۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آخرین وضعیت مرز شلمچه در اربعین
کد خبر: ۲۱۶۵۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۱ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

۲۰ روز تا اربعین؛

آخرین وضعیت مرز شلمچه در اربعین

رئیس ستاد اربعین حسینی خرمشهر آخرین امکانات و وضعیت مرز بین‌المللی شلمچه در اربعین حسینی را تشریح کرد.

آخرین وضعیت مرز شلمچه در اربعین
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،رئیس ستاد اربعین حسینی خرمشهر آخرین امکانات و وضعیت مرز بین‌المللی شلمچه در اربعین حسینی را تشریح کرد.

ولی‌الله حیاتی اظهار داشت: امسال زیرساخت‌های بهتر و بیشتری نسبت به سال‌های پیش در مرز بین‌المللی شلمچه فراهم‌ شده است و زائران می‌توانند به بهترین نحو از این زیرساخت‌ها بهره‌برداری کنند.

وی افزود: آمار تفکیکی از ورود و خروج زائران اربعین حسینی 2 سال اخیر نشان‌دهنده تمایل بیشتر زائران برای بازگشت از طریق مرز بین‌المللی شلمچه است، ورودی‌های ما بیشتر از خروجی‌ها بودند و در این راستا تدابیر لازم برای تسهیل در بازگشت زائران از این مرز اتخاذ شده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرستان خرمشهر عنوان کرد: از سال 92 تا 94 بیش از 40 درصد افزایش تردد زائران از طریق مرز بین‌المللی شلمچه را شاهد بودیم، امسال پیش‌بینی می‌کنیم مجموع ترددها از مرز شلمچه به بیش 1.5 میلیون نفر برسد که بخشی از این آمار را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

وی گفت: تا سال 92 از امکان حمل‌ و نقل ریلی در موضوع اربعین حسینی بهره‌مند نبودیم، در سال 93 جابجایی زائران اربعین حسینی از طریق ریلی به خرمشهر کلید خورد، در سال 94 زائران علاوه بر امکان استفاده از پایانه راه‌آهن خرمشهر از ریل باس در مسیر شهر تا نقطه صفر مرزی بهره‌مند شدند که این ریل باس از 15 آبان امسال برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در این مسیر مستقر می‌شود.

حیاتی بیان کرد: در سال 93 مجوز تردد خط دریایی خرمشهر به بصره را اخذ کردیم، سال 94 بیش از 3هزار نفر طریق این خط دریایی به کشور عراق تردد کردند، امسال نیز امکان استفاده از خط دریایی خرمشهر به بصره برای زائران اربعین حسینی فراهم است و زائران می‌توانند از این طریق عازم راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بشوند.

وی افزود: امسال 250 موکب در مسیر 15کیلومتری خرمشهر به شلمچه مستقر شدند، با تدابیر اتخاذشده علاوه بر ارائه خدمات تغذیه و رفاهی به زائران اربعین حسینی در این موکب‌ها، امکان اسکان اضطراری برای بیش از 15هزار نفر در 250موکب مستقر فراهم‌شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با اشاره به اینکه استقرار این 250 موکب در ماه‌های اخیر کلید خورد، اظهار داشت: در روزهای اخیر بسیاری از موکب‌ها فعال شدند و خدمت‌رسانی خود به زائران اربعین حسینی را آغاز کردند.

وی عنوان کرد: 7 شهرستان استان خوزستان، 5استان هم‌جوار، شهرداری تهران و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به‌عنوان معین شهرستان خرمشهر در خدمت‌رسانی به راهپیمایان اربعین حسینی امسال با هماهنگی ستاد اربعین حسینی شهرستان خرمشهر در مرز بین‌المللی شلمچه فعالیت می‌کنند.

حیاتی گفت: امسال 75 هکتار پارکینگ برای توقف خودروهای زائران اربعین حسینی در مسیر 15 کیلومتری مرز بین‌المللی شلمچه احداث و به بخش خصوصی واگذارشده که ظرفیت توقف 40 هزار خودرو فراهم‌شده است.

وی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته 30 درصد افراد بازگشتی از استان خوزستان، 20 درصد از استان اصفهان، 15 درصد از استان فارس، 10 درصد از استان هرمزگان، 10 درصد از استان بوشهر بودند، بیان کرد: امسال بر اساس آمار سال گذشته از ناوگان حمل‌ و نقل عمومی این استان‌ها درخواست کردیم تا در زمان بازگشت زائران اربعین حسینی برای جابجایی زائران به استان‌های خود در مرز شلمچه مستقر شوند.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرستان خرمشهر افزود: در بخش عمرانی نیز موضوعاتی همچون روشنایی مسیر 15 کیلومتری خرمشهر به نقطه صفر مرزی در شلمچه، احداث و بهسازی دور برگردان‌های این مسیر، افزایش سرویس‌های بهداشتی همچنین بهره‌برداری از پایانه مرزی شلمچه به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری مرزی کشور در ستاد اربعین شهرستان خرمشهر پیگیری و عملیاتی شدند.

وی با اشاره به مشکل افت فشار آب مسیر شلمچه در اربعین سال94، اظهار داشت: امسال با استقرار مخازن و ذخایر آب در موقعیت‌ها همچنین بررسی و رفع علل افت فشار آب، موضوع آب‌رسانی به موقعیت موکب‌ها به حالت عادی بازگشته است.

حیاتی گفت: علاوه بر اینکه در پایانه مسافری شلمچه 32 گیت فعال گذرنامه مستقر است در خاک عراق نیز 24 گیت گذرنامه و 100 چشمه سرویس بهداشتی با تأمین اعتبار از سوی منطقه آزاد اروند احداث شد تا زائران اربعین حسینی در تردد از مرز بین‌المللی شلمچه با مشکل مواجه نشوند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در پایان تصریح کرد: مرز بین‌المللی شلمچه در شهرستان خرمشهر امروز برای میزبانی زائران اربعین حسینی و تردد آسان زائران برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی آمادگی کامل دارد و همه دستگاه‌ها در ستاد اربعین حسینی امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به زائران بسیج کردند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان