاهش وزن، کم اشتهایی، عرق شبانه و خستگی زودرس به همراه سرفه از علائم بیماری سل است که در صورت عدم درمان و رسیدگی موجب فوت بیمار می‌شود.

وی تصریح کرد: فرد دارای سرفه پایدار بیش از دو هفته، با مراجعه به کلینیک درمان سل در شهید بلندیان به صورت رایگان مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: متاسفانه درمان بیماری سل طولانی مدت است و بیمار باید به مدت 6 ماه تحت درمان بوده و دارو مصرف کند اما شناسایی فرد مبتلا به سل بسیار حائز اهمیت است زیرا باعث سرایت بیماری به دیگران می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به فعالیت 120 بازرس بهداشت محیط در استان قزوین گفت: بازرسان بهداشت محیط، اماکن بهداشت عمومی نظیر خواربارفروشی، شیرینی فروشی و دیگر مراکز عمومی را مورد بازرسی و نظارت قرار می‌دهند.

مردم بازرس ما باشند
وی تاکید کرد: در شاخص‌های بهداشتی محیطی شرایط خوبی داریم اما تا نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری است بر این اساس لازم است تا مردم بازرس ما باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه بازرسی بهداشت محیط به شماره 190 تماس بگیرند.

این مسئول افزود: سامانه 190 کشوری است و شکایات مردمی که در این سامانه ثبت می‌شود باید در مدت 24 ساعت پیگیری شود.
اسکویی در پایان بیان کرد: امید به زندگی از 72 سال به 77 سال رسیده و امیدواریم با اقدامات انجام شده امید به زندگی را در استان و کشور به بیش از 80 سال افزایش دهیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان