۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی;‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود
کد خبر: ۲۱۶۴۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۱ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لحظه‌به‌لحظه با جلسه رأی اعتماد؛

نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی;‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی از دقایقی قبل و با دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های ۳ وزیر پیشنهادی آغاز شد که ۶۲ نفر از وکلای ملت در صحن پارلمان حضور ندارند.

نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی;‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، عزل سه وزیر که دولت به عنوان «‌تغییرات کابینه»‌ خود در سال آخر خدمت‌اش مطرح می‌کند سئوالات بیشماری برا به‌وجود آورد که چرا در دقیقه 90 باید دولت دست به چنین اقدامی بزند. علی جنتی، علی اصغر فانی، محمود گودرزی به ترتیب از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برکنار شدند تا امروز سه گزینه پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی در مجلس حاضر شوند و برای گرفت رای اعتماد از مجلس تلاش کنند.

این سه گزینه سیدرضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانیهستند که به ترتیب برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور آنان را به مجلس معرفی کرد.‏

امیری صالحی که برای تصدی پست وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شده است پیش از این به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش به مجلس نهم معرفی شده بود که نتوانست مقبول رای نمایندگان بیفتد. کارنامه کاری وی نشان می‌دهد که وی بیشتر دارای سوابق امنیتی است و پیش از این به عنوان معاون فرهنگی ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات 92 فعالیت کرده است. آخرین پست امیری صالحی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوه است.

همچنین در مردادماه سال 1392 مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که در پایان رای گیری مشخص شد که آرا اخذ شده 283 رای بوده است و سلطانی‌فر 117رأی موافق و 148 رأی مخالف داشته و 18 رای ممتنع کسب کرد. در نتیجه او نتوانست رای اعتماد از مجلس کسب کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم مصمم است که وی را در پست وزیر ورزش و جوانان بنشاند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. این درحالی است که حسن روحانی آبان‌ماه 1393 طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «دانش‌آشتیانی»‌ را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد که وی نیز مانند دو وزیر پیشنهادی که امروز به مجلس معرفی شده‌اند نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. شرکت در فتنه سال 88 از جمله دلایل عدم کسب رای اعتماد وی از مجلس نهم بوده است.

اینک امروز سه شنبه 11 آبانماه سال 1395 بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تنها دستور کار نشست علنی صبح پارلمان دهم است و در صورتی که رسیدگی به صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی در جلسه صبح به پایان نرسد، مجلس در نوبت عصر امروز هم جلسه علنی خواهد داشت.

در ادامه می توانید گزارش مبسوطی از وقایع امروز مجلس را مشاهده کنید:‌
 
روحانی:‌ دولت یازدهم در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود/در مسأله اشتغال عقب هستیم

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: بنده بسیار خوشحالم که در اولین فرصتی که امروز در اختیار بنده قرار گرفته در محضر نمایندگان مجلس دهم به تناسب ترمیم کابینه نکاتی را خدمت شما عرض کنم.

وی در ادامه افزود: گرچه قبلا دیدارهایی خدمت شما داشتیم اما این اولین دیدار در خانه ملت در حضور شما نمایندگان عزیز و بزرگوار منتخب ملت ایران است، به همه شما خسته‌نباشید عرض می‌کنم به خاطر حدود پنج ماهی که در کار و تلاش در مجلس بودید و سپاسگزاری می‌کنم به خاطر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرا در مجلس شورای اسلامی بودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تردیدی ندارم که هماهنگی، همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید.

روحانی ادامه داد: هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت، کشور با تورم بیش از 23 درصد روبه‌رو باشد، در حالیکه در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد روبه‌رو شد، هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشدی منفی روبه‌رو باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با هشت فصل رشد منفی روبه‌رو بود.

وی افزود: هیچ دولتی نبوده که شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو باشد، اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک به صفر بوده، هیچ دولتی نبوده که در آغاز کارش بعد از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت تحت ذیل هفت مواجه باشد و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.

روحانی در ادامه سخنانش گفت:‌ بالاترین دستاورد برجام گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌در اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم ورود نسشل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده است. 

ازدحام نمایندگان هنگام ورود روحانی به صحن علنی مجلس

جلسه صبح امروز (سه‌شنبه 11 آبان) نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش‌، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان با حواشی همراه بود.

* جلسه علنی امروز در حالی آغاز شد که از ابتدای جلسه حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های ایرانی و خارجی چشمگیر بود. بیش از 350 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در جلسه رأی اعتماد 3 وزیر پیشنهادی حضور دارند.
 
 نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی:‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود

*رسانه‌های الجزیره، المیادین، التجاه و خبرگزاری ‌های فرانسه، آلمان و چین از جمله رسانه‌هایی هستند که با حضور در مجلس شورای اسلامی این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.

* حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با استقبال علی مطهری ساعت 8:25 وارد صحن علنی شد که نمایندگان با حلقه زدن به دور وی به بحث و گفت‌وگو با رئیس جمهور پرداختند.

* در ابتدای جلسه علنی صبح امروز، برای مشخص شدن موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی قرعه‌کشی انجام شد که نمایندگان پشت جایگاه هیئت رئیسه این کار را انجام دادند.

 * روحانی  به همراه علی مطهری، نائب رئیس دوم مجلس، محمدرضا تابش و نهاوندیان وارد صحن علنی مجلس شد و عارف با دستمالی که بر دهان داشت و نشان از سرماخوردگی وی می داد، به استقبال روحانی رفت و از روبوسی با روحانی که قصد مصاحفه با وی را داشت، امتناع کرد. ماجرای روبوسی عارف با روحانی و برخی وزرا به یک حال و احوال پرسی و چند شانه به هم زدند ختم شد که این موضوع خنده برخی از نمایندگان را به همراه داشت.

* به‌دلیل تأخیر رئیس جمهور برای ورود به صحن علنی مجلس‌، لاریجانی رئیس جلسه اعلام کرد که تا زمان بررسی برنامه‌ها و رأی اعتماد به وزرا مجلس روال عادی خود را در بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی ادامه دهد.

* به‌دلیل ازدحام نمایندگان در ردیف اول و در جریان بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران که از موافقان این طرح بود از نمایندگان خواست تا در صندلیهای خود حضور داشته باشند که علی لاریجانی نیز از پشت تریبون اعلام کرد نمایندگان در صندلیهای خود بنشینند. 

*محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نشست امروز پارلمان حضور داشت در بخشی از جلسه به خواب عمیقی فرو رفت.

* رئیس‌جمهور بخش آغازین نطق خود را در دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان که همه وزارتخانه‌های «غیراقتصادی» هستند به بازگویی چندباره تحلیل‌های اقتصادی خود از جمله نرخ تورم، نرخ رشد و عدم اشتغال در مقطع تحویل گرفتن دولت اختصاص داد و نیز چند جمله ای نیز از برجام سخن گفت.

 
مجلس امروز در جلسه رأی اعتماد نماینده غایب نداشت
 
عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود (11 آبان ماه 95) غایب و تأخیرکننده نداشت. 
 
برای دفاع از صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی روحانی وارد مجلس شد
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
 
 نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی:‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیس‌‌جمهور به پارلمان به استقبال وی رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز هنگام ورود روحانی به صحن علنی، به وی خوش‌آمد گفت.





انتهای پیام/1404
 

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان