۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سرمایه مالی ساخت «ناسور» را خودمان تامین کردیم/ در اکران نیاز به حمایت مسئولان داریم
کد خبر: ۲۱۶۵۹۸ نویسنده: داریوش دالوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۵ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

تهیه کننده انیمیشن "ناسور" در مصاحبه با صبح قزوین:

سرمایه مالی ساخت «ناسور» را خودمان تامین کردیم/ در اکران نیاز به حمایت مسئولان داریم

تهیه کننده انیمیشن "ناسور" با بیان اینکه همه سرمایه تولید ناسور را خودمان تامین کردیم، گفت: در زمینه اکران این انیمیشن عاشورایی، خواستار حمایت ویژه مسئولان هستیم.

سرمایه مالی ساخت «ناسور» را خودمان تامین کردیم/ در اکران نیاز به حمایت مسئولان داریم
داریوش دالوند، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به ضرورت تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در حال حاضر برای کودکان امروز، نیاز به انیمیشن مذهبی و ملی داریم زیرا کودکان ایرانی به شدت تحت تاثیر انیمیشن‌های غیر بومی و غیر ملی هستند.
وی افزود: همواره تلاش می‌کنیم تا با ترغیب کودکان به مطالعه کتاب، آنها در مقابل تهاجم فرهنگی ایمن کنیم در صورتیکه این مهم تنها بدین شکل میسر نمی‌شود چراکه ابزار روز جهان برای صحبت کردن و برقراری ارتباط موثر با کودکان و ارتقای فرهنگ و فهم آنها، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای است بنابراین باید به ابزار روز جهان مسلط شویم.

همکاری 70 نفر در ساخت انیمیشن
تهیه کننده انیمیشن سینمایی ناسور خاطرنشان کرد: رستم و سهراب انیمیشنی سینمایی بود که پیش از این با محوریت شاهنامه ساخته بودیم تا کودکان علاوه بر شخصیت‌های شاهنامه با تاریخ کهن این مرزوبوم نیز آشنا شوند.
وی با اشاره به محتوای انیمیشن سینمایی ناسور بیان کرد: ناسور روایتی از حماسه عاشورا است و به مصیبتی که بر امام حسین(ع) روا شد، اشاره دارد؛ در این کار سعی شده تا با یک نسخه تصویری به روش انیمیشن، بتوان با همه اعضای خانواده که به تماشای این اثر می‌نشینند ارتباط برقرار کرد.
دالوند تصریح کرد: ناسور علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز به سوی خود جذب می‌کند به طوریکه از تماشای آن لذت می‌برند.
وی در ادامه گفت: برای ساخت این اثر سینمایی، هیچ ارگان یا نهاد خصوصی، دولتی یا عمومی مشارکت نداشته‌اند بلکه تنها سرمایه‌گذار این اثر خودمان هستیم چراکه اصلا درخواست حمایتی از مسئولان برای تولید انیمیشن صورت نگرفت اما در زمینه اکران، خواستار حمایت ویژه مسئولان هستیم.
تهیه کننده انیمیشن سینمایی ناسور اضافه کرد: البته تاکنون اتفاقات مثبتی از سوی برخی نهادها در بخش اکران این اثر سینمایی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست زیرا برای فیلمی با مضمون عاشورایی، انتظار از مسئولان بیش از این است که امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد حمایت‌های پررنگ‌تر متولیان امر باشیم.
وی با اشاره به مدت زمان ساخت این اثر گفت: تولید انیمیشن ناسور 18 ماه به طور انجامید البته ساخت انیمیشن یک فرآیند پیش تولید و یک فرآیند پس تولید دارد که در مجموع، این دو بخش 6 ماه طول کشید.


دالوند خاطرنشان کرد: برای ساخت اثر در مرحله تولید، 30 نفر و در مرحله پیش تولید و پس تولید نیز در حدود 70 نفر همکاری داشتند.
وی در مورد علت نامگذاری انیمیشن ناسور بیان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرمایند "از شهادت امام حسین(ع) حرارتی در قلوب مومنین ایجاد می‌شود که تا ابد سرد نمی‌شود" که این حدیث در تیزر انیمیشن ناسور که از تلویزیون نیز پخش می‌شود، درج شده است.
تهیه کننده انیمیشن عاشورایی ناسور ادامه داد: با توجه به این حدیث، دو تعبیر از آن برداشت کردیم با عنوان حرارتی که هرگز سرد نمی‌شود و زخمی که هرگز التیام نمی‌یابد که در نهایت از کلمه "ناسور" یعنی روایت زخمی که هرگز التیام نمی‌یابد برای نامگذاری این اثر استفاده شد.
وی عنوان کرد: اکران انیمیشن سینمایی ناسور از بیستم مهرماه برای مدارس در تهران شروع شده که با استقبال خیلی خوبی مواجه شد به طوریکه از همه شهرها نیز تقاضا ایجاد شده است اما اکران عمومی آن از 4 آبان ماه آغاز شده است.

مخاطب ما از 8 تا 80 سال است
دالوند تماشای ناسور را برای گروه سنی 8 تا 80 سال اثری مناسب ارزیابی کرد و گفت: دیدن این اثر را برای گروه سنی کمتر از 8 سال توصیه نمی‌کنم هرچند صحنه خشن در این انیمیشن وجود ندارد اما با توجه به سبک گرافیک این کار که سیلوئت و به صورت سیاه و سفید می‌باشد، ممکن است که برای کودکان کمتر از 8 سال مناسب نباشد.
وی ادامه داد: اما برای افراد بالای 8 سال، با توجه به قهرمانی‌های حضرت اباالفضل(ع) و امام حسین(ع) که در انیمشن ناسور به تصویر کشیده شده است افراد ارتباط خوبی با این اثر برقرار کرده و به راحتی همذات پنداری می‌کنند.
تهیه کننده انیمیشن عاشورایی ناسور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آثار مذهبی ساخته شده از نشان دادن معصومین(ع) به دلایل مختلف اجتناب می‌شود معمولا همذات پنداری با سایر شخصیت‌های جانبی اثر رخ می‌دهد اما در انیمیشن ناسور، قهرمان‌های اصلی اثر که کودکان ارتباط موثری با آنها برقرار می‌کنند، امام حسین و حضرت عباس(ع) هستند.
وی در پایان عنوان کرد: با مراجعه به تاریخ انیمیشن کشور مشاهده می‌کنیم که هر 5 سال، سرعت ساخت انیمیشن تقریبا دو برابر می‌شود که از جمله این آثار می‌توان به انیمیشن سینمایی خورشیدِ مصرِ، تهران 1500، رستم و سهراب، جمشید و خورشید، شاهزاده رم و اکنون نیز سینمایی ناسور اشاره کرد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان